menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten kweken zonder serre

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

'k Ben de smaakloze watertomaten uit de supermarkt meer dan beu.

Een echte serre staat op mijn verlanglijstje, maar de tuin is er nog lang niet klaar voor. 'k Ben dus op zoek naar tijdelijke alternatieven.

Heeft iemand ervaring met tomatenhoezen?
(http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=408)

Vorig jaar heb ik een tomatenkas geprobeerd (http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=381), maar dat was geen succes. Het hellende dak zou het regenwater moeten afwateren, maar dat werkte niet: het water verzamelde op het dak, dat bij felle of langdurige regenbuien zwaar doorzakte. Ik ben er ook niet in geslaagd om de haringen goed vast te maken, zodat het hele geval tijdens een storm los is gekomen en totaal verwrongen is geraakt.

De tomatenhoezen lijken redelijk. Door de gaatjes, kunnen bijen bij de bloemen om ze te bevruchten en hopelijk zijn er genoeg gaatjes zodat ze ook weer de weg naar buiten vinden. Maar kan je die hoezen gemakkelijk verschuiven om de dieven uit de oksels te halen? Volstaat het aantal gaten om schimmelvorming te voorkomen? Hoe vermijd je dat de planten gekraakt worden door een beetje wind?

Alle tips zijn welkom.
dinsdag 22 april 2014 - 00:56
Adrienne

Adrienne

Ik heb in het begin tomatenhoezen gehad en dat gaat goed
K' moet wel zeggen dat het een werkje is.
Wij deden ze er enkel op als er regen voorspeld werd, buitje voorbij en hop alles er terug af.
Of het de bedoeling is om ze altijd er op te laten, geen idee.
Nadien hebben we gewoon een snel afdak voor ze gemaakt
Weipalen in de grond (achter hoger dan vooraan), panlatten erop en afwerken met stevige plastiek platen (car-port)
en dat ging enorm goed
dinsdag 22 april 2014 - 07:22
BOSVROUW

BOSVROUW

Heb dit in Frankrijk gezien. De boer had op de klimpaal voor de tomaat een kruis gemaakt in hout, en daar hing de hoes over; Bij regen naar beneden en bij droogte naar boven!
dinsdag 22 april 2014 - 09:31
Tarragon

Tarragon

Vorig jaar heb ik hoezen gekocht voor mijn tomatenplantjes.
Als het weerbericht een relatief droge dag aankondigde, weliswaar een buitje, maar niet buitensporig veel regenwater, dan liet ik de hoezen liggen in het tuinhuis.

Maar er waren 2 of 3 periodes dat meerdere dagen regen verwacht werd (en veel wind ook, weet ik nog). Toen heb ik ze wel bedekt met een hoes.

Ik tuinier nog maar pas een jaar of vijf - vroeger op het achterkoerke - nu in een volkstuin. Vorig jaar met de hoezen was het eerste jaar dat ik perfect gespaard werd van schimmel. Iets moet ik met die hoezen goed gedaan hebben.

Ik weet niet meer precies welke tomatensoorten ik vorig jaar had staan, maar er was zeker bij: Saint Pierre, Coeur de Boeuf en Marmande, Pyros.

Ja, het is wat sukkelen met die hoezen, maar voor mij is het een betere oplossing dan zelf een beschutting te timmeren. Weliswaar heb ik groene vingers, maar vooral ook twee linkerhanden.
Aangezien ik maar een klein dozijn tomatenplantjes heb per jaar, is dat met hoezen goed te beschermen.
woensdag 23 april 2014 - 13:34
myriam56

Myriam56

Goeie namiddag !!

ik heb ook serieus vodden gehad met die tomaten serrekes en inderdaad een echte ( dure ) prul.... Ik had veel tomatenplantjes en heb gewoon gegokt, en heb gewonnen ( verleden jaar ( echt massaal veel tomaten, zonder hoes of serren die , die in dat onding stonden waren wel groter geworden , maar door het in mekaar duikelen allemaal gebroken !!)... dit jaar gaan we toch het zekere voor het onzekere nemen, en we gaan het oplossen op deze manier,( we moeten het nog maken anders zou ik foto's plaatsen, maar dat komt dus nog wel !!)

wij maken bogen met betonijzer en electriciteitsbuizen , ( van die witte om draad door te trekken )je zorgt dat het betonijzer goed stevig in de grond zit, evenwijdig van mekaar en buig je zo een pvcbuis over en steekt die op de kop van het ijzer.... om de bvb. 60 cm herhalen, zodat je dus een tunnel krijgt als je er plastiek over spant !! de tomaten staan met hun benen in de open lucht ... maar worden toch niet nat .... het werkt als een soort paraplu !! het is heel sterk ( bvb. om het uit te proberen bouwplastiek , en later gewapende serreplastiek gebruiken !)
donderdag 24 april 2014 - 13:15
leerling

Leerling

Bedankt allemaal voor jullie bruikbare tips.

Waarschijnlijk gaan het dit jaar hoezen worden wegens momenteel weinig tijd om zelf wat anders in elkaar te knutselen.

Later kan ik dan zo'n afdakje of een tunnel proberen te maken.

myriam56, hoe maak je die plastiek vast? Laat je die doorlopen tot op de grond, of wordt het eerder iets als de tunnel die hier op de webwinkel aangeboden wordt (http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2833)?

Heeft iemand ervaring met die tomatentunnel?
donderdag 24 april 2014 - 22:04
myriam56

Myriam56

Goeie morgen iedereen !.. neen de eerst vijftig of zestig cm's blijven dus open... je trek de plast over de bogen en aan de uiteinden maak je vast door die in het midden naar mekaar te brengen, het ziet er een beetje uit als een huifkar toestand.. wij gaan de plastiek aan elke buis vastmaken met duke-tape, je weet wel van die grijze gewapende !! ... als wij ze in mekaar gaan steken zal ik foto's maken !!...
vrijdag 25 april 2014 - 10:52
baloe

Baloe

ik kweek al 5 jaar tomaten in buitenlucht.
De planten zijn gevoeliger aan schimmelziekte, maar mits selectie van de soorten en voldoende plantafstand lukt het wel.

Truc is om de planten voldoende uit mekaar te kunnen zetten zodat ze genoeg kunnen drogen. Ik doe dit door de tomatenplanten af te wisselen met paprika (deze blijven lager).
Zie m'n website (via profiel) voor de soorten.

Op de 5 jaar heb ik nog maar 1 jaar last gehad, maar toen had ik 12 soorten staan (en als er eentje gevoelig is, slaat het over op de rest)
Het is een goedkope, maar tot hiertoe efficiente manier geweest om buitentomaten te kweken
maandag 28 april 2014 - 20:46
myriam56

Myriam56

Goeie avond iedereen, baloe, bedankt voor deze fantastische tip.... ga ik zeker uitproberen !! groetjes
maandag 28 april 2014 - 20:51
Tarragon

Tarragon

Goed bekeken, Baloe!
Als mijn tomaatjes de volle grond ingaan, zal ik het ook zo doen.
dinsdag 29 april 2014 - 08:05
koen

Koen

Hier ook eens buiten proberen, maar wel in pot.
Soorten zijn Moneymaker en Cerise noir.

Als er nog tips zijn hoor ik die graag.
zaterdag 10 mei 2014 - 06:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon