menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe kan ik mijn savooikolen redden

jozefleon

Jozefleon

Allen gegroet.

Ik heb een (zeer verwaarloosde) groenten tuin, waar ik toch een succes heb geboekt met savooikolen.
En ik zou die graag, in de winter, kunnen op de tafel brengen.
Des te meer omdat dit nitraatarme groenten zijn en ik ben 3 jaar geleden, succesvol, geopereerd van darmkanker.
Sindsdien eet ik enkel (dure) bio-groenten

Maar mijn savooikolen worden opgevreten van rupsen en mischien ook andere insecten ...
De rupsen heb ik alleszins gezien en ik probeer ze te vernietigen telkens als ik ze vind. Maar het aantal gaten in de kolen wijst er op dat ik niet zeer succesrijk ben.
Tussen de bladeren liggen enorm veel groene eitjes en het is ongebonnen werk deze te verwijderen zonder de bladeren te beschadigen.
Ik dacht eerst aan "afspoelen". maar aangezien de plant buiten staat wordt ze sowieso toch af en toe afgeregend ...

Ik wanhoop echter nog niet, want ik heb tijdens een zeer recente reis naar de Auvergne een aantal publieke tuinen bezcht en gezien dat de buitenste bladeren ook vol gaten zaten, maar dat de echte vrucht nog moet gevorm worden in de kern.

Maar mischien kan iemend me raad geven hoe ik de toekomstige kernen kan redden.

Hartelijk dank op voorhand voor elke hulp.

Groenten

zondag 6 oktober 2013 - 16:05
herbert

Herbert

zie:

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&page=1&tid=53856

eens echter de wormen toegeslagen hebben is er niet veel meer aan te doen, best direct oogsten.
maandag 7 oktober 2013 - 15:46
jozefleon

Jozefleon

hartelijk dank voor uw reactie.

ik heb toen geen gaas gebruikt omdat er heel veel onkruid in mijn moestuin staat. en het gaas hierdoor eigenlijk niet behoorlijk kan geplaatst worden.
Ik heb immers geen mooi afgezoomde perkjes met naakte aarde er tussen.

dit komt waarschijnlijk heel vreemd over, maar ik heb het gekozen zo te werken omdat ik slechts een beperkte hoeveelheid tijd hier aan wil besteden.

en ik slaag er toch in zo redelijk veel groenten/kruiden op de tafel te krijgen.

Ik had trouwens kool gezaaid omdat die grote bladeren heeft, hetgeen het onkruid enigszins onderdrukt.

kan de winter me geen oplossing brengen ? Ik denk dat de kool ook nog groeit bij sterk verlaagde temperaturen (ook vries temperaturen ??..), bij dewelke de rupsen hopelijk gestorven zijn.

Of moet ik, na bvb. midden november niet meer verwachten dat de kool nog gaat groeien (als een soort bloem tussen de (sterk aangevreten) kelkbladeren ...



nogmaals dank

roger
vrijdag 11 oktober 2013 - 13:03
herbert

Herbert

Hopeloos......
vrijdag 11 oktober 2013 - 13:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon