menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemkolen in serre

Ga naar meest recente reactie

krist

Tekst aangepast

Krist

een goeie maand geleden heb ik een aantal bloemkoolplantjes gekocht om in de serre te planten. De bloemkolen groeien fantastisch .... eigenlijk iets te fantastisch, want ik begin mij zorgen te maken : ik heb heel veel blad, maar in de kern zie ik nog steeds geen vorming van kolen !! Zou dit te wijten zijn aan mogelijks te veel meststoffen in de bodem of aan het te warme weer van de laatste weken ??

Ik had graag de kolen al kunnen opeten tegen half mei om zo plaats te hebben om mijn tomaten te kunnen planten.

Dit jaar heb ik ook de eerste maal geprobeerd om zelf kolen te zaaien : rode kool, spruiten en bloemkool. Spruiten lukt aardig, bloemkool iets minder en de rode kolen bijna niets. Bij het verpotten van de jonge plantjes heb ik deze week vastgesteld dat de zwakste last hadden van bladluizen. Bladluizen op koolplantjes lijkt mij toch eigenaardig
vrijdag 20 april 2007 - 18:54
andre

Andre

Nog geen paniek wat de bloemkolen aan gaat die komen wel en dit ongeveer half tot einde mei. Wat het zaaisels aangaat van de andere kolen zaai gewoon allesop een zaaibed in de volle grond Daar is nog alle tijd voor. Wat de bladluis aangaat dit is de melige koolluis oorzaak te warm opgekweekt

andre
vrijdag 20 april 2007 - 20:29
krist

Krist

inzake het zaaien : ik heb eerst alles in de veranda gezet en met het mooie weer van de laatste weken heb ik dan alles overgebracht naar de serre. 'k wist nu dat je kolen nu al direct in volle grond kan zaaien

bedankt voor de info
vrijdag 20 april 2007 - 20:43
martine

Martine

ook hier heel veel blad en heel weinig kool, tov andere jaren; maar vermits het nog maar eind april is, maak ik me nog niet teveel zorgen. en anders zal ik een koolbladerrecept moeten zoeken...

Martine
dinsdag 1 mei 2007 - 06:11
krist

Krist

op de bloemkolen nog steeds niets, de broccoli's zijn bijna een vuistje groot
vrijdag 4 mei 2007 - 16:54
martine

Tekst aangepast

Martine

Hier ook nog niet: wel al gedraaide bladeren (reeds 14 dagen)in het hart, hetgeen de andere jaren het startsignaal is voor de groei... ik ken mensen die hun bloemkolen gelijk met de mijne geplant hebben en die hebben ze al bijna allemaal opgegeten???
ik plant al jaren bloemkolen in de serre, meestal half februari, maar dit probleem heb ik nog niet eerder gehad.
ik blijf wachten, ... en gieten en verzorgen, wie weet...
Martine
zaterdag 5 mei 2007 - 21:48
krist

Krist

effe een update :

dit weekend pas de eerste brocolli kunnen oogsten (gelijktijdig geplant met de bloemkolen)

dacht eraan de bloemkolen uit de serre te doen om plaats te maken, maar uiteindelijk, diep in het gebladerte toch een klein wit kooltje gevonden. Hopen maar dat ze snel groeien, want ik heb nog tomatenplantjes die staan te wachten om uitgeplant te worden.
maandag 14 mei 2007 - 16:51
martine

Martine

Hier idem, zal nog maar wat geduld hebben; dit is me toch nog nooit eerder overkomen...
Martine
dinsdag 15 mei 2007 - 04:53
andre

Andre

Er bestaan ook winterbloemkool en deze worden geplant in de maand september en oktober oogsten april , mei

andre
dinsdag 15 mei 2007 - 06:04
martine

Martine

Andre,
deze kolen had ik gekocht en geplant in februari, zoals elk jaar.
ik vermoed dat ik tijdens de warme dagen misschien te weinig heb water gegegeven, namelijk 2 x week een voldoende hoeveelheid, zodat het water goed kon doordringen en niet oppervlakkig bleef. op die manier lukte het mij steeds de andere jaren. maar ik vermoed dat het nu te warm was, en dit misschien toch onvoldoende zodat ze waarschijnlijk een groeistop hadden?
maar het lijkt nu toch in orde te komen,...
Martine
woensdag 16 mei 2007 - 17:03
Plantaardig_Groenteninfo

Plantaardig_Groenteninfo

Een lezer van mijn nieuwsbrief meldde mij op 10 mei hetzelfde probleem.
toen antwoordde ik dit

de vroege bloemkolen buiten zijn dit jaar vroeger dan normaal. Soms te vroeg en te klein, dit omdat ze te weinig blad gemaakt hebben door droogte en hitte. Deze in de kas kregen wel voldoende water met een hoge temperatuur en groeiden dus zeer weelderig. Hoe meer weelderig de bloemkolen groeien, hoe meer blad, maar ook hoe later ze zullen zijn. Ik vrees dat je nog even geduld zal moeten hebben. Tot nu toe heb ik nog nooit gehoord van bloemkolen die geen kolen vormden. Hopelijk sta je niet te wachten met de tomatenplantjes.....



Vandaag kreeg ik een bericht dat de bloemkooltjes er eindelijk aan het uitgroeien zijn!
donderdag 17 mei 2007 - 19:05
martine

Martine

goed nieuws , 2 bloemkolen zijn al 3/4de volgroeid!
dus volgende week kunnen we er eindelijk van eten... geduld wordt beloond. ik heb wel vorige week een deel van de overbodige bladerengroei verwijderd, zodat er meer groeikracht naar de kool zou gaan. er was een enorme bladergroei, ik heb enkel behouden wat nodig was om de bloemkool tegen daglicht te beschermen. misschien heeft dat beetje geholpen;
Martine
zondag 27 mei 2007 - 06:41
krist

Krist

dit weekend al een bloemkool uitgedaan. Ze heeft gesmaakt !!
dinsdag 29 mei 2007 - 17:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon