menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Preivliegvraagjes

lydia2

Lydia2

Dag mensen,

Het is het 2de jaar op rij dat ik prei heb geplant in de moestuin. Vorig jaar is alles mislukt doordat de preivlieg mijn preiplantjes wel heel lekker vond en ik ze daarom niet meer kon gebruiken.

Dit jaar heb ik de tuinprogramma's op tv gevolgd en heb een net gespannen over de preiplanten toen ik ze geplant had. Ha ha de preivlieg is verslagen alleen ... zo ne propere tuinierder ben ik dan weer niet want nu staat het onkruid welig te tieren (zonder insecten weliswaar ) onder mijn net.

Tot wanneer is die preivlieg bezig met preiplantjes zoeken? Kan ik nu het net er al afhalen om te wieden? Of krijg ik dan nog last met insecten? En nee, ik wil zeker niet spuiten of strooien ed want dan koop ik liever de prei in de winkel.

Hartelijk dank voor de hulp,

Lydia
donderdag 8 augustus 2013 - 20:01
danny2

Danny2

Zolang het matig warm blijft is de preivlieg actief.
Je kan het net eraf halen en wieden en dan terug plaatsen.
De preivlieg is niet constant actief, deze zijn er alleen als de vorige eitjes zijn uitgekomen. Die eitjes zijn er nu nog in de ajuin en op de vroege prei en daar zijn er geen vaste tijdstippen van wanneer ze uitvliegen, meestal zijn er drie tot vier generaties in een normale zomer.

groetjes danny
donderdag 8 augustus 2013 - 20:28
philippe1970

Philippe1970

beste

Je kan ook een strooisellaag tussen de prei leggen .
zaterdag 10 augustus 2013 - 20:08
lydia2

Lydia2

Beiden bedankt voor uw antwoord.

Zal deze week nog wieden en een strooissellaag ertussen leggen.

Volgend jaar zal ik er zeker een strooissellaag tussen leggen en gaat het vanaf dan goed.

Groetjes,

Lydia
maandag 12 augustus 2013 - 10:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon