menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aubergine trauma

Ga naar meest recente reactie

Tuinboertje

Tuinboertje

Hoi,

Tja daar ben ik weer met mijn probleem. Nieuw kasje gekocht die zoveel mogelijk gesloten kan blijven om de aubergine planten op temperatuur te houden. De planten zelf groeien hartstikke goed en ja de eerste bloem was prachtig. Ik kreeg er toch al geen goed gevoel bij en ja Ach vandaag is ie er toch weer afgevallen. Lukt het dan nooit meer ? Ik wordt er langzaam aan moedeloos van. Nu heb ik gelezen dat je het beste de eerste bloem en zijscheuten weg moet halen om de kracht van de plant te bevorderen. Maar wat zijn dan die de zijscheuten ? Ik vind het kortom moeilijk om zomaar takjes weg te knippen. Zag ergens een stappenplan maar vind dat toch nog onduidelijk. Wie heeft een goede 'snoei' beschrijving van hoe je met de aubergine zo optimaal mogelijk vruchtzetting kan verkrijgen ? Ik wil de kas wel openzetten voor de insektenbestuiving maar als het te koud is wordt de temperatuur in de kas weer te laag, nu dan bedoel ik. Vorige week met die 3 warme dagen de kas opengehouden behalve 's avonds en 's nachts. Tikken tegen het bloemetje wordt ook wel eens genoemd maar vraag me toch echt af of dit wel de oplossing is voor bestuiving. Dan moet het ook weer niet te vochtig zijn. Het blijft een lastige klant die "eggplant" !! Trauma ?

Wie helpt mij ?

Tuinmboertje.
maandag 24 juni 2013 - 21:44
Pieterke67

Pieterke67

Ik heb zelf geen ervaring met aubergine, maar ik vermoed dat het gewoon nog iets te vroeg is om nu al vruchten te hebben. Ik zie het ook bij mijn tomaten: alles heeft behoorlijk wat vertraging!
Dat van die eerste bloemen verwijderen zou wel kunnen. Dat heb je ook bij bv. aardbeien zodat de plant eerst meer bladeren aanmaakt en aansterkt.

dinsdag 25 juni 2013 - 21:42
pthomass

Pthomass

ik heb twee jaren op rij aubergines geprobeerd, maar geen succes. Voor zover ik me herinner, maken die ook diefjes gelijk tomatenplanten. Misschien die ook best weghalen?

woensdag 26 juni 2013 - 09:20
Tuinboertje

Tuinboertje

Ja dat klopt, die moet je ook weghalen. Het bijhouden van de aubergine is eigenlijk een mix van hoe je dat met een tomaat en paprika doet, las ik laatst. Ook haal ik de verleppende bladeren onderaan zo snel mogelijk weg en je moet het hart van de plant bovenin openhouden.

Een aantal jaren geleden deed ik dit allemaal niet en de planten gaven veel vruchten en dat ook nog eens in een klein kasje, gek he ? Zal wel een warme lente en zomer geweest zijn. Daar hangt veel van af.

Wat ik moeilijk vind, wat ik niet goed weet is welke takjes ik wel of juist niet weg mag halen om de kracht naar de toekomstige vruchtzettingen te verhogen. Dat zou ik wel graag willen weten.

Meer kan ik volgens mij dan niet meer uit de kas(t) halen.

Tuinboertje
woensdag 26 juni 2013 - 13:04
robijnske

Robijnske

omdat de aubergineplant erg kouwelijk is . is het onmogelijk om hem vroeg in de tuin te planten . de bloei periode is dus beperkt . met een beetje geluk vooral veel zon brengt een plant in het beste gevel 10 vruchten voort . in normale gevallen moet u hopen op meer dan 5 aubergine per plant . het snoeien is dus noodzakelijk om het aantal vruchten te controleren .


1.ongeveer in de loop van juli, wanneer de aubergineplant 2 bloemen heeft .knipt u het uit einde van de twijg af,net boven de tweede bloem u kunt nu de twijg opbinden

2.in juli zijn er vertakkingen te zien van af de hoofdstengel . behoud slechts 2 of 3 takken, die u elk snoeit tot een of twee blaadjes boven de eerste bloeide bloem

3. in warmere steken kunt u 3 of 4 vertakkingen behouden en ze elk snoeien boven de 2 de bloem van onder te beginnen
donderdag 27 juni 2013 - 11:59
verbena46

Verbena46

Elk jaar kweek ik een 20 tal aubergine planten, zijscheuten haal ik nooit weg.
Geef ze veel water ( ! ) en als de plant een zekere hoogte heeft (met vruchten) dan top ik de plant
Nu zijn de eerste aubergines al 10 cm.
Heb altijd een royale opbrengst.

gr verbena
donderdag 27 juni 2013 - 18:38
Tuinboertje

Tuinboertje

Heb je ze in Italie (want daar kweek je ze volgens mij) ook nog in een kas staan ? Van hoeveel graden celsius mogen de aubergines elke dag gemiddeld genieten ? Ik denk ook dat ik ze straks ga toppen en haal verder alleen de diefjes en rottende bladeren aan de onderkant weg.

Ben jaloers op jou !
vrijdag 28 juni 2013 - 09:00
Driez

Driez

Ik heb nu voor het vierde jaar aubergines in open lucht staan, en moet zeggen dat het (voor mij) een erg gemakkelijke plant is. Zaaien doe ik niet, ik koop ze als plantje van
vrijdag 28 juni 2013 - 09:16
verbena46

Verbena46

hallo Tuinboertje

Alle groente staat in de volle grond, we hebben geen kas maar is ook niet nodig want meestal is de temp. hier erg aangenaam (behalve dit voorjaar)
Zomers staan de aubergines (gekochte plantjes) in de zon met temp. van 30-35.en daarom hebben ze veel water nodig.
Toppen doe ik als de planten de laatste vruchten dragen zo end aug./begin sept.

gr Verbena
zaterdag 29 juni 2013 - 18:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon