menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke organische universele meststof gebruiken

JackDaniels

JackDaniels

Ik heb tot nu toe een paar keer blauwe korrel opgelost in water (2 gram per liter water) en op die manier in de tuin mijn groenten/kruiden/druivelaar bemest. Nu lees ik meer slecht dan goed over roze en blauwe korrel. Welke (liefst) universele meststof raden jullie aan? Ik heb een aantal kruiden (bieslook, tijm, rozemarijn, salie,...) maar die doen het over het algemeen goed in de tuin. Verder in het seizoen een beetje groenten zoals tomaten, pepertjes, broccoli en ajuin. Ik heb ook nog een druivelaar staan. Nu weet ik dat je voor al die verschillende dingen ook verschillende meststoffen kan kopen. Raden jullie een universele aan die geschikt is voor al deze dingen? Of moet ik maar rechtover mijn deur paardenmest (gratis) gaan afhalen? Nadeel van paardemest: bevat zaden allerhande van de meest uiteenlopende gewassen. Na verloop van tijd beginnen die dus ook te kiemen in de tuin. Ik durf ook wel eens in huis wat pepertjes te telen. Die krijgen op dit moment een vloeibare meststof voor kamerplanten. Op een website las ik dat iemand die meststof voor kamerplanten ook aan zijn broccoli geeft met een heel goed resultaat tot gevolg, in vergelijking met een onbemeste broccoli.
zondag 14 september 2014 - 14:09
Patrikc

Patrikc

In gebruik overal kompost, en niets anders.
zondag 14 september 2014 - 20:54
Wannus

Wannus

Ik haal ook regelmatig paardenmest , vermeng enkele delen in water ,
en geef ongeveer om de paar weken een beetje in mijn bloembakken .
Ik ben al een tijdje gestopt met die dure meststoffen te kopen ,
met paardenmest zien ze er even goed uit , en dan nog gratis .
Na een jaar is de paardenmest die ik over heb volledig verdroogd
en gelijkt op compost , dit werp ik dan in het voorjaar tussen de
planten en struiken . En ik haal dan weer verse , iets beter ga je
nergens vinden . Verder werp ik ook jaarlijks gedroogde koemest
korrels overal , dit als bodemverbeteraar . Meer moet dat niet zijn .
zondag 14 september 2014 - 22:22
baloe

Baloe

- gedroogd koemest
- compost/mesthoop: heb een eigenzinnige benadering om alles op nen hoop te smijten met kippenmest en deze pas na 2 jaar te gebruiken, levert compost + (grapje)
zondag 14 september 2014 - 22:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon