menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe koude kas gebruiken

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Vorig jaar heb ik een eenvoudige koude kas gekocht van dit type http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=389, maar ik heb hem ongetwijfeld verkeerd gebruikt. Ik had er allemaal potjes met zaad in gezet en die wilden wel kiemen, maar daarna verdorden ze snel.

Ik vermoed dat ik verkeerd belucht. Of geef ik niet genoeg water?

Wanneer ik 's morgens vertrek is het nog behoorlijk fris en weet ik niet goed of ik het deksel nu open moet zetten of niet.

Of moet ik gewoon investeren in een beter model?

Wie heeft er ervaring met koude kassen en kan een beginneling wat tips geven?

donderdag 19 februari 2015 - 23:03
Patrikc

Patrikc

Potjes in zulk een kasje, daar moet je bijna met de gieter blijven langs staan.

Probeer het kasje eens te gebruiken waar het goed in is: vroege en late teelten in vollegrond: worteltjes (mogen dringend gezaaid worden), vroege sla en dergelijke, de hele winter door veldsla bvb.
Voldoende gieten en nog meer luchten.

Veel succes
donderdag 19 februari 2015 - 23:24
Claudia69

Claudia69

Niet in volle zon zetten als je het gebruikt om plantjes op te kweken.
dinsdag 3 maart 2015 - 00:18
renate67

Renate67

Ik heb ook zo'n soort kasje
Ik gebruik niet voor speciaal voor teelt groente.
In winter gaan mijn in principe winterharde vaste planten die nog niet in volle grond staan erin, zodat kluit niet bevriest bij strenge vorst.
In vroege voorjaar koukiemers na ontkiemen erin voor net wat snellere groei.
Vanaf nu gaan de eenjarige bloemen die "na het kiemen koeler zetten" er na het verspenen in.
Over een tijdje gaan die er weer uit en gaan de nachtvorst gevoelige eenjarige erin na verspenen en tot die na de ijsheiligen uitgeplant kunnen worden. Dan worden ze niet zo lang en iel als binnen en kun je ze makkelijk afharden.
Mijn bak staat op een plek met veel zon. Als het in ochtend niet vriest en ik ga hele dag weg en er wordt zon afgegeven dan zet ik de bak open
Bij frisse dag ef veel regen en geen zon laat hem in begin vaak dicht.
Eerste dagen nadat plantjes van binnen erin gegaan zijn laat ik ook dicht of op een kiertje bij echt mooi weer.
Echt in de zomer staat mijn nieuwe opkweek planten er wel in maar blijft het deksel eigenlijk altijd open.
Mijn bak staat op tegels dus alles erin is in potten en potjes.
zaterdag 28 maart 2015 - 16:49
leerling

Leerling

Bedankt voor jullie reacties, allemaal.

@Patrikc

Probeer het kasje eens te gebruiken waar het goed in is: vroege en late teelten in vollegrond

Zou ideaal zijn, maar we hebben hier al zoveel rotzooi uit de grond gehaald, dat ik die 'volle grond' niet echt vertrouw. Een deel van de tuin is al opgeschoond (à iets meer dan 1000 EUR), maar ook in de rest vinden we nog allerlei puin, plastic, metaal... tot zelfs zakken met kolen toe.
Hoewel ik nog altijd van een voedselbosje (à la permacultuur) droom, hou ik het voor groenten en kruiden voorlopig liever op verhoogde bakken.

@renate67
Wat je beschrijft is ongeveer wat ik met de bak wil doen.
Alleen begrijp ik het niet zo goed. Hoeveel vrieskou kan zo'n beetje plastic tegenhouden? En eenmaal in die kas, hoe keraakt die er weer uit?

Wat ik tot nog toe begrijp is:
- best voor vroege teelt in volle grond (wat hier helaas niet kan)
- beter niet in volle zon (= +8 uur ?)
- tenzij koud of slecht weer wordt voorspeld, overdag open of op zijn minst op een kier zetten
- dagelijks vochtigheid controleren
maandag 30 maart 2015 - 01:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon