menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groentenhof omgedaan en koemest ingewerkt

Ga naar meest recente reactie

lacegarden

Lacegarden

onze groentenhof is omgedaan, het koemest is in de grond vermengd een paar dagen geleden. Nu heeft dat koemest wel gans de winter bovenop die grond gelegen.
Wanneer mag ik nu beginnen met :
-veldsla
-verschillende soorten sla
-peterselie
-selder
-bloemkolen
daarin uit te planten. Nu staan die in de serre , wel al overgeplant in potjes , maar die beginnen met die warmte serieus in volume toe te nemen.
met dank
rita
dinsdag 13 maart 2007 - 11:29
andre

Andre

lacegarden.

Plant gerust je groentjes maar uit in de volle grond. Maar laat eerst de plantjes uit de serre even gewend worden aan de buitenlucht , dus overdag buiten zetten als dit kan

andre
dinsdag 13 maart 2007 - 12:42
lacegarden

Lacegarden

André,
bedankt voor uw antwoord
ik heb vandaag de vensters en de deur van die serre opengezet. Het is er nu veel minder warm, ja gisteren was ik niet thuis, en het is daar te warm geweest.
Angelo heeft gezegd dat ik over mijn sla een fleece doek moet leggen. Moet ik die gedurende de dag eraf doen?
Is het goed als ik s'nachts een emmer over die bloemkolen zet? Kwestie van niet teveel van de koude t° af te zien. Het ondergewerkte koemest is dat nu voor gans het seizoen voldoende qua voeding?
André wat zou ik doen met basilicum(ik heb zeker 25 soorten) Zou ik die in potten in de serre eerst zaaien en dan als het april is die uitplanten in volle grond? En gekleurde snijbiet?
Angelo heeft mij ook gezegd om erwten in potjes voor te zaaien in de serre. Ik deed dat altijd rechtstreeks in de volle grond. Als ik dat nu in potjes doen is dat dan in zaai en stekgrond?
Veel vragen hé, maar van groenten ken ik eigenlijk bitter weinig, ik deed altijd maar tomaten en bijna anders niets.
rita
dinsdag 13 maart 2007 - 15:09
jumperke

Jumperke

die fleecedoek over de sla helpt het is best dat je de doek er tijdens de dag afdoet kwestie dat de plantjes niet verbranden een emmer over de bloemkolen zeten is niet nodig voor je basilicum zou ik die nu al voorzaaien en da uitplanten je kan er ook enkele soorten buiten zaaien(wel nog enkele weken wachten met buiten zaaien)De grond waarin je de erwtjes zou zaaien maakt niet uit of het nu universele potgrond is of zaai en stek aarde
dinsdag 13 maart 2007 - 16:23
lacegarden

Lacegarden

Jump, hartstikke bedankt
maar nu hoor ik juist op de radio dat het vanaf zondag maartse buien gaan zijn: kan dat kwaad voor mijn bloemkolen of wacht ik beter met die kooltjes ?
dinsdag 13 maart 2007 - 18:02
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

Jump, hartstikke bedankt
maar nu hoor ik juist op de radio dat het vanaf zondag maartse buien gaan zijn: kan dat kwaad voor mijn bloemkolen of wacht ik beter met die kooltjes ?


Dat is wel erg voorbarig hoor. Ze weten begot met moeite twee dagen op voorhand te voorspellen welk weer we gaan krijgen en ze zouden het nu al weten tegen zondag, ik vraag mij af waar die radiozender zijn informatie zou halen. Mischien hebben ze een kristallen bol ofzo...

Steven
dinsdag 13 maart 2007 - 18:13
lacegarden

Lacegarden

Max,
Franck Deboosere, die is toch niet zo dikwijls fout. Ik ben een luisteraar van Radio1 en om 17 30 is er iedere dag weerbericht. Ik ben een voorzichtige groentenkweker hoor. Ik probeer zoveel mogelijk bio te doen en draag echt veel zorg voor mijn plantjes. Ik zou niet graag hebben dat ze van een zonneslag in een griepachtige wintertoestand geraken.
Gisteren met mijn pepertjes ook, nergens blijven plakken, volle vitesse naar huis om ze toch tijdig uit de serre te halen.
dinsdag 13 maart 2007 - 18:56
andre

Andre

Ria.

De bloemkolen kunnen gewoon geplant worden in de volle grond, misschien beschermen tegen vogelvraat (net ) Wat de sla aangaat zet ze onder gaatjesplastiek deze moet overdag niet verwijderd worden.

andre
dinsdag 13 maart 2007 - 19:15
Tomateboer

Tekst aangepast

Tomateboer

Ja helemaal mee eens Andre,net wat ik al zei
dus Rita, ik denk dat wat ik je verteld hebt goed was zeker...
grt
Angelo
dinsdag 13 maart 2007 - 19:17
lacegarden

Lacegarden

Natuurlijk was het goed, maar je hebt de gaatjes vergeten. Dat geeft niet, t'is toch maar voor morgen.
ik heb al een mailtje gekregen , die hebben zich goed hoor daar "en français"
wanneer vertrekken wij? we gaan toch niet wachten tot ik een paar bloemkolen kan meenemen hé?
dinsdag 13 maart 2007 - 20:08
Plantaardig_Groenteninfo

Plantaardig_Groenteninfo

Dag Rita en andere moestuinliefhebbers
als ik nog even mag tussenkomen.....
bij al die goede tips die hier al gegeven zijn,
Kan ik alvast nog het volgende zeggen :
die koemest is eigenlijk niet voldoende voor het hele seizoen, en eigenlijk ook nog niet voor die vroege bloemkolen en sla. Het duurt een tijdje voor die koemest zijn voedingsstoffen afgeeft. Bij hele vroege teelten is de stikstof nog niet zo vlot beschikbaar. Voor een optimaal resultaat is het goed nog wat organische mest van het type DCM of Osmo te gebruiken, of een minerale samengestelde meststof indien je dat wil gebruiken.
vliesdoek hoeft in deze periode van het jaar overdag niet weggenomen te worden. Tot zowat eind april kan die blijven liggen, tenzij de temperaturen langere tijd boven de 20°C gaan.

dinsdag 13 maart 2007 - 21:06
lacegarden

Lacegarden

dag Luc,
bedankt, dat was lang geleden hé.
rita
dinsdag 13 maart 2007 - 21:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon