menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rabarber in het donker

Ga naar meest recente reactie

fran

Fran

Bij de moestuin van Wim op vier heb ik gezien dat je rabarber donker moet zetten voor een opwaartse groei... dus een emmer omgekeerd er over.
MAAR ze hebben niet gezegd wat je dan moet doen met water geven of verluchten...
Iemand raad?
Bedankt
zaterdag 27 april 2013 - 18:45
sirius

Sirius

En hoe groeit die anders wel??? zonder emmer dus.
Ik heb al 40 jaar een rabarberplant in mijn tuin staan en daar kun je niet over kijken! en ik heb al 60+ jaar rabarber zien staan op boerenhoven en daar stond nooit een emmer over. moderne mansardeboerenwijsheid?
zaterdag 27 april 2013 - 20:54
Wouter2

Wouter2

Net zoals er vroeger van die glazen stolpen waren om vroege sla onder te kweken, waren er ongeveer evengrote terracotta potten om vroege rabarber onder te kweken. Vroeg in het jaar zette je zo een pot over een sterke rabarberstaal en door het zo gecreeerde mikroklimaat liep die vroeger uit. Zo kreeg je vroege, witte, zachtere stelen volgens het zelfde principe als gebleekte selder of witte asperges. Doe dit wel niet te lang aanmekaar en niet elk jaar met dezelfde planten want het put ze nogal uit.
zaterdag 27 april 2013 - 22:03
sirius

Sirius

Dit lijkt mij eerder een beschavingsziekte te zijn. Planten hebben licht nodig voor hun fotosynthese, zeker deze met een groot blad (waarom hebben ze zo een groot blad, denk je)
Het lijkt mij kompleet tegennatuurlijk en vrij nutteloos, temeer daar ik rabarber kan oogsten tot aan de eerste vrieskou. Er i trouwens geen enkele pot die over mijn plant past! Rabarber voor watjes?
en sla onder stolpen? nooit geweten of gezien. Ik gebruik soms doorgesneden pet flessen om plantjes aanvankelijk te forceren maar dat is dikwijls op eieren lopen.
zondag 28 april 2013 - 11:07
BDV

BDV

Ik ging een gelijkaardige vraag stellen. Fijn dat er nog mensen gekeken hebben Als je de lange stengels zag leek het in elk geval te helpen. De rabarber zou zoeken naar zon waardoor de stengels langer worden...

Ik heb het uitgetest met een grote rubberen ton op
zondag 28 april 2013 - 22:44
fran

Fran

Prima... ik heb het ook gedaan... denk dat het werkt.
Was een klein plantje toen ik het in de grond zette... nu staat het al rechtop.
Dus zal wel lukken...
MAAR moet deze niet meer lucht krijgen?

maandag 29 april 2013 - 20:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon