menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aarbeien

Ga naar meest recente reactie

lbuitenka17

Lbuitenka17

In mijn boek van "Biologisch tuinieren,vanTweeloeerhof" uitgave 1983 staat dat je geen aardbeien moet planten op het aardappelbed. In het Veltboek staat als nateelt van vroege aardappelen,aardbeien.
Ik heb dit dus altijd aangehouden,maar ik kreeg dus een vraag waarom en dat weet ik eigenlijk niet.
Misschien heeft iemand hier een antwoordt op.
De ervaring van andere tuiniers hebben wel uit gewezen dat de aardbeien het niet goed doen,als nateelt van aardappels.

Henny
vrijdag 23 augustus 2013 - 14:18
miriam

Miriam

mmm aardbeien zet je nu toch al voor volgend jaar?

dat geeft toch niet dat het dan op een aardappelveld is?

je doet toch aan wisselteelt ,das toch het belangrijkste?
vrijdag 23 augustus 2013 - 19:54
lbuitenka17

Lbuitenka17

Ik doe aan wisselteelt en ik heb nooit problemen met mijn aardbeien,want ik heb een apartbed daarvoor.
Maar op onze volkstuin hebben ze wel eens problemen en ik heb dus altijd geleerd,geen aardbeien op het aardappelbed als nateelt.

Henny
vrijdag 23 augustus 2013 - 20:05
miriam

Miriam

oei echt ? nee dat wist ik ook niet

zal het eens vragen aan mijn ex
vrijdag 23 augustus 2013 - 20:45
Borsalino

Borsalino

Aardappelen en aardbeien kunnen last hebben van zelfde ziektes.

Dus dat is de reden van geen aarbeien te planten na de aardappelen.

Ik heb het nooit gedaan, weet dus niet hoe erg het kan aflopen als je het wel doet.
zaterdag 24 augustus 2013 - 13:31
miriam

Miriam

ha ok goei tip
zaterdag 24 augustus 2013 - 18:08
Gespeel

Gespeel

De reden dat er gezegd wordt dat je na aardappelen beter geen aardbeien zet, is het gevaar voor de zogenaamde witziekte waar zowel aardappelen als aardbeien last van kunnen hebben. Het is wel te behandelen of te voorkomen met chemische producten.

Wil je biologisch telen zonder sproeistoffen, dan inderdaad geen aardbeien na aardappelen.

Maar als je behandelt tegen witziekte, zal de opbrengst van de aardbeien er niet minder om zijn omdat er voorheen aardappelen stonden.
zaterdag 7 september 2013 - 19:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon