menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Preiroest biologisch behandelen

Ga naar meest recente reactie

bamse2

Bamse2

Ik heb rosse uitslag op sommige preibladen. Denk dat het preiroest is.
Weet iemand hoe je dit biologisch kunt behandelen?
Alvast dank!
donderdag 28 augustus 2014 - 17:41
Patrikc

Patrikc

Je kan die preiroest volgens mij niet biologisch behandelen.

Je kan het wel proberen te voorkomen maar daarvoor is het nu te laat:
- ruim planten
- gezonde bodem
- bestuiven met gesteentemeel
- ...
dat is dus misschien voor volgend jaar...

Prei met roest smaakt overigens even lekker
vrijdag 29 augustus 2014 - 10:15
Wannus

Wannus

Volgens mijn grootvader , als je niet spuit of behandeld ,
heb je niets .
maandag 1 september 2014 - 22:11
Woutdr

Woutdr

er waren ook 2 wereldoorlogen als die jong was natuurlijk?
zaterdag 13 september 2014 - 20:03
LD

LD

Naar mijn eigen ervaring kan je roest op prei biologisch behandelen door PREVENTIEVE bespuitingen met Cosavet (spuitzwavel). Het reduceert sterk de schimmelvorming. Het is niet het ideale middel maar ik heb er goede ervaringen mee en het is een volledig natuurlijk en veilig middel.
Je kan ook een systemisch (niet biologisch) middel gebruiken, m.n. Bayfidan. Respecteer in dat geval zeker de veiligheidstermijn.
maandag 20 oktober 2014 - 21:30
vloeiende

Vloeiende

Als je prei wil spuiten met scheikundige middelen doe je dat maar, realiseer je dan dat je dan misschien veel beter je prei gewoon in de winkel koopt, daar is dat ook meestal gespoten geweest en loop je zelf niet het risico van het vergif te verwerken + als je dan uw product bij uw plantgoed telt is het misschien nog goedkoper ook als dat voor jou van tel is, en ik ga hier niet vertellen wat mijn grootvader vroeger allemaal deed.
zondag 2 november 2014 - 17:14
LD

LD

Hier spreekt duidelijk de kenner... URL GEBLOKKEERD 0027.gif
Grootvader zaliger aan het straf spul en kleinzoon filosoof ; een geslaagde combinatie...
Maar wat was de vraag nu ook al weer ?? Juist ja : "kan preiroest biologisch behandeld worden".
Puccinia allii is een schimmelinfectie en ervaren tuinders en serristen weten dat het gebruik van zwavel in vloeibare vorm of dmv verdamping een schimmelwerend effect heeft.
Zwavel en zijn derivaten zijn natuurlijke middelen die volledig veilig kunnen aangewend worden voor dit doel. In buitenteelten biologisch volledig afbreekbaar binnen de paar dagen. Zwavel heeft op prei geen curatieve werking maar het zal mits preventieve toepassing de roestvorming zeker op natuurlijke wijze onderdrukken.
Nog dit : als je wijndrinker bent heb je wellicht al meer zwavel binnen dan ik ooit op mijn prei heb gespoten...
URL GEBLOKKEERD 0015.gif
zondag 2 november 2014 - 20:59
sirius

Sirius

zwavel = biologisch ??? nou moe! de scheikunde andermaal herschreven ?

en idd, bij "goedkope" wijn worden de attrinuten ontsmet met SO2, zwaveldioxide maar dat is allesbehalve een "natuurlijk" product !! tenzij men de wijnvaten boven een specifiek vukaangat gaat hangen. (de koppijn die men krijgt na het drinken van zo'n wijn is daaraan te danken)

Die snelle afbraak van zwavel in de natuur moet u mij eens uitleggen aan de hand van een paar degelijke gedocumenteerde studies. Zeker gezien het feit dat zwavel een stabiel element is in de natuur. ah, ik lees zelfs dat deze zwavel spontaan omgezet wordt in "zwavelzuur" wat de schimmelsporen zou doden ! ah(2) de industrie zal hetgraag horen want ze spendeert millioenen om zwavelzuur te maken! Wel vreemd dat dit "zwavelzuur " geen grote gaten brandt in de planten.
en "verdamping" of vloeibare vorm van zwavel ?? met een smeltpunt van 115°C en een kookpunt van 444°c zie ik dat zomaar niet verdampen of vloeien.

Men speelt hier op de termen "natuurlijk middel". In die optiek zijn alle "pyrethrine" insecticiden ook "natuurlijk". Ze komen voor in chrysanten. (en wie gelooft dat de industrie eindeloos chrysanten zit uit te persn om dit product te bekomen, die moet dringend wakker worden)
maandag 3 november 2014 - 11:51
piet1

Piet1

Interessante discussie zeg ! Alleen is mijn scheikundige knobbel zodanig aangetast (door zwavelzuur ?) dat ik niet meer kan volgen.
Wat mij opvalt is dat in dergelijke discussies de tegenstellingen zo groot zijn. Als iemand iets beweert vraagt de andere die het tegenovergestelde zegt een wetenschappelijke studie om zijn (on)gelijk te bevestigen.
Zo kan men uren en dagen verder gaan.
De vraag is wat de forumliefhebber hier aan heeft? Wat hebben we geleerd?

Groeten van Piet
dinsdag 24 februari 2015 - 21:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon