menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oud tomatenzaadpapkrikapeperzaad

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie

Door gezondheidsproblemen jaren niks kunnen doen in de tuin en vanaf dit jaar gaat dat mij wel weer lukken.

Nu is m'n vraag: ik heb nog heel wat oud tomatenzaad (oude rassen) liggen, in gesloten envelopjes en helaas zo in een doos en in een kast weggestopt.

Kan ik die eigenlijk nog gebruiken? Duurt het nu langer eer die opkomen of is het zaad waardeloos?

vrijdag 21 maart 2014 - 17:48
ERWIN52

ERWIN52

Normaal gezien zullen uw tomatenzaden nog goed kiemen. Bij pepers en paprika's zou het kunnen dat deze niet allen kiemen. Pepers en paprika's kiemen trager dan tomaten. Voor pe en pa wordt het de hoogste tijd om te zaaien.
Mvg, Erwin
zaterdag 22 maart 2014 - 15:03
Anneloes

Anneloes

probeer anders eens een paar zaden via de deno-methode: mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/deno-methode/

dan zie je snel of de zaden goed ontkiemen
zaterdag 22 maart 2014 - 18:44
sirius

Sirius

De "Deno methode"? had je gedacht! een typisch voorbeeld hoe een vrijwel wetenschappelijke methode "vermalen" wordt tot een hoop flauwe kul!! Niet te geloven!
De "Deno-methode" maakt inderdaad gebruik van gibberillinezuur, wat op die web site vrolijk onder de mat geveergd wordt met een duidelijk gebrek aan enige diepgaande kennis terzake, en die methode is dan ook volledig op het gebruik van dit "zuur" gebaseerd!
Een natte koffiefilter in een plastic zak pleuren is een aanfluiting van deze methode! godbetert !
Wat let mensen om om het even welke "natte prop watten een jampot" evenzeer als "Denomethode" te bestempelen?
Men gelooft niet meer wat voor onzin men tegenwoordig moet lezen van halfbakken "pseudo-weters", djeezes!
zaterdag 22 maart 2014 - 19:35
Anneloes

Anneloes

dan noem je het een "natte prop watten in een jampot-methode" of "koffiefilter-methode"

het gaat erom dat je snel kan zien of een zaadje kiemt of niet. doordat je het tussen ene koffiefilter stopt ipv in de grond zie je sneller of een zaadje goed kiemt. op de gegeven site is dat nu eenmaal duidelijk een stap voor stap uitleg vandaar dat ik die link plaats. dat naampje zal me een worst wezen.
zaterdag 22 maart 2014 - 19:48
erice

Erice

maar als je nu een aantal zaden in een bak stopt met 50% zand en 50% potgrond gemengd en je zet de bak warm, 22-26 graden en verpakt in plastic, dan zie je binnen een dag of drie ook of je resultaat hebt.... het proberen waard....
paprika en pepers heel snel doen en tomaten heb je nog de tijd.....success ermee
zondag 23 maart 2014 - 12:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon