menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Veenmol

Ga naar meest recente reactie

Eds

Eds

In mijn groenten tuin zitten zoveel veenmollen dat het echt de spuigaten uitloopt. Al mijn groenten gaan kapot omdat ze er de wortels van af eten en ook in de aardappelen worden gaten gebeten. Dank zij de “groen” hier in België zijn deze beesten beschermd, ook al richten ze zoveel schade aan, en kunnen ze dus vrij hun gangen gaan. Hier in de buurt zijn al veel tuinliefhebbers gestopt met hun hobby door de veenmollen. Als het zo blijft voortgaan is het in de toekomst gedaan met tuinieren is het dit wat de groen willen en alle ongedierte op de beschermlijst zetten? Waarschijnlijk wel. Heeft er soms iemand een oplossing voor dit probleem? Bedankt op voorhand.
zondag 15 juni 2014 - 14:04
Driez

Driez

U komt alleszins niet op mijn beschermlijst.
Misschien had u de moeite kunnen doen van eens op het forum te zoeken, dan was u vast deze link tegengekomen:
http://biocontrole.nl/plaagbestrijding/veenmollen.html
Andere tips vind je hier: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1506279/2006/06/29/De-veenmol-verguisd-en-geliefd.dhtml
Persoonlijk zou ik u aanraden te stoppen met uw moestuin en de opppervlakte te asfalteren. Ben je meteen van al dat groen vanaf. Of u kan natuurlijk ook van ingesteldheid veranderen, en er mee leren leven dat u niet de enige 'gebruiker' van uw grond bent.
zondag 15 juni 2014 - 18:23
Eds

Eds

Bedankt voor de tips. Grts
zondag 15 juni 2014 - 22:41
Figo

Figo

Tip voor Eds: veenmollen vangen en gaan lossen bij Driez, de liefhebber van deze beestjes

De facto: maatregelen nemen om de plaag tegen te gaan...
Zo heb ik hier bijv. veel last van (allerlei) vogels..ik ben dus verplicht om alles onder netten en gaas te kweken....iets dergelijks moet toch mogelijk zijn tegen jouw "plaag" ? ?
dinsdag 17 juni 2014 - 20:04
lam

Lam

Veenmollen , zijn niet beschermt , maar chemische middelen om te bestrijden zijn uit de handel genomen. Moet de oude slakkenkorrels lukt het prima ( in Belgie , te verkrijgen vroeger ). In holland hete die Mesural korrels , enkel korreltjes in een gaatje en einde verhaal Veenmollen. Misschien is er nog wat op de plank ? Ook aaltjes zijn goed te gebruiken , maar elke oplossing is vrij kostbaar . Laat u niet ontmoedigen ook ik heb er behoorlijk lst van , met grondbewerking(spitten) ze op pakken en vernietigen , dit jaar bij ons in de tuin een 10 tal welke en bij het aardappelen rooien ook al weer 2stuks geholpen .
zaterdag 28 juni 2014 - 12:40
Anneloes

Anneloes

niet beschermd lam??
ze staan wel degelijk op de Rode lijst als kwetsbare diersoort en zijn door de Flora en Faunawet ook wettelijk beschermd in zowel be als nl
zaterdag 28 juni 2014 - 21:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon