menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Broccoli is een ramp

Ga naar meest recente reactie

JackDaniels

JackDaniels

Ik heb een tiental zaden geplant en die zijn allemaal uitgekomen. Nu zijn er een pak bladeren kaalgevreten door naaktslakken. Los daarvan is het de moeite niet om de broccoli te oogsten. Zo klein dat die zijn. En de broccoli plantjes die iet of wat van grootte zijn, die staan allemaal in bloei. Ik snap totaal niet hoe ze zulke grote broccoli planten in de winkel krijgen want bij mij lukt het dus niet. Nu had ik ergens gelezen dat die planten halfschaduw nodig hebben. Bij mij stonden ze in volle zon. Heeft iemand een tip voor volgend jaar? Wat doe ik verkeerd? Als ik alle planten geoogst zou hebben, dan heb ik misschien voldoende broccoli voor 2 personen.
vrijdag 8 augustus 2014 - 13:30
Tuinprins

Tuinprins

Die broccoli die je in de winkel vindt, wordt bespoten tegen van alles en nog wat.

Broccoli kun je het beste voorzaaien en daarna verspenen in kleine potjes. Als de plantjes 10 to 15 cm groot zijn dan pas uitplanten in de tuin op een zonnige plek. Weinig groente soorten doen het goed in de (half)schaduw. Daarna de planten goed in de gaten houden en indien nodig maatregelen nemen. Jonge koolplanten kunnen in korte tijd worden kaal gevreten door rupsen. Veel tuiniers proberen te voorkomen dat vlinders eitjes leggen op de bladeren door de kool af te dekken met fijnmazige nylon netten.
Bij slakkenvraat kun je biologische slakkenkorrels neerleggen of biervallen zetten.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 8 augustus 2014 - 14:16
Patrikc

Patrikc

Om te groeien als kool hebben ze veeeeeeeeel voeding nodig (bij mij compost, sommigen doen het met kunstmest als surrogaat).
En iets doen aan die slakken.
vrijdag 8 augustus 2014 - 15:53
JackDaniels

JackDaniels

Dan denk ik dat het te maken heeft met te weinig voeding. Ik kan rechtover mijn deur aan gratis paardenmest geraken. Zou dat een goeie meststof zijn?
vrijdag 8 augustus 2014 - 16:14
Patrikc

Patrikc

Ja, nu een composthoop mee opstarten volgens de regels van de kunst om volgend jaar te gebruiken.
vrijdag 8 augustus 2014 - 16:26
Wannus

Wannus

Ik haal ook regelmatig paardenmest hier bij een kennis in de buurt .
In een plastieken ton van 20 liter doe ik een koolschop of 4 bij het
water en meng het goed . Ik geef dat af en toe eens aan mijn
bloembakken , anders niets. De rest die na een jaar droog is
gelijkt aan compost en die werp ik tussen de planten en struiken .
Ik gebruik dus enkel paardenmest voor alles , en ook als grondverbeteraar
gedroogde koemestkorrels .En mijn bloemen zien er redelijk uit ,
even goed als vroeger toen ik al die dure zakken meststoffen kocht.
vrijdag 8 augustus 2014 - 16:46
JackDaniels

JackDaniels

Toch 1 toefje broccoli kunnen oogsten, niet groter dan mijn vuist. Gekookt, water mooi groen, veel donkerder dan de "industriële" broccoli die je koopt. Ook was de geur veel intenser. Tot ik de gekookte broccoli uit het water haalde. Bij nader onderzoek vond ik daar toch wel een paar groene rupsen tussen zeker?
In een Franse colère die meteen de GFT bak ingegooid. Een beetje zoekwerk heeft mij geleerd dat ik gaas moet spannen om te beletten dat koolvliegen en/of koolwitjes toegang hebben tot de broccoli. Volgend jaar maar weer eens een poging ondernemen. Om mijn mislukte oogst goed te maken (te compenseren eigenlijk) probeer ik het met winterbloemkool. Bloemkool omdat de zaadjes van de winterbroccoli in de plaatselijke Aveve uitverkocht waren
maandag 18 augustus 2014 - 20:29
tib888

Tib888

En waarom heb je die gekookte brocolli in de GFT-bak gegooid? omwille van enkele gekookte rupsen???
dinsdag 19 augustus 2014 - 12:08
JackDaniels

JackDaniels

Ja. Er zaten verschillende rupsen in. Niet echt zin om die dingen naar binnen te werken. En hoe meer ik begon te onderzoeken, hoe meer ik er vond. Dan maar liever de GFT bak in. Mijn holle tand was niet eens gevuld met dat beetje broccoli.
dinsdag 19 augustus 2014 - 12:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon