menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uitbreiding moestuin

Ga naar meest recente reactie

jozefleon

Jozefleon

Allen gegroet.

Ik ben bezig mijn moestuin te vergroten.
Daarvoor stek ik graszoden af en probeer nadien de aarde om te woelen met een "klauw", wat geen makkelijke job is, daar er hier zeer veel klei is. Ik moet echt op de klauw gaan staan om hem meer dan 5 cm in de bodem te steken. Ik heb al een paar maal een aantal gieters over de bodem gegoten en overweeg om de aarde nu te gaan omspitten, wat weer een gevaarlijke job is voor mijn oude pezen en spieren ...

Maar is het eigenlijk wel verstandig om, zeg maar, een 3/4-de spade om te spitten ? Daarna zal ik dan verplcht zijn om de grote klompen met een hakker te gaan verkleinen tot een brokkelige ondergrond en ik stel me dan voor dat de wortelen van een groeiend plantje dikwijls op een "open vakuum" tussen de brokken uitkomen.
Mischien is het beter de bodem niet verder dan de bovenste 10 cm te bewerkn en te hopen dat de plantwortels er in slagen de onderliggende laag zelf te penetreren ..

heeft iemand een antwoord op mijn vraag ? Dank op voorhand.
zaterdag 2 mei 2015 - 20:43
leerling

Leerling

@jozefleon

Niet echt een antwoord op je vraag, maar een minder arbeidsintensieve manier om grasperken om te zetten in bruikbare moestuingrond is er karton of een 8-tal lagen krantenpapier op te leggen met daar een flinke laag compost over (als je zelf niet genoeg compost hebt kan je dikwijls op een containerpark terecht), goed vochtig maken (en wat vochtig houden) en dat 6 maanden of langer laten rusten. Of beter: laten werken. Doordat het onder het karton donker is, krijgt gras en onkruid eronder het moeilijk. Het extra bodemleven in de compost zal zowel het karton als het onkruid opruimen. En tegelijkertijd je bodem wat verluchten. De randen van het karton wel goed over elkaar leggen.

Op het karton een dikke mulchlaag leggen van bv. stro of stro met stalmest zou ook helpen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Op youtube heb ik daar wel ooit filmpjes over gezien.

Als je oude pezen die kleigrond maar niks vinden, kan je misschien overwegen om te tuinieren in bakken.
Omdat ik de grond hier niet vertrouw heb ik een aantal groeibedden gekocht (zie http://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/522) en die gevuld met een mengeling van bodemverbeteraar, cocosturf en vermiculiet. Het geheel is een luchtig mengsel dat water goed vast houdt, gemakkelijk te bewerken is, en waar planten het best naar hun zin schijnen te hebben.
Ik heb me daarbij laten inspireren door http://www.makkelijkemoestuin.nl/, al heb ik afgeweken van hun MM-mix, omdat dat uit 1/3 turf bestaat, wat ten koste gaat van waardevol natuurgebied.
(Ook niet helemaal tevreden over de cocosturf, omdat daar blijkbaar ook turf wordt aan toegevoegd.)










zondag 3 mei 2015 - 13:22
Boerke

Boerke

Ik zit in hetzelfde shuitje. Ik ben ook van een stuk wei onze nieuwe moestuin aan het maken . Zoden aan het afsteken en ondergraven . Eén groot verschil : Jij zit in klei en wij hier in leem-grond. Is dus niet zo zwaar.
Sorry dat ik het volgende zo formuleer; Ik denk dat je te veel en te vlug alles wil gedaan hebben. Het stuk bij ons is ongeveer 12 meter in het vierkant (een foto in digituin, toen ik iets over half-weg was). Ben begonnen het laatste weekend van maart en nu is het bijna gedaan . Vroeger was ik ook vlug,vlug,vlug maar die tijd is bij mij voorbij . Alles rustig aan en zeker nu na mijn liesbreuk-operatie.
Ik neem ook niet te dikke steken zodanig dat ik nadien niet te veel moeite heb bij het kleinen. Wat ik ook altijd doe na het spitten : Het toebollen om langs de ene kant niet uit te drogen en de grove stukken zijn al wat gebroken.
zondag 3 mei 2015 - 14:57
jozefleon

Jozefleon

hartelijk dank voor beide reacties.
Ik zal zeker rekening houden met de mogelijkheden om de job op lange termijn op te lossen, maar nu moest het sneller gaan.
Ik heb dus, dankzij de recente regen, alle zoden afgestekt en reeds op een stuk rode bieten gezaaid.
het blijft wel een verdomd zware job. Een zode van 2 op 2 spadestekken weegt mischien wel 7 a 8 kg .... en ik heb ook een liesbreuk gehad in 2000 - nu al vergeten.
nogmaals dank.
dinsdag 5 mei 2015 - 11:50
baloe

Baloe

Mijn knoken zijn iets jonger, maar ik hou het toch bij een frees om de grond om te doen.
Ik weet dat dit het nadeel heeft dat het bodemleven verstoord wordt, maar het weegt voor mij niet op. Als je een oud grasperk omgespit hebt, goed mesten en compost mengen. Bij mij duurde het enkele jaren voordat de grond echt goed werd en dat was dan ook te zien aan de oogsten.
dinsdag 5 mei 2015 - 22:19
jozefleon

Jozefleon

bedankt voor uw reactie.
voor een frees is spijtig genoeg geen plaats meer in mijn tuinhuis.

woensdag 6 mei 2015 - 15:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon