menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg verhoogde groentebedden en type grond

furor

Furor

Hallo,

de moestuin krijgt dit najaar concrete vormen. Nu is het wel schipperen tussen grootte van de moestuin en de rest van de tuin.
oorspronkelijk had ik gedacht om verhoogde bedden te nemen van 2*1 m. De breedte zou ik echter iets groter nemen, 1.2 m, breder lijkt me niet praktisch.
Nu twijfel ik nog over de lengte. Twee meter is misschien wat aan de korte kant om de moeite te zijn? Kan je hier al behoorlijke hoeveelheden op kweken?

Welke hoogte neem je best voor de bedden? Een plank van ong. 15 cm, of beter nog iets hoger?

Met wat vul ik de bedden? Ik zou een mengsel maken van mijn grond ((zand)leem) en compost, maar van deze laatste heb ik niet voldoende.
Is er een verschil tussen potgrond die je koopt in zakken en teelaarde?
Maak ik een mengsel van deze drie componenten (grond, compost en teelaarde/potgrond) of beter geen grond in mengen?

bedankt

maandag 29 september 2014 - 12:55
vloeiende

Vloeiende

Met verhoogde bedden heb ik geen ervaring, hier in Kapellen is het zandgrond en die droogt te snel uit als ik verhoogde bedden zou maken.
Wel heb je geluk dat je over een zandleem grond beschikt. Ik zou je dan ook aanraden je grond rijkelijk van compost te voorzien, deze kan je vrij courant in de handel vinden en tracht hem los te kopen om de prijs te drukken.
Potgrond in zakken is vaak op basis van zwartveen en dat raad ik je niet aan voor de moestuin, is te zuur en houdt te veel vocht vast. Kwaliteitspotgrond is hoofdzakelijk op basis van witveen, hetgeen een aanzienlijk duurdere grondstof is. Teelaarde is eigenlijk de bovenste laag van je grond en is met niets te vergelijken met potgrond.
Eventueel kan je ook verteerde stalmest mee onderspitten-of mengen voor je aanvulling van de verhoogde bakken.
De moestuinbedden maak ikzelf niet te breed zodat ik er aan kan om te wieden - oogsten zonder in het bed te moeten trappen met mijn voeten, breedte varieert van 80 to 120 cm bij mij.
dinsdag 30 september 2014 - 22:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon