menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat kan in bakken

austen

Austen

Ik woon op een appartement en heb dus slechts een terrasje ter beschikking. Toch wil ik per sé groentjes en kruiden zélf kweken, die zijn altijd zoveel lekkerder dan van de winkel!

Ik heb nu gezaaid in kleine bakjes die nog binnen staan:

- rucola
- veldsla (year round veldsla)
- pepers
- kerstomaten
- radijzen
- wortels
- allerlei kruiden

De bedoeling is die dingen over te planten in "grotere" bakken als ze mooi schieten. Mijn vragen daarbij:

- moeten die wortels in een diepe pot of kan de standaard langwerpige bloembak ook?
- 't zelfde voor de veldsla, rucola & radijzen? En hoeveel afstand houd ik dan? Of zet ik die beter in aparte ronde potjes en hoe diep moeten die zijn?

En: wat kan ik nog houden in bakken? Paprika? Komkommer?

Btw, ik heb hier in de voormiddag zon, in de namiddag schaduw (lavendel sterft hier meteen, kerstomaten deden het goed).
dinsdag 8 april 2014 - 21:03
Anneloes

Anneloes

radijs en wortels houden er niet van om verplant te worden, beter direct op de plek zaaien. wortels hebben een diepe baknodig. wil je toch wortels in een ondiepe bak zaai dan parijse worteltjes
dinsdag 8 april 2014 - 21:22
Tarragon

Tarragon

Wat je opsomt, lijkt mij allemaal goed doenbaar om in potten te zetten. De worteltjes hoef je niet binnen voor te zaaien. Die kunnen goed tegen de kou, en mag je onmiddellijk in hun definitieve pot buiten zaaien.

Tomaatjes en pepers kun je best binnen voorzaaien bij een temperatuur tussen de 20 en de 25°C. Van zodra ze gekiemd zijn, mag je ze wat minder warm zetten. Een graad of 16 is dan dik in orde, totdat ze na IJsheiligen permanent buiten mogen. Zet je basilicum bij je tomaatjes. Het zijn goede buren; ik lees dat de smaak van de tomaten er nog meer op verbetert.

Veel succes!
woensdag 9 april 2014 - 10:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon