menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sla zaaien.

Ga naar meest recente reactie

miake

Miake

De slaplantjes die men koopt zijn altijd stevige plantjes.Ik zaai zelf sla om uit te planten in de serre. Van zodra de zaadjes ontkiemd zijn zet ik ze altijd fris en toch zijn het altijd heel tere plantjes. Wat is de oorzaak ?
vrijdag 6 maart 2015 - 17:35
Patrikc

Patrikc

Je bent vergeten te zeggen waar je slaplantjes staan, binnen in huis ? Dan krijgen ze niet genoeg licht.
vrijdag 6 maart 2015 - 18:04
Claudia69

Claudia69

Mogen zeker niet binnen blijven staan na het ontkiemen want dan schieten ze in geen tijd op.

Ik zaai ze in een zaaibakje met stekaarde en leg om de 3 cm een zaadje. Dat maakt het makkelijker om ze later te verspenen. Na opkomst zeker koud zetten en wachten tot je de eerste echte blaadjes goed tevoorschijn komen.

Dan kleine potjes vullen met potgrond en in het midden een gaatje prikken met je vinger (tot aan de bodem van het potje).

Als die klaar staan, de aarde in je zaaibakje goed nat maken zodat de grond los komt en met een lepel voorzichtig 1 plantje los maken. Dat zet je in een klaargezet potje. Wortel in het gaatje, voorzichtig aandrukken, klaar.

En zo verder tot ze allemaal verspeend zijn.

Nadien drenk ik de potjes in een paar cm water zodat de kluitjes goed nat zijn en na een paar weken heb je slaplantjes zoals ze in de winkel worden verkocht.
vrijdag 6 maart 2015 - 20:45
renate67

Renate67

Hoe koud is Na opkomst zeker koud zetten ???
zaterdag 28 maart 2015 - 16:36
Claudia69

Claudia69

Ik zet ze buiten, in een bak met daarop doorzichtige platen. Koud maar toch wat beschut tegen regen en wind. Daar groeien ze traag maar stevig. Zodra er meer zon is, gaan de platen weg en leg ik een vitrage over de bak. Dan kan ik die in de zomer ook voor jonge plantjes gebruiken.
zaterdag 28 maart 2015 - 20:13
renate67

Renate67

Dank voor het antwoord
zondag 29 maart 2015 - 11:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon