menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn kersttomatenplantjes groeien langzaam

Ga naar meest recente reactie

marinade

Marinade

Hallo, heb midden februari kerstomaten gezaaid, alles is goed gegaan, behalve dat ik vind dat mij tomaten klein blijven, zijn nu ongeveer 10cm. Ze staan in een deel van de living op de vensterbank waar het 18gr is. Ze hebben ong 5 zijstengels met ieder 3 blaadjes. Dit is de eerste x dat ik zaai. Heb ook pepers en paprika gezaaid en die doen het super. Kan iemand mij vertellen of het normaal is dat ze zo klein blijven of doe ik iets verkeerd????? Help aub.
maandag 8 april 2013 - 15:36
molleke32

Molleke32

ik gelijktijdig gezaaid, mijn zijn ook nog niet groter hoor.. is normaal
maandag 8 april 2013 - 20:04
CindyV

CindyV

Hier hetzelfde. Ik heb ook midden februari gezaaid en nu zijn ze ook een cm of 10. Al mijn gezaaide planten zijn trouwens kleiner door het slechte voorjaar.

Grts,
Cindy
dinsdag 9 april 2013 - 03:10
Ralf

Ralf

Die dat ik in de 2de helft van februari heb gezaaid, zijn nu al 20-30 cm.
In de laatste 3 weken zijn ze in lengte verdrievoudigd.
En ze zijn vrij stevig.
Ik heb ze in een onverwarmde kamer gezet om de groei te remmen.
Het zijn chipano kerstomaten, italiaansee tomaten, Matina en Big Red.
dinsdag 9 april 2013 - 18:20
Ed50

Ed50

Marinade, welk soort kerstomaten heb je geplant? De meeste kerstomaten zijn stamtomaten en die horen eigenlijk geen zijscheuten (ik denk dat je dieven bedoelt?) te hebben. Heb je ze in aparte potjes staan? Misschien is de potgrond van mindere kwaliteit. Ik heb de mijne (120 vari
dinsdag 9 april 2013 - 20:11
marinade

Marinade

hallo, heb elite kerstomaten gezaaid. Nee ik bedoel zijstengels, geen dieven. Gewoon om uit te leggen hoe mijn plantje eruitzag. Kan nog geen foto plaatsen. Ze staan in aparte potjes met zaai en stekgrond en goed in het licht, bij 18gr. Kan ik nog iets doen of is het allemaal normaal?

Marinade
woensdag 10 april 2013 - 13:21
Ed50

Ed50

Elite kerstomaat ken ik niet. Als ze zijstengels heeft moet het een struiktomaat zijn want gewone stamtomaten hebben geen zijstengels maar wel dieven. Zaai- en stekgrond is wel arm aan voedingsstoffen. Ik gebruik die ook om in te zaaien maar zo vlug ze hun eerste echte blaadjes hebben verpot ik ze in gewone potgrond, die wat rijker is aan voedingstoffen. 18 gr. is een goede temperatuur om ze verder op te kweken, dus daar kan het niet aan liggen. Volgens mij is de grond niet rijk genoeg om ze meer te laten groeien.

Eddy
woensdag 10 april 2013 - 19:37
marinade

Marinade

Ahzo, ja dan moet het wel aan mijn zaai en stekgrond liggen. Ik had het nog gevraagd bij aveve winkel en ze zeiden dat ik ze moest verspenen in zaai en stekgrond. Dus slechte advies van aveve he!!!!! Welke grond gebruik ik dan beter voor mijn tomaten? En geld dit ook voor mijn pepers en paprika's? Alhoewel de pepers en paprika's doen het wel heel goed. Bedankt he voor de tips

Grt
woensdag 10 april 2013 - 21:00
Ed50

Ed50

Ik gebruik voor het verspenen gewone potgrond, dus zeker niet de allerduurste. Ik ga naar de Horta en neem daar het gewone 'huismerk'-potgrond, maar zoiets hebben ze in de Aveve ook wel vermoed ik. Het hoeft geen supergoede potgrond te zijn omdat ze toch niet zo heel lang in de potjes staan, maar er moet toch wel iets van voeding inzitten omdat ze tenslotte toch moeten kunnen groeien.
In zaai- en stekgrond zit heel weinig voeding omdat het de bedoeling is dat de zaailingen niet verbranden door te rijke grond.

Eddy
donderdag 11 april 2013 - 08:15
molleke32

Molleke32

ik gebruik de potgrond van aveve maar wel niet de hele gewone, maar met waterkristallen en voeding in .. want die moet ook dienen voor mijn geraniums, petunia's etc..
donderdag 11 april 2013 - 08:23
marinade

Marinade

voila, ben gewone potgrond gaan halen, ik ge ze morgen allemaal verpotten en hopelijk groeien ze dan wel wat beter. Ik ga jullie op de hoogte houden van mijn tomatenplantjes. Bedankt alvast iedereen die me wat tipjes hebben bijgebracht. Als jullie nog wat tipjes hebben mogen jullie me die altijd laten weten he.
donderdag 11 april 2013 - 12:49
Ed50

Ed50

Als ik een aantal van hen later in grote potten zet gebruik ik ook wel goede potgrond met extra voeding in en gewoonlijk meng ik ook wat bentoniet met de potgrond zodat het vocht beter vastgehouden wordt (is eigenlijk dezelfde functie als de waterkristallen van Molleke).
In de zomer kan je af en toe wat bijmesten met kalirijke meststoffen zoals patentkali.
En Marinade niet een echte tip maar wel eens de moeite waard om te proberen, zaai eens een andere kleur van tomaten, je zal versteld staan van de smaken en hoe mooi ze ook kunnen zijn!

Groetjes,
Eddy
donderdag 11 april 2013 - 13:31
marinade

Marinade

Hallo

Ik heb mijn tomatenplantjes allemaal verpot in potgrond, ook mij paprika's en pepers. Had iets heel raars aan de hand, dus moest ik heel snel alles verpotten, namelijk het volgende, ik merkte op in mijn potjes, enkele maar , witte kleine streepjes, maar echt heel klein die bewogen, in mijn stekgrond, heb ook een topic gezet onder mijn tomatenplantjes hebben witte luisjes. Wist niet wat het was, dus heb ik maar al mijn plantjes verpot in potgrond en de wortels goed afgewassen. Zien er goed uit nu en hopelijk gaan ze groeien in die nieuwe potgrond. Heb vloeibare meststof gekocht voor mijn tomaten, mag ik dat nu al geven of liever niet??? En bedankt nog Ed voor die tipje van die andere kleuren van tomaten. Maar welke zijn er dan nog , ken de rode , de oranje en de gele. Zal het zeker proberen, volgend jaar wel he. Grt Marina
maandag 15 april 2013 - 12:50
Ed50

Ed50

Marina,
Met die vloeibare meststof mag je nog wel effe wachten hoor want voorlopig komen de plantjes toe met de meststof die in de potgrond zit. Over een week of 3
maandag 15 april 2013 - 17:31
marinade

Marinade

hallo Eddy, amai, wist niet dat er zoveel soorten tomaten bestonden. Ja moet wel leuk zijn denk ik om zoveel soorten eens uit te proberen. Ga dat zeker proberen volgend jaar. En Eddy, bedankt voor uw aanbod, als het zover is, zal ik u zeker een berichtje sturen. Toch bedankt alvast. Het is nog allemaal goed gekomen met mijn plantjes, ze zijn goed gegroeid en heel gezond. Volgende week ga ik ze uitplanten in mijn moestuintje. Groetjes

Marina
zondag 12 mei 2013 - 20:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon