menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid vermijden

Ga naar meest recente reactie

Vic55

Vic55

Wat doen jullie om onkruid te vermijden als je bijvoorbeeld wortelen, prei en zo van die dingen gezaaid hebt? Tussen de rijen kun je natuurlijk schoffelen. Maar in de rij, het onkruid dat dus tussen het zaaigoed uitkomt, dat vind ik altijd lastig, omdat als je dat uittrekt of probeert te verwijderen trekt als altijd ook van het zaaigoed mee uit of toch op zijn minst los.

Mvg, Vic
maandag 17 juni 2013 - 11:18
jdcoster

Jdcoster

Wachten tot de groentenplantjes iets groter geworden zijn en al iets dieper geworteld.
Bij het wieden trekt u best de onkruiden weg in horizontale richting. Dan komt er minder aarde los.
Bij mij, in de zandgrond, gaat het natuurlijk iets makkelijker.
Erwten, wortelen en uien aard ik daarna ook nog een beetje aan, waarbij de verse hele kleine kiemplantjes van onkruiden die nog, of al weer, in de rijen staan, verstikken.
Zo probeer ik die periode te rekken tot aan de oogsttijd.
maandag 17 juni 2013 - 13:18
Vic55

Vic55

Nu dat is, als ik het goed begrijp, de methode die ik meestal ook gebruik. Maar is wel een erg tijdorende bezigheid.
Maar wat ik vroeg is of er geen methode bestaat om het onkruid te vermijden of sterk te beperken. Ik vroeg me eigenlijk af hoe kwekers die doen. Je ziet soms hele velden staan met prei of lente ajuintjes, en je ziet daar voor het zeggen geen onkruid tussen staan. Spoeien die dan perventief of hoe doen die dat?

Mvg, Vic
maandag 17 juni 2013 - 20:43
Tarragon

Tarragon

Ik weet niet of dit helpt, en ik heb maar een kleine tuin, en daarom kan ik mij wat extra werk veroorloven, maar ik stond voor hetzelfde probleem en heb besloten om dergelijke zaken voor te zaaien in potjes. Dat is ongebruikelijk maar lukt best.
dinsdag 18 juni 2013 - 08:36
jdcoster

Jdcoster

In de biologische tuinbouw wordt (werd?)afbranden voor het kiemen ook nog wel toegepast, zeker voor wortelen en peterselie.
Men houdt rekening met de kiemduur van drie weken en gaat enkele dagen daarvoor eens met een gasvlam over het zaaibed.
dinsdag 18 juni 2013 - 09:35
kriske10

Kriske10

in de biologische land en tuinbouw word afbranden inderdaad nog gebruikt
en in de gewone land en tuinbouw worden teelt specifieke onkruid herbicides gebruikt

dinsdag 18 juni 2013 - 13:57
Vic55

Vic55

Ik kwam gisteren toevallig dit tegen, http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/document/onkruidonderdrukking-door-zwarte-grond
Heeft iemand hiermee of iets dergelijks soms al eens ge
woensdag 19 juni 2013 - 10:35
jdcoster

Jdcoster

De gewone landbouw geraakt meer en meer in de klauwen van de chemiereuzen. Zij ontwikkelen zaden die genetisch gemanipuleerd worden tot ze bestand zijn tegen hun herbicides en nemen er patenten op. Wie niet wil wieden of schoffelen en wie de duurdere prijs van biologisch geteelde gewassen niet wil betalen eet dus voedsel met vergif in.
Een volgende stap van de chemische industrie zal misschien zijn dat zij de mensen genetisch manipuleren om tegen dat vergif te kunnen
Hun tussenstap is al vast de geestelijke manipulatie: zorgen dat de mensen denken dat het gebruik van al die chemie normaal is en dat we niet zonder kunnen.

Over compost:
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik vermoed dat de Vlacocmpost tamelijk goed onkruidvrij is. Ik denk dat omdat er op de hoop compost op ons containerpark (om af te halen), die daar telkens telkens toch een tijdje ligt tot er een nieuwe lading gebracht wordt, geen onkruiden te zien zijn.
Ik heb er ook eens een aanhangertje gehaald om in de bovenlaag van zware kleigrond te mengen om gras te zaaien en daar is ook weinig onkruid in opgekomen.

Het valt te proberen.
Met mijn eigen compost zou het niet gaan want ik geraak niet aan voldoende hoge temperatuur over de ganse compostbak. In die industri
woensdag 19 juni 2013 - 11:08
Vic55

Vic55

Het is net omdat ik ook niet te vinden ben voor een chemische oplossing, dat ik het het bij schoffelen en wieden hoe. Maar wou hier toch even informeren hoe jullie dit aanpakken. Aan het aantal reacties te zijn, zijn er ofveel geen betere methodes dan wat ik doe, ofwel zijn er weiing mensen die met die probleem te maken hebben.

Alleszins bedankt voor de reacties.
Mvg, Vic
zondag 23 juni 2013 - 10:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon