menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe zie ik het verschil tussen een tomatenplantje en een kerstomatenplantje

Ga naar meest recente reactie

marinade

Marinade

hallo

Ik heb een probleempje, en dat is het volgende, ik heb een aantal kerstomatenplantjes en een aantal gewone tomatenplantjes, niks raars op zich, groeien goed etc..... maar een tijdje terug heb ik ze verpot en heb alles door elkaar gehaald, en ik had ze ook nog mooi gelabeld. Nu is mijn probleem dat ik niet meer weet wat wat is. Kan iemand me hiermee helpen???????????? Kan ik ze aan iets herkennen, want ze lijken echt zo op elkaar. Dit is de eerste keer, ben echt een beginner. Alvast bedankt


Groetjes marina
vrijdag 3 mei 2013 - 13:22
Gespeel

Gespeel

Ik kan je jammer genoeg niet verder helpen marinade, ik zou het verschil niet zien. Ik ben ook nog een beginner. Maar is er een probleem als je niet weet wat wat is? Volgens mij hebben die toch de zelfde zorgen nodig, niet?
vrijdag 3 mei 2013 - 14:22
baloe

Baloe

Traditioneel probleem, is me ook al een paar keer voorgevallen.
Het verschil is niet te zien volgens mij (ook heel soortafhankelijk)...
Het maakt tuinieren wel behoordlijk verrassend.
vrijdag 3 mei 2013 - 14:55
marinade

Marinade

tja Gespeel, het is niet echt een probleem, en ja wat betreft de zorgen, die blijven hetzelfde, maar ik had graag de kerstomaten in potten gezet en de gewone tomaten in mijn moestuintje. Daar een kerstomaat kleiner blijft, denk ik toch , dan een gewone tomaat, wou ik het graag weten, want straks zit ik met mijn kerstomaat in mijn moestuintje en andersom. Niet echt ideaal denk ik. En Baloe, ik heb wel daarvan geleerd, volgend jaar extra opletten he En ja nu zal ik zeker verrast worden haha

Bye bye
vrijdag 3 mei 2013 - 16:30
Pieterke67

Pieterke67

Het zou kunnen dat de kerstomaatplantjes kleiner zijn dan de andere. Hangt een beetje van de soort af. Ik heb dit jaar 2 soorten kerstomaatjes en de ene zijn veel kleinere plantjes dan de andere. Dus misschien dat je zo wel een verschil ziet. Er is soms ook een verschil in dikte van de stengels van de plantjes of een miniem kleurverschil.
Veel succes met het sorteren!
vrijdag 3 mei 2013 - 23:18
marinade

Marinade

hallo Pieterke,

bedankt voor uw info, het heeft me wat geholpen, ik heb inderdaad plantjes die lichter van kleur zijn, maar dat is dan ook het enige verschil, dikte van stengel zijn hetzelfde en ze zijn even groot. Maar die kleurverschil heeft me al geholpen hoor. Bedankt.

maandag 6 mei 2013 - 13:06
Ed50

Ed50

Je kan aan de plant zelf niet het verschil zien of het nu een kerstomaat is of een gewone dikke tomaat. Kerstomaten kunnen makkelijk even hoog worden dan gewone tomaten, dat hangt een beetje van de vari
dinsdag 7 mei 2013 - 11:05
marinade

Marinade

Oh nee he dat meent ge niet!!!!!!!!!! Nu zit ik helemaal vast, ik had ze al gesorteerd volgens lichte en donker kleur. En ook al uitgeplant, deels in potten en deels in mijn moestuinbak. Maar kan ik echt aan niets het verschil zien? Eddy gij als tuinkenner kun je me echt geen tips geven, hoe klein dan ook?

Groetjes Marina
dinsdag 14 mei 2013 - 18:02
Ed50

Ed50

Marina, sorry maar ik moet je teleurstellen. Ik heb (of had want een aantal soorten zijn al weg) een 20-tal soorten kerstomaten maar die zijn in de meeste gevallen niet te onderscheiden van gewone dikkere of vleestomaten. Er zijn wel vari
dinsdag 14 mei 2013 - 20:15
miriam

Miriam

normaal moet je die toch herkennen?
die met de kleinste bladeren en meer bladeren zijn de trosjes
woensdag 22 mei 2013 - 15:21
gerdarobberec3

Gerdarobberec3

Bij mij groeien kerstomaten sneller en staan al 20 cm hoger dan de gewone tomaat.
Kerstomaten krijgen sterke zijscheuten en die moet je niet dieven. Toch een duidelijk verschil vind ik, dan de dieven bij een gewone tomatenplant.
maandag 3 juni 2013 - 02:02
Ed50

Ed50

De groeisnelheid vormt niet echt een kenmerkend verschil tussen kerstomaten en gewone (vlees)tomaten. Dat hangt vooral van het ras af.
Bij alle stamtomaten (zowel kers- als gewone tomaten) moet je of kan je best alle dieven wegnemen. Struiktomaten (die over het algemeen veel lager blijven) moet je niet dieven.

Groetjes,
Eddy
maandag 3 juni 2013 - 16:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon