menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardappelen op terras

Ga naar meest recente reactie

Jansssens

Jansssens

Het is al veel in de media geweest, en ik ga me er ook aan wagen: Aardappelen kweken in een zak op het terras.
Het idee snap ik wel, maar ik heb toch wat praktische vragen.

Je moet 3 aardappelen in daglicht leggen en laten schieten (wortels krijgen). Wanneer leg ik deze aardappelen klaar om te laten schieten? Nu? Wanneer moet ik ze in de zak potgrond steken?
Ik neem een lege zak potgrond van 40l en vul de bodem met wat potgrond. Onderaan perforeer ik de zak. Ik leg er de 3 aardappelen in de grond en vul aan met wat grond.
Als ik het loof van de aardappelen zie boven komen bedek ik dit terug met aarde. Maar hoe ver moet het loof boven steken? En hoeveel keer vul ik aan met grond? Tot de boven kant van mijn zak? 3 keer? Constant?
Wanneer zijn de aardappelen klaar om te oogsten?

De grootste vraag is dus: wanneer doe ik alles?
woensdag 26 februari 2014 - 10:52
Figo

Figo

Dat zal best lukken hoor.
Ik heb het jaren terug eens gezien op BBC: "Gardeners World"...
Daar zetten ze een autoband en deden hem vol grond. Daarin een paar aardappelen, een band op de 1e, en gelijk opvullen met aarde.
Na verloop van tijd stonden de aardappeltakken zo'n 30 cm boven de aarde, en werd er terug een band bijgelegd, opgevuld met aarde, en wachten...Dit werd een aantal keer herhaald, tot ze een "toren" hadden van wel een meter hoog.
Daarna lieten ze de planten gewoon groeien tot ze bloem maakten, en dan werd er gerooid..een massa aardappelen.
Ik doe het zelf in grote emmers van 20/25 liter. 15 cm aarde erin, aardappelen ondiep planten, en van de moment dat ze 20 cm hoog staan, 15 cm aarde bijvoegen. Herhalen tot emmer vol is. Wachten tot de planten gaan bloeien en oogsten.
Als je de aardappelen plant op 1 oktober, zal je met Kerstmis verse aardappels kunnen eten...
Wel vorstvrij en met wat licht zetten natuurlijk, anders heb je niks.
Kies een vroeg aardappelras: er zijn soorten die al na 60 dagen oogstbaar zijn...

O ja: "schieten" is bij aardaoppels niet het krijgen van wortels, maar het "uitlopen" van de "ogen" tot scheutjes. Met voldoende licht krijg je stevige scheutjes, is het te donker worden het lange spichtige bleke spruiten...
woensdag 26 februari 2014 - 20:38
svoffel

Svoffel

Ik heb het verleden jaar gedaan, gewoon in een kleine emmer om te zien of het lukte.
Ja hoor, enkele gaten in de emmer, beetje grond erop, pattatje erin en telkens bovenop een beetje grond toevoegen zodat enkel de bovenste blaadjes zichtbaar bleven.

Ga het dit jaar opnieuw doen, dat oogsten was zo plezant

donderdag 27 februari 2014 - 09:06
sirius

Sirius

in daglicht leggen en laten schieten? vreemd, ik heb altijd geleerd dat men aardappelen in het donker liet uitlopen anders werden ze "giftig" groen. maar ja met de verandering van het klimaat en de natuur!
donderdag 27 februari 2014 - 12:04
Jansssens

Jansssens

Toch even op terug komen met concrete vragen;

- Wanneer de eerste 3 aardappelen laten schieten en hoe (licht, donker,...)?
- Wanneer starten met te planten in de zak?
- En hoeveel keer opvullen? Wanneer stoppen met opvullen?

Ik ga nu YouTube eens afschuimen. Daar staat misschien nog info.
maandag 3 maart 2014 - 14:35
Figo

Figo

Mijn antwoord was toch duidelijk ? ?
ge moet wel lezen wat er staat...

- Wanneer de eerste 3 aardappelen laten schieten en hoe (licht, donker,...)?
wanneer je maar wil, in 't licht
- Wanneer starten met te planten in de zak?
wanneer je maar wil, als je aardappels een halve tot 1 cm uitgelopen zijn
- En hoeveel keer opvullen? Wanneer stoppen met opvullen?
wanneer je denkt dat ge genoeg pattatten gaat kunnen oogsten...
doe toch maar minstens 30 cm grond, anders is het de moeite niet en heb je kans dat er bovende grond aardappels gevormd worden (die gaan groen worden door het licht, en oneetbaar gaan zijn..)

Onder invloed van licht worden patatten groen, en "giftig"...als is het zo dat het "gif" "geneutraliseerd" wordt door koken ...
op google kan je info vinden over solaninen
zie ook :http://www.smulweb.nl/artikelen/91555/Het-vergif-in-de-aardappel
maandag 3 maart 2014 - 16:27
Jansssens

Jansssens

OK, bedankt! Ik dacht dat het enkel in een bepaalde periode kon.

Thx!
dinsdag 4 maart 2014 - 11:57
sirius

Sirius

Waar ik mij vooral zorgen over maak is dat "het internet" het altijd beter weet dan bvb "de boeren" die tegelijk ook de producenten en verbruikers waren, met eeuwen ervaring achter de rug. Ik heb dan ook de neiging om de nieuwe generaties en voor een deel, "mansardeboeren" te noemen, ze planten prei in hun dakgoot omdat ze denken dat het zo hoort. Hetzelfde soort syndroom als waarbij toprestaurants met "vernieuwende" ideeeen gesloten worden door de voedselinspectie wegens massale vergiftiging van hun klanten! nu ja, zo vergaat de glorie van de wereld.
dinsdag 4 maart 2014 - 13:28
Driez

Driez

Ik vrees dat veel van uw "mansardeboeren" meer voeling met hun moestuin hebben dan de gemiddelde landbouwer met zijn grond.
Wij van "de nieuwe generatie" (voor het gemak reken ik mezelf daar onder) telen en tuinieren als hobby, vaak met veel tijd, liefde en zorg voor onze gewassen en omgeving. Dit in tegenstelling tot veel landbouwers, die (ondanks hun eeuwen ervaring) door de zware concurrentie verplicht zijn om hun akkers vol drijfmest te pompen en vervolgens hun kwetsbare geforceerde planten vol insecticide en fungicide te spuiten. U mag ze hebben, uw waterige bloemkool en uw plofkip. Geef mij maar prei uit de dakgoot en patatten uit een zak
(patatten die in het licht zijn voorgekiemd dan liefst).
dinsdag 4 maart 2014 - 16:27
Figo

Figo

Waar IK mij vooral zorgen in maak is in die "beste stuurlui" die aan de wal staan, en niet gespeend van enige zelfoverschatting, en zonder enige experimentele ervaring, allelei onzin op een forum zitten te verkondigen als "de" waarheid...
dinsdag 4 maart 2014 - 17:08
Bombycilla

Bombycilla

in daglicht leggen en laten schieten? vreemd, ik heb altijd geleerd dat men aardappelen in het donker liet uitlopen anders werden ze "giftig" groen. maar ja met de verandering van het klimaat en de natuur!

Het gaat hier over pootaardappelen ,dat die groen worden maakt toch niet uit de aardappelen die hieraan gaan groeien worden onder de grond niet groen zelfs ouderwetse boeren laten hun aardappelen in het licht spruiten
dinsdag 4 maart 2014 - 17:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon