menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

TOMATEN.

Ga naar meest recente reactie

ROLLE

ROLLE

Hallo,

Men zei me dat tomaten kweken niet van de poes is en delicaat.

Moet ik daarom speciale handelingen of bijproducten gebruiken ?

Hoe moet ik een plant luizen ?
Men zei me, als wanneer ik de tomaten buiten kweek, een sproeistof moet gebruiken, zo ja, welke ?

De planten staan nu +/- 40 à 50 cm. hoog, enkele staan in bot, een paar (van de 6) krijgen een dubbele stang ?
Zoals u merkt blijkt mijn eerste zin werkelijkheid te worden.

Graag een seintje a.u.b.

Rolle.
maandag 14 juli 2014 - 09:46
Boerke

Boerke

Al een halve maand voorbij maar toch een woordje.
Als ze buiten staan zou ik tot drie (max. vier ) trossen gaan. In een serre mag je er vier of zelfs vijf riskeren.
Wat die dubbele stang betreft;zou het per ongeluk geen dief zijn die beneden ergens uit een bladoksel vertrekt ? Dieven moeten regelmatig verwijderd worden.
Zet ze ver genoeg van elkaar. Tomatenplanten staan graag luchtig . Ik trek zelfs nog bladeren af om meer lucht en licht te geven.
Ik sproei in het algemeen heel weinig. Eén keer met de overschot voor de aardappelplaag .
Meststof; geef ik enkel geschikt voor paprika's en tomaten.
Oppassen met te veel want daar kunnen de tomaten niet tegen. Dan beginnen ze bruin te worden vanaf het kroontje.
Veel mensen geven tomaten,die in een zerre staan, water in een potje of omgekeerde fles. Ik doe dat ook maar het is ook aan te raden om regelmatig de grond er rond te begieten. Mijn schoonbroer heeft me dat eens gezegd en van dan af heb ik mooiere planten en vruchten. Ik geloof dat het te maken heeft met het zoutgehalte in de grond. 't Is van hem ook dat ik weet dat het heel goed is om in de winter sneeuw in de serre te gooien . De voorbije winter hebben we het nu niet moeten doen. De sneeuw neemt verschillende stoffen van uit de lucht op en in de serre smelt de sneeuw op zijn gemak en bevochtigd en verbeterd het de grond.
woensdag 6 augustus 2014 - 18:24
Tuinprins

Tuinprins

Tomaten zijn gevoelig voor phytophtora ('tomato blight'). Dertig jaar geleden kon je nog zonder veel problemen tomaten buiten in de volle grond hebben staan zonder dat de planten werden aangetast. Tegenwoordig is dat bijna schier onmogelijk. Vooral in jaren dat de infectiedruk hoog is, zie je veel aantastingen. Monty Don (van Gardener's World op de BBC) heeft ook alleen nog maar tomaten binnen in een kas/serre staan. Zelfs binnen in de kas moet je zorgen voor goede beluchting. Zoals hierboven ook al gezegd is het verstandig een deel van de bladeren weg te halen. Dit zorgt voor een betere ventilatie en de vruchten rijpen dan beter. Bij het water geven direct beneden bij de plant water geven en de bladeren zeker niet nat maken.

Het zoutgehalte in een pot kan inderdaad toenemen door veelvuldig gebruik van sommige soorten bemesting. Het zoutgehalte kun je controleren met een EC meter. Ik weet van professionele kwekerijen dat zij extra water geven als het zoutgehalte te hoog is. Door het extra water spoelt een deel van het zout uit de pot.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 7 augustus 2014 - 09:26
Boerke

Boerke

Ik kan enkel beamen wat Tuinprins schrijft.
Je moet dan weer opletten dat je niet te veel water geeft wanneer uw tomaten rood worden. Dan barsten ze open omdat de pel te stroef wordt om nog uit te zetten(te dikken). Dan geef ik nog enkel water om in leven te blijven. Hoeveel is dat ? Dat moet je zelf ondervinden. Ondervinding is op alle gebied de beste oplossing . Ik maakte en maak nu nog fouten en daaruit leer je . Ik trek het mij helemaal niet aan als er iets verkeerd loopt.
Vb. Als ik kolen plant dan zijn er steeds planten die droog vallen. Ze worden gewoon aan de grond (ik noem dat tussen licht en donker) afgegeten. Soms denk ik dat het in het aardklontje zit waar ze in gezaaid zijn. Mijn koolplanten koop ik namelijk aan. Ik heb al eens gedacht om ze zelf beginnen te zaaien en te kijken wat het dan geeft.
donderdag 7 augustus 2014 - 10:40
ROLLE

ROLLE

Hallo Boerke en Tuinprins,

Alvast bedankt voor jullie interessante reactie.

Ik wist het, het is niet gemakkelijk, doch ervaring en ondervinding komt pas later.
Dus nog een beetje geduld om de juiste dosis kennis op te doen !!

Groetjes en bedankt.

Rolle.
donderdag 7 augustus 2014 - 17:02
Wannus

Wannus

Mijn kennis over groenten kweken is maar middelmatig ,
ik heb er nooit veel tijd voor gehad . Maar nu ben ik er
veel mee bezig , in boeken enz..... Volgend jaar gaat dat
wel een beetje mijn bezigheid zijn , ik heb dan gedaan met
werken . Nu het over tomaten gaat heb ik altijd gehoord
dat tomaten niet buiten mogen staan , het zou er niet mogen
op regenen , omdat ze door te veel water openbarsten .
donderdag 7 augustus 2014 - 17:30
Anneloes

Anneloes

tomaten kunnen prima buiten staan.

wel opletten op aardappelziekte. planten niet te dicht op elkaar zetten en dieven verwijderen want de planten moeten goed kunnen drogen.
en als het echt veel regent kan je er altijd nog een afdakje over maken.
donderdag 7 augustus 2014 - 21:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon