menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken op rooftoch in bak cultuur

Ga naar meest recente reactie

mia_heyl7

Mia_heyl7

hellep, ik ontdekte zonet, slakken in onze radijsjes.
nu zaaien wij al 35 jaar radijsjes, volle grond en bak,
en nu, eerste keer,
deze morgen, slakken,
in een bak van 30 X 40 cm en die 80 cmhoog staat,
zaten 18 slakken.
ik heb ze er allemaal uitgeplukt en aan de andere kant in de wei geplaatst
maar hoe komen ze erin?
de bakken gaan van onder naar boven schuin zoals een V
en dan staat er net zo een bak bovenop
hoe doen ze het?
de bakken ernaast, rucola en snijbet,
niet een slak, alleen bij "mijn" radijsjes
help, wat doe ik er aan?
donderdag 30 april 2015 - 08:13
Arico

Arico

Sproeien met een verdunde lookoplossing of slakkenpellets strooien
donderdag 30 april 2015 - 08:37
mia_heyl7

Mia_heyl7

dank U, leg even uit wat een lookoplossing is, en dan nog verdunde? ik ben groene vinger leek
donderdag 30 april 2015 - 11:11
zuurtje

Zuurtje

als de "v" andersom had gestaan was beter, slakken gaan niet gemakkelijk om een rand (vd bak) heen, is mijn ondervinding.
Of schapenwol onderaan de voet.
donderdag 30 april 2015 - 12:48
mia_heyl7

Mia_heyl7

wel dus, het zijn bakken, die men kan sluiten door 4 panelen, die nu omlaag hangen, dus zijn ze er wel over gekomen
donderdag 30 april 2015 - 13:54
mia_heyl7

Mia_heyl7

kijk de bakken, er zijn afweer middelen genoeg aan de bakken, om de slakken eruit te houden, helaas, niet voor deze slakken;
als je de bakken ziet, de zijkanten hebben kleppen
en de voorkanten die je ziet, zijn hazndgrepen, aan de bak aangemaakt

Groenten

donderdag 30 april 2015 - 13:58
zuurtje

Zuurtje

oke, duidelijk
donderdag 30 april 2015 - 21:56
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik snap dus niet, hoe die slakken, over al die obstakels in mijn radijsjes raken
donderdag 30 april 2015 - 21:58
Tuinman65

Tuinman65

Al die praatjes van koperdraadjes, scherpe steentjes, koffiedrab enz... is allemaal zever.
Slakken geraken overal bij, klimmen zelfs meters hoog tot op de terrassen van mensen die op verdiep 4 wonen.
Het enige wat helpt zijn slakkenkorrels.
En ik weet dat ik nu weer op lange tenen trap maar wanneer ik vandaag voor mijn kleinkindjes wat radijsjes ging halen waren ze allemaal aangevreten door slakken. Niet de blaadjes, wel de knolletjes en ja, dan ga ik die blauwe korreltjes strooien.
Leo
vrijdag 1 mei 2015 - 23:41
leerling

Leerling

Die randen aan die blauwe bakken vormen niet echt een barrière. Een beetje slak is groot genoeg om de brug te maken vanaf het onderste deel over de kleppen.

Een lookoplossing kan je maken door een bol look, in grove stukken gesneden, toe te voegen aan 1 liter kokend water. Als het water terug kookt, de pot van de warmtebron nemen en de look 24 uur laten trekken. (Tenzij je van lookgeur houdt, kan je de pot buiten zetten in een doos gevuld met krantenpapier of zo. Bedoeling is dat het brouwsel langzaam afkoelt.)
De oplossing zeven en verdunnen. 1/4de deel verdunnen met 8 à 10 liter water (een emmer) en over de planten sproeien. (De rest kan je in de diepvriezer bewaren om de toepassing te herhalen na de volgende regenbui.)
Helpt tegen bladluis, maar 'k heb het nooit geprobeerd om slakken tegen te houden.

Als je ecologisch te werk wil gaan, kan je:

- barrières opwerpen
Vorig jaar heb ik hier geëxperimenteerd met schapenwolkorrels. Was vrij prijzig, maar scheen wel te helpen. Het tweede zaaisel snijbonen is in ieder geval groot kunnen worden.
Het succes van barrières wordt nogal in twijfel getrokken, waarschijnlijk omdat slakken zich ook wel ingraven en vermoedelijk onder de barrière door kunnen kruipen.

- helpers lokken
o.a. egels, spitsmuizen, padden, kikkers, hazelwormen, eksters, kraaien, lijsters, merels, eenden, fazanten, loopkevers, hooiwagens en sommige spinnen, duizendpoten...
Al zullen vele de hoogte van jouw bakken niet kunnen overbruggen.

- weglokken en afvangen
Je kan bv. sla plantjes zetten in de buurt van planten die je wil beschermen. Of bladeren van rabarber, kool op de grond leggen. Of halve schillen van pompelmoes of sinaasappel. Waarschijnlijk kan het ook met wat natgemaakt karton. De idee is vochtig, fris, beschut en donker. 's Morgens en 's avonds daar de slakken gaan oogsten.
Als je slakken vangt en elders loslaat, doe het dan wel ver genoeg. De Deroceras invadens (een van de invasieve exoten) haalt een snelheid van een kleine 5 mm per seconde. Als ze recht op haar doel zou afgaan is dat zowat 18 m per uur.
De enige min of meer diervriendelijke manier om ze te doden is ze in een plastic zak te stoppen en in te vriezen. Je kan ze ook in kokend water gooien.

- slakkenvallen plaatsen
Bv. glazen potjes gevuld met bier van wat hogere gisting dan een pils, maar daarin verdrinken ook nuttige slakken en insecten.

- slakkenkorrels
Als je echt ten einde raad bent en naar korrels grijpt, neem dan korrels op basis van ferrifosfaat (zoals bv. Escar-Go van ECOstyle). Ferrifosfaat is niet giftig voor andere dieren en breekt vlot af, maar helaas zit er in die producten ook nog andere stoffen die wel schadelijk zijn voor het kleine bodemleven. Spaarzaam toepassen dus. Een 30-tal korrels per m2 is genoeg. Als de korrels verdwijnen kan je bijstrooien. Als ze blijven liggen heeft dat geen zin.
De gangbare korrels op basis van metaldehyde of methiocarb zijn wel giftig voor vogels, slakkeneters, wormen, huisdieren...

P.S. De meeste huisjesslakken zijn nuttige beestjes. Sommige eten zelfs graag slakkeneiren! De grote uitzondering is de segrijnslak. Maar naar het schijnt is die even lekker als de wijgaardslak.
zaterdag 2 mei 2015 - 02:23
mia_heyl7

Mia_heyl7

bedankt allemaal, ik zal eens een paar truks gaan toepassen, en ik hou jullie op de hoogte
zaterdag 2 mei 2015 - 11:01
jozefleon

Jozefleon

ook last van slakken bij de radijzen.
Dus zojuist bij de aldi een paar slakken vangbakjes gekocht voor 1 € per stuk en haf gevuld met bier en ik heb reeds een rijke oogst .... aan verzopen slakken ... moet een mooie dood zijn, alhoewel het discount-bier uit de colruyt was en geen westmalle...
woensdag 6 mei 2015 - 18:44
mia_heyl7

Mia_heyl7

bier?? ik drink her liever zelf.......
woensdag 6 mei 2015 - 18:51
Boerke

Boerke

Ooit ook gedaan met bruin bier en ik stond versteld hoeveel slakken er 's anderendaags inlagen . Ik had er eens pils-bier ingedaan en toen had ik er geen enkel . Mijn vrouw en ik lachtte toen van :"Die weten ook wel wat goed is".
vrijdag 15 mei 2015 - 11:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon