menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bestuiven van tomatenplanten

JackDaniels

JackDaniels

In mijn serre staan er een aantal tomatenplanten. Nu zijn er al een paar bloemetjes afgevallen wegens niet bevrucht. Ik geef af en toe wel eens een tik tegen de stengel (als ik het niet vergeet) maar nu heb ik gelezen dat rond de middag de beste periode is om het stuifmeel los te maken. Uitgerekend op een moment dat ik op mijn werk ben. Nu zat ik te denken: zou een ventilator geen uitkomst bieden? Ik heb er een staan, in de hoogte verstelbaar en die constant heen en weer zwenkt. Mocht dat een oplossing zijn, dan zou ik in 1 hoek van de serre die ventilator plaatsen. Graag jullie mening hierover.
maandag 12 augustus 2013 - 11:12
Victor44

Victor44

Zorg gewoon voor verluchting ,vensters of deuren open gans de dag en zoveel mogelijk ook 's nachts. De wind zal wel zorgen voor bevruchting en de insecten die je tomatenbloempjes bezoeken zullen wel bestuiven.
Heb al jaren tomaten in serre en tunnelserre en heb nog nooit problemen hiermee gehad, wat je wel kan hebben is dat de bloempjes afvallen als er een hitteperiode geweest is waardoor ze te warm gehad hebben en dat kan je dit jaar wel voorgehad hebben. Ik heb dit nu voor met snijbonen die buiten zelfs te grote warmte gehad hebben en slecht bevrucht werden waardoor een groot gedeelte van de bloempjes is afgevallen.
maandag 12 augustus 2013 - 22:14
JackDaniels

JackDaniels

Thanks. Zet ik overdag de deur wel wat open.
maandag 12 augustus 2013 - 22:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon