menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Omspitten gazon

Ga naar meest recente reactie

koshi

Koshi

Ik ga mijn moestuin uitbreiden met een 12m², eind september heb ik een stuk gazon afgedekt met karton en er kompost op gestrooid. Het gras en karton zijn ondertussen al weggerot. Zou ik nu al de grond omspitten of toch wachten tot het voorjaar. Als ik nu nog omspit kunnen de grote kluiten nog stukvriezen binnenkort

Thx,
Koshi.
woensdag 1 januari 2014 - 22:06
wilgo

Wilgo

dag Koshi,

ik denk dat de grond momenteel te nat is om om te spitten.natte grond bewerken is nooit goed heeft men mij gezegd

groeten willy
woensdag 1 januari 2014 - 22:13
deHaan

DeHaan

Als het kleigrond is, voor de vorst invalt omspitten.
Als het zandgrond is, na de winter omspitten.
woensdag 1 januari 2014 - 22:15
koshi

Koshi

Het is leemgrond, dus kan ik morgen beginnen.
Bedankt voor het antwoord.
woensdag 1 januari 2014 - 22:20
Pieter2

Pieter2

Spitten zou ik niet doen. Betere werkwijze is het gazon afdekken met karton, daar stro over, dan een laag paardenmest, weer een laag stro (eventueel ook wat afgevallen bladeren...) Het eerste jaar zet je aardappelen (gewoon planten in de paardenmest onder de eerste laag stro). Tegen het einde van dat jaar heb je een vruchtbare grond.

Bij spitten ga je de bodemstructuur en bodemleven verstoren. Ik spit nooit, maar werk met paadjes in de moestuin, met vakken van 120X120cm. Elk voorjaar gezeefde compost/oude paardenmest over de vakken en ik kan beginnen.
donderdag 2 januari 2014 - 00:11
BOSVROUW

BOSVROUW

Dat is een beetje op z'n permacultuur's!
donderdag 2 januari 2014 - 08:30
Bombycilla

Bombycilla

Klei nu spitten en zand in het voorjaar,jij hebt leem schrijf je.
Leem is geen klei maar heel fijn zand
donderdag 2 januari 2014 - 17:46
sirius
donderdag 2 januari 2014 - 18:18
Bombycilla

Bombycilla

http://nl.wikipedia.org/wiki/Leem

http://nl.wikipedia.org/wiki/Silt


in de laatste link de volgende tekst
Feitelijk verschilt silt chemisch behoorlijk van klei. Verder zijn siltkorreltjes ongeveer gelijk qua grootte in alle dimensies, in tegenstelling tot kleideeltjes, die bestaan uit plaatvormige deeltjes die bij elkaar worden gehouden door elektrostatische krachten en daardoor veel cohesie hebben.
vrijdag 3 januari 2014 - 12:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon