menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Formusect

Ga naar meest recente reactie

Kristien53

Kristien53

Beste tuinvrienden,
ik stelde vorige week vast dat er witte vlieg op mijn tomatenplanten zaten in de serre . Ben gaan opzoeken hoe ik deze beestjes moest behandelen en kwam terecht bij FORMUSECT.
Ik heb ze vorige week 2 x behandeld en vandaag zaten er weer van die witte vliegjes op , ook op mijn komkommerplantjes....
Vandaag heb ik ze nog eens behandeld (ook langs de onderkant van de bladeren)
Wat kan ik nog meer doen om ze weg te krijgen of heb ik het juiste sproeimiddel niet ?
mvg,
Kristien
maandag 26 mei 2014 - 20:51
Bombycilla

Bombycilla

Uit Wiki:Bifenthrin is a pyrethroid insecticide used primarily against the red imported fire ant by influencing its nerve system. It has a high toxicity to aquatic organisms.
Kun je net zo goed je groente bij AH kopen
Bifenthrin is het werkzame deel van Formusect
maandag 26 mei 2014 - 21:49
Kristien53

Kristien53

allemaal goed en wel Bombycilla maar" wat moet ik doen " is de vraag,hier kan ik wel niet mee verder,ik weet ook wel dat Formusect niet het ideaal is maar wat stel je in de plaats ?
Alle hulp is welkom hoor!!!
mvg,
Kristien
dinsdag 27 mei 2014 - 08:32
charelke

Charelke

Hoy Kristien,
Ik dacht dat mijn vader dat behandelde met een aftreksel van tabak in een emmer water en daarmee de plant besproeien. Ook stak hij een koper draadje dwars doorheen de tomaten stam,dat werd dan stilaan opgenomen door de sapstroom.Maar het waarom hij dat deed weet ik niet meer . Hier zullen er op forum daarop wel meer weten,succes.
groetjes
Charelke uit Ham
dinsdag 27 mei 2014 - 11:33
Kristien53

Kristien53

Bedankt charelke,heb ondertussen tabakaftreksel gemaakt en heb in Aveve gele lijmvallen gekocht en met succes , de witte vliegjes plakken er al op !
Het tabakaftreksel ga ik binnen 2 dagen ook nog spuiten en hoop dan dat alles goed komt !
Nogmaals bedankt !
Kristien
dinsdag 27 mei 2014 - 13:34
sirius

Sirius

Toch oppassen met aftreksel van tabak! Nicotine is namelijk behoorlijk giftig.

De truk met de koperdraad is een variante van de behandeling/spuiten met koper houdende producten tegen de "tomaten(aardappelen)plaag". Op verschillende forums is men het er niet over eens of de vruchten dan misschien ook een te grote hoeveelheid koper bevatten en dus eigenlijk minder geschikt zijn om op te eten. Koper in te grote hoeveelheden, is namelijk redelijk giftig.
Nu ja, recente artikelen beweren dat wat amateurs oogsten eigenlijk niet geschikt is voro consumptie wegens erg onoordeelkundig gebruik van de "hulpmiddelen" ... ik heb de neiging om dat te geloven.
dinsdag 27 mei 2014 - 16:47
Tuinman65

Tuinman65

Ik gebruik dat koperdraadje ook met succes.
Mijn vader gebruikte dat ook en is momenteel op weg om zijn 101 te vieren en heeft veel verkoperte tomaten met heel veel smaak in zijn lijf gehad.
Mijn moeder is 93 geworden, dus zoveel kwaad zal het wel niet kunnen.
Leo
dinsdag 27 mei 2014 - 23:17
sirius

Sirius

goh ja, men moet zijn vergiften afwisselen en doseren en helaas maakt één zwaluw de lente niet!
Ik ken er ook zo die rookten "als een turk" tot op hun 90e en zonder probleem maar ik ken er nog véél méér die ook rookten als een turk maar hun 65e niet haalden.
dinsdag 27 mei 2014 - 23:29
Patrikc

Patrikc

Hier wat info over de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid koper in voeding.

http://www.vitamine-info.nl/waar-zit-het-in/mineralen-in-voeding/

Om het koperdraadje zou ik me geen zorgen maken. De bifenthrin daarentegen... En als je die dan ook nog eens een tweede keer toepast zonder dat het effectief is...

Kristien, als die lijmvallen helpen, dan zou ik met die nicotine nog maar even wachten, weet je dat die via de maag vele malen giftiger is dan via de longen...
dinsdag 27 mei 2014 - 23:58
Kristien53

Kristien53

Hallo,Sirius , tuinman én Patric,

héél erg bedankt voor jullie reactie , ben nu toch een beetje gerustgesteld...een mens begint zich af te vragen wat nog mag en kan en van de andere kant ben ik dan toch ook fier dat ik mijn eigen groentjes nog kan telen !
Voor de rest teel ik zo biologisch mogelijk ook al zijn de groenten soms wel ietske kleiner dan in de winkel maar als er beestjes in het spel komen en alles opvreten of naar den duvel helpen moet men soms al eens uit een andere hoek komen
Groene groetjes en bedankt !!!
Kristien
woensdag 28 mei 2014 - 09:17
sirius

Sirius

OT
IK zie hier weer het "verfoeielijke" woord "groentjes" voorbij komen!!

"Groentjes" zijn NIET eetbaar, als men dat toch doet dan maakt men zich schuldig aan kanibalisme. LOL!

Het zou zalig zijn moesten al die huis-, tuin- en keukenpieten zich eens buigen over de betekenis van het woord "groentjes" ! en dat daarbij iedereen het woord niet klakkeloos zou overnemen.

woensdag 28 mei 2014 - 10:40
Kristien53

Kristien53

Hallo beste vrienden,
hierbij laat ik jullie weten dat de lijmvallen het héél goed doen , de witte vliegen plakken er met grote hoeveelheden aan en mijn groentjes (tomaten,paprika en komkommer) staan er vrolijk en fris bij !
We kunnen er weer tegenaan , een aanrader dus voor wie geplaagd zit met witte vlieg !
Lieve groene groetjes !
Kristientje
vrijdag 30 mei 2014 - 12:08
Figo

Figo

Een tabaksplant aan de ingang van de serre planten helpt ook om het ongedierte uit de serre te houden...heel gemakkelijk te kweken, en de bladeren kan je drogen e, verpulveren om aan de voet van planten ebomen te strooien. zeer effectief tegen mieren, en dus ook tegen de bladluizen die door die mieren "uitgezet " worden...
zie ook:
http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/details/echte-tabak/groenten/echte-tabak/
mvg,
Figo
dinsdag 17 juni 2014 - 20:12
Kristien53

Kristien53

Bedankt Figo ,
dat is idd een goed idee en goed voor het milieu!
Ik zal er volgend jaar rekening mee houden en zo'n plantje bestellen !
Ik ben voorlopig goed geholpen met de lijmvallen , ze werken goed en mijn tomatenplanten beginnen al mooie tomaten (nog groen) te geven .
mvg,
Kristien
donderdag 19 juni 2014 - 08:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon