menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid in serre

Ga naar meest recente reactie

worteltje

Tekst aangepast

Worteltje

Hallo,

Ik ben enkele weken geleden beginnen planten in de serre van mijn vader die onverwachts overleden is in oktober verleden jaar. Ik heb de grond bemest en vervolgens er sla, radijsjes, kervel en worteltjes in gezaaid. Enkele dagen nadat ik de grond had bemest kwam er plots (wat ik denk) onkruid uit. Het lijkt op tuinkers en de serre staat er gewoon vol van. Heeft iemand een idee wat dit is? Alle tips zijn welkom, ook advies over waarop ik moet letten als ik aan de slag ga in de serre en in de groententuin buiten zijn van harte welkom aangezien ik er niets van ken maar toch mijn vader's serre wil laten verderleven. Er staan nog enkele van zijn aardbeiplantjes, kan ik die gewoon laten staan?
Er zitten ook veel mieren in de serre, wat kan ik hieraan doen?

Alvast bedankt!

Pascale
donderdag 12 april 2007 - 04:52
Bowie

Bowie

Lijkt het hier op: [afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 12 april 2007 - 05:03
worteltje

Tekst aangepast

Worteltje

nee, het heeft geen witte bloempjes. Ik zal er morgen een foto van nemen. Ik ben er vanmorgen met de hark doorgegaan, het zijn allemaal afzonderlijke kleine stengeltjes, zoals klavertje vier maar dan klavertje 2 en de onderkant is hetzelfde zoals bij kiemgroenten.

Dank je!

Pascale
donderdag 12 april 2007 - 05:12
worteltje

Worteltje

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>

Hier een foto, hopelijk is het herkenbaar!

groetjes

Pascale
donderdag 12 april 2007 - 20:42
DannyC

DannyC

dit is hetzelfde als op de bovenste foto volgens mij maar veel jongere plantjes en het heet muurkruid.
het beste dat je kan doen is met dit weer veel schoffelen dan gaat dit onmiddellijk verdrogen.
dit zul je een tijdje moeten volhoude om het weg te krijgen.
pas op voor uw pas gezaaide groenten
de aardbeien kan je gewoon laten staan
vrijdag 13 april 2007 - 17:19
Bowie

Bowie

Idd Danny, volgens mij dezelfde foto, de bloempjes zullen nog wel komen. Hier wordt het vogelmuur genoemd, wij geven dat aan ons kippen.

Ik geloof dat het wil zeggen dat je wel goeie grond hebt.

Best telkens uittrekken, idd zal je moeten volhouden, misschien beter met de hand uittrekken dan te schoffelen - opletten voor de andere plantjes.

vrijdag 13 april 2007 - 17:25
Anke

Anke

Heeft dit muurkruid lange draden net onder de grond waarmee de plant voortkruipt? Dan heb ik er waarschijnlijk ook mee te maken in mijn border, het was helemaal tussen de margrieten gekropen, lol!
Groetjes, Anke
vrijdag 13 april 2007 - 20:06
worteltje

Worteltje

Waauw, bedankt voor de reacties en tips!

Ja, de plantjes hangen wel een beetje in elkaar verstrengeld onder de grond Anke, tussen je margrieten uitpeuteren en volhouden dus!

Groetjes

Pascale
vrijdag 13 april 2007 - 23:20
Anke

Anke

Het fijne is dat het blad niet zo heel erg verschilt...
De vorige eigenaars van deze tuin hebben ons een mooie cadeau gelaten: massa's zevenblad, dit en heggewinde, olé!
Maar de aanhouder wint hé!
Gr, Anke
vrijdag 13 april 2007 - 23:25
worteltje

Worteltje

Zo te horen zal jij dus ook nog lekker bezig zijn in de tuin! Nu maar hopen dat het weer zo mooi blijft!

groetjes
dinsdag 17 april 2007 - 20:07
compostmeester

Tekst aangepast

Compostmeester

Worteltje,

Bevestiging wat me eerder hier antwoordde,
in onze streken word dit inderdaad vogelmuur genoemd,de kippen en de siervogels lusten dit zeer graag,
je moet elk plantje uittrekken en niet afschoffelen,muur bevat zoveel wortels dat je deze maar moeilijk kan verwijderen,ook geeft dit plantje altijd bloempjes waarin er duizenden zaden zitten,trek dit plantje uit voordat het bloeit en geef dit het beste aan de kippen,deze lussen de zaadjes wel,een nadeel is dat het winter en zomer groeit en zaden blijft produceren,alleen in heel strenge winters sterft dit gewas af,maar bij de eerste zachte dagen verschijnt dit promt terug. Muur verraad ook iets van je bodem,is er veel muur aanwezig,kan dit duiden op veel stikstof in je bodem,het beste wat je kan doen is zeer weinig bijbemesten,en doe je dit toch gebruik het beste een meststof waarin weinig stikstof zit.
Meer tuintips?Breng eens een bezoekje aan mijn blog hierover:

http://blog.seniorennet.be/tipsentruksvandehobbytuinder

Groetjes,
de compostmeester.
dinsdag 24 april 2007 - 18:59
worteltje

Worteltje

Dank je voor de nuttige informatie! Als ik dit plantje uittrek breekt het af en blijven de wortels ook zitten, is er dan een verschil met losharken? Ik zal in elk geval een bezoekje nemen aan uw blog, daar kan ik waarschijnlijk ook info over composteren vinden zodat ik hiermee ook kan beginnen.
Alvast bedankt!

Pascale
woensdag 2 mei 2007 - 14:11
Bowie

Bowie

Ik steek eerst met een soort riekje in de grond en licht de grond lichtjes op, zodat de wortels al wat losser komen, en dan met de hand verwijderen, zachtjes trekken want anders trek je idd de wortel af.
woensdag 2 mei 2007 - 16:15
worteltje

Worteltje

Ah, ik zal het zo eens proberen dan, dank je voor de tip!

groetjes
donderdag 3 mei 2007 - 03:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon