menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten

Ga naar meest recente reactie

Victor44

Victor44

Even een foto van mijn tomaten in alle kleuren, grootten en smaken.
Dit jaar zijn ze wel een tweetal weekjes later geweest dan verleden jaar door het koude voorjaar.
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 9 augustus 2013 - 22:00
Driez

Driez

Waauw! Allemaal uit de serre neem ik aan? Ik heb nog zeker twee weken te gaan voor er een handvol (panvol) rijp zijn. Zitten er ook tussen die er uit springen qua smaak/opbrengst?
zaterdag 10 augustus 2013 - 10:29
Victor44

Victor44

Qua smaak moet je bij de Heirloom tomaten zijn, dit zijn de oudere soorten zonder F1 vermelding. . Maar vermits we al zo'n 300 soorten hebben uitgeprobeerd zou ik je niet onmiddellijk kunnen zeggen welke nu juist de allerbeste smaak heeft. Het ene jaar is het deze en het ander jaar weer een andere. Dus ook aan jou dit uit te proberen.
Groetjes en succes!
zaterdag 10 augustus 2013 - 16:00
Driez

Driez

Ik heb dit jaar 10 soorten geprobeerd, waaronder ook 2 F1 hybriden. Qua smaak en opbrengst steken de "black stripes" (heirloom, soort coeur de beuf) en de Pyros (F1) er met kop en schouders bovenuit. "Hellfrucht" is ook heel lekker, maar lijkt te traag te rijpen om in open lucht veel opbrengst te geven. Er stond ook nog iets kumato-achtig, maar ben de juiste naam kwijt. Lekker tomaatje om tussen door van te snoepen, maar eerder beperkte opbrengst.
Ondanks de late start was dit een superjaar!

Groenten

zaterdag 7 september 2013 - 14:22
vloeiende

Vloeiende

Zijn er bij die in normale Belgische zomers buiten kunnen, ik heb helaas geen serre en de gewone tomatenplanten die verkocht worden in het voorjaar worden bij mij telkens ziek en ik pluk dan ook geen tomaten. Zeer spijtig want de winkeltomaten vind ik echt smaakloos en zijn ook nooit rijp.
zondag 8 september 2013 - 19:45
baloe

Baloe

Vloeiende:
Gek, ik kweek tomaten met de kilo buiten.
Zowel eet/vlees/kers-tomaatjes...

Ik heb enkele jaren naar goede soorten gezocht die niet ziektegevoelig zijn.
Coeur du boeuf, Yellow plum,... zie mijn website.
Voor dit jaar zit ik al aan zeker 15kg.
zondag 8 september 2013 - 22:23
vloeiende

Vloeiende

Coeur de boeuf ken ik, voor mij goede smaak maar vaak nogal droog, de andere ken ik niet.
Zijn er nog mensen die buiten tomaten kweken en zo ja welke rassen. Ook tips zijn welkom.
maandag 9 september 2013 - 21:16
Victor44

Victor44

Voor buiten heb je de Tolstoi F1 en Outdoor Girl, beide tomatenrassen produceren best in open lucht. Vooral de Tolstoi brengt heel mooie tomaten voort.
Grtjs
dinsdag 10 september 2013 - 21:34
Driez

Driez

De mijne staan allemaal in openlucht, volle grond en geen afdekking. De Pyros (F1) en de Black Stripes doen het daar heel goed. Ook de Potager de Vilvoorde gaat behoorlijk goed.
Het eerste weekend van september is het tomatenfestival in het arboretum van Kalmthout, daar kan je heel wat soorten (en bijhorende info) kijgen. Misschien een idee voor volgend jaar?
woensdag 11 september 2013 - 06:05
vloeiende

Vloeiende

IK dank jullie allemaal, zondag ll. stond tomatendag normaal op agenda maar andere verplichtingen... dus hopelijk volgend jaar.
Ik ga er van uit dat jullie die tomaten niet chemisch spuiten.
Andere nodige behandelingen hoor ik graag.

woensdag 11 september 2013 - 18:56
ToneVdm

ToneVdm

Mijn tomaten staan ook allemaal buiten. Ik heb er heelwat staan, maar heb wel een probleem. Vele van die tomaten scheuren open vooral de kleine kerstomaatjes. Wat doe ik hier verkeerd?
zaterdag 14 september 2013 - 19:21
vloeiende

Vloeiende

Tone,
Welke rassen heb jij staan?
Ik heb gelezen dat als de tomatenplanten lang droog staan en dan ineens veel water krijgen de tomaten barsten, ik heb dit jaar
zaterdag 14 september 2013 - 21:39
ToneVdm

ToneVdm

@vloeiende

Sorry maar ik heb geen idee welke rassen het zijn. Bij mij rijpen ze al jaren buiten maar nu heb ik dit probleem. Ik zorg er altijd voor dat ze nooit droog staan, misschien is dat wel het probleem? Misschien hebben ze teveel water waardoor ze barsten?
zaterdag 14 september 2013 - 22:38
Tarragon

Tarragon

Ik heb geen serre.
Dit jaar had ik 4 soorten buiten staan: Saint-Pierre (minitomaatjes), Marmande, Coeur de Boeuf en Pyros.
Die hebben het allemaal uitstekend gedaan.
donderdag 19 september 2013 - 15:49
Geke

Geke

Wow, wat een indrukwekkende oogst!
Ik was al blij met het twintigtal vlees en romatomaten, en boel kerstomaatjes, maar dit is wel echt gigantisch.

Vrees dat het bij mij nu ook wel gedaan zal zijn, vleestomaten hebben serieus te lijden onder de plaag...
Twijfel of ik er de groene (nog goede) tomaten zou afhalen?
zaterdag 21 september 2013 - 18:50
ToneVdm

ToneVdm

Jaja, afhalen die mooie groene tomaten en binnen leggen. Die worden heel mooi rood!
zondag 22 september 2013 - 23:41
Boerke

Boerke

Prachtige tomaten.
Dit jaar hadden we er ook meer als vorige jaren.
Wie heeft er nu voor het volgende een verklaring . Zaadjes die in de tomaten kiemen. Het is natuurlijk niet in alle tomaten maar ik voeg er toch een fotootje bij . Ik had het in het verleden eens met paprika's voor . Maar toen was het maar een enkeling en ging ik er niet verder op in.
Zou het de soort kunnen zijn ? De smaak is wel goed enkel de gekiemde zaadjes verwijderen.

Groenten

zaterdag 26 oktober 2013 - 13:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon