menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paprika

Ga naar meest recente reactie

zico

Zico

hoi tuinders,
Ben sinds vorig jaar bezig met een moestuin, dit jaar heb ik de smaak te pakken en heb ik ook een tunnelserre van 6mx4m gezet. Heb voor het eerst ook drie paprika's gezet, ik heb ook aandachtig hier op de site de info gelezen betreffende planten, intoppen, splitsen enz... maar heb paprikaplanten ook dieven zoals tomatenplanten, je weet wel die dingens die in de oksels van de plant groeien
dinsdag 17 april 2007 - 00:59
andre

Andre

Dag zico wees welkom

Als de plant een 40- tal cm groot is, zoek je de 2 of 3 beste stengels uit en de andere snoei je weg. Rond elke stengel draai je een koord, die aan aan de bovendraden van de serre vastmaakt. Het aandraaien van de koorden moet je geregeld doen. De zijscheuten worden soms na enkele bladeren ( op 10 tot 20 cm van de stengel) gesnoeid, maar onontbeerlijk is dat niet. In het begin van de groei is het uitknijpen van de scheutjes in de bladoksels wel nutig, later niet meer

Groetjes andre
dinsdag 17 april 2007 - 03:43
Tomateboer

Tekst aangepast

Tomateboer

Helemaal mee eens,
Een paprika kent een moeilijke of neen, ingewikkelde snoeimethode...
Dus altijd op 2 of 3 hoofdstengels houden zoals Andre al aangaf en dan laten doorgroeien.
Best is om dan wanneer er meer dan 2 bloempjes in de oksels verschijnen, je deze verwijderd zodat je kwalitatief goede paprika's bekomt.
Dit natuurlijk naar eigen keuze,...
veel plezier
grt
Angelo
dinsdag 17 april 2007 - 05:02
brompie

Brompie

He Angelo
Als je een paprika plant gaat snoeien of dieven komen er echt geen tomaten aan hoor
Grt Brompie
woensdag 18 april 2007 - 01:52
Tomateboer

Tomateboer

Waar zit ik toch met m'n gedachten?
Bij de tomaten zeker?,...
Ik bedoelde natuurlijk paprika's en heb dit dan ook meteen angepast.
Vriendelijke groeten.
Angelo
woensdag 18 april 2007 - 13:52
Bowie
woensdag 18 april 2007 - 16:50
xarwen

Xarwen

hallo, ik ben ook een nieuweling, als je paprika's plant, kan je die dan ook leiden langs zo van die tomaten'spiralen'?
het is onze eerste keer dat we dat doen

xarwen
zaterdag 21 april 2007 - 05:46
Frieke

Frieke

Hoi,
Heb ook paprika plantjes staan, ze hebben al 6 blaadjes.
Moet ik ze nu al toppen? Het is ook mijn eerste keer

Groetjes,
Frieke
zaterdag 21 april 2007 - 15:33
jumperke

Jumperke

Paprikaplanten komen meer gestruikt die kan je niet laten groeien langs spiralen gewoon laten groeien je moet soms wel een stokje zetten in het midden van de plant en daar de plant wat aan vastmaken want als er vruchten aankomen kan deze wel eens omvallen
zaterdag 21 april 2007 - 16:33
Bowie

Bowie

Frieke & Xarwen, kijk eens op deze site: http://www.tomatentuinforum.be/

Daar kun je je vragen stellen aan de peper/paprikaspecialst Maxpowa.
zaterdag 21 april 2007 - 20:04
Maxpowa

Maxpowa

Xarwen, zie jumperke, die slaat de nagel op de kop.

Frieke,

Dat hangt eigenlijk helemaal af van de hoogte van de plant, je kan een plant met 6 bladeren hebben van 15cm hoog of van 60cm hoog, afhankelijk van hoeveel licht deze gekregen heeft.

Persoonlijk top ik nooit, ik laat ze lekker de lucht in groeien, als de tijd rijp is komen er zowiezo toch zijscheuten aan, dat zit genetisch ingeprogrameerd, als je de juiste omstandigheden aanbied, dan doet de plant dat vanzelf zoals het in de genen zit ingebakken. Bij struikende planten laat je alle scheuten staan, bij de andere neem je x aantal weg. Persoonlijk vindt ik dieven niet echt nodig, meer vertakkingen is meer mogelijk aanhechtingsplaatsen voor vruchten.

Groeten,
Steven
(die ook nog wel eens wil posten op tuinadvies hoor )
zaterdag 21 april 2007 - 20:27
Frieke

Frieke

Steven,

Mijn paprika's staan in mijn veranda en hebben veel licht en warmte (vooral nu ), de grootste zijn op dit moment zo'n 8 cm hoog, dus ik denk dat dat nog meevalt hé?
Heb nog een vraagje?
Welke meststoffen mag ik aan mijn paprika's geven en hoeveel?

Bedankt alvast,
Frieke
zondag 22 april 2007 - 04:47
Maxpowa

Maxpowa

Beste Frieke,

Dat valt inderdaad nog erg goed mee, ik zou enkel toppen indien de planten echt erg langwerpig groeien, dan kan het zijn dat ze te snel extra steun nodig hebben.

Ik zweer zelf bij vis-emulsie in deze fase van de groei, maar dat is hier niet echt makkelijk te verkrijgen en andere biologisch verantwoorde opties zijn niet echt doenbaar wat de geur betrefd (voor zover vis-emulsie wel doenbaar zou zijn). Dan blijven nog over de kunstmeststoffen, DCM heeft een vloeibare meststof speciaal voor tomaten, paprika, en andere groenten (rode flessen), die werkt ook zeer goed, maar eens je plantjes buiten staan zou ik toch voor bio gaan, dan ofwel vis-emulsie gebruiken of een mest in korrelvorm (ik gebruik droge mest van koeien en kippen van Asef, dat ruikt niet echt aangenaam, maar ik heb al gemerkt dat hoe meer mest stinkt, hoe liever planten het hebben).

Ik zou in elk geval niet teveel bemesten, wat vloeibare mest nu en dan zou goed moeten werken. In deze fase is bijmesten echter nog niet echt nodig, de potgrond waar ze in staan heeft ook een basis-bemesting aan boord.

Groeten,
Steven
zondag 22 april 2007 - 07:34
Frieke

Frieke

Bedankt Steven.

Die gedroogde koeiemestkorrel heb ik en ook vloeibare tomatenmeststoffen. Maar voorlopig ga ik nog even wachten zoals je zei. Merciekes.

Groetjes,
Frieke
maandag 23 april 2007 - 03:45
zico

Zico

hoi tuinders,
Ben sinds vorig jaar bezig met een moestuin, dit jaar heb ik de smaak te pakken en heb ik ook een tunnelserre van 6mx4m gezet. Heb voor het eerst ook drie paprika's gezet, ik heb ook aandachtig hier op de site de info gelezen betreffende planten, intoppen, splitsen enz... maar heb paprikaplanten ook dieven zoals tomatenplanten, je weet wel die dingens die in de oksels van de plant groeien
dinsdag 24 april 2007 - 03:44
dries944

Dries944

Bij de hete temperaturen van 38 graden werd het bij enkele paprikas waarschijnlijk te heet.
De westenzon kon gewoon recht in de serre schijnen recht op de paprikas. De paprikas beschermd door de bladeren zien er goed uit.
Is dit door de hitte? Water hadden ze genoeg!

Groenten

dinsdag 19 juli 2022 - 22:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon