menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kunnen zaden tegen vorst en wanneer mag ik wat zaaien

jozefleon

Jozefleon

Allen gegroet.

Een tijdje geleden hoorde ik op de radio dat de groenten duurder zullen worden omdat de boeren moeten herzaaien, want de reeds gezaaide zaden zouden vernietigd zijn door de vorst ..
Nu meen ik te weten dat wij bepaalde groenten (sla, wortels enz) toch zeer vroeg mogen zaaien. Bevriezen die zaden dan niet of kunnen ze er tegen ?

Ik heb nog niets gezaaid omdat de grond hier inderdaad lang bevroren was en daardoor zeer brokkig, maar ik zou er nu willen aan beginnen. Kan dat nu ? Want men voorspelt nog een week nachtvorst ...
het betreft meer specifiek : radijs, rapen, wortels, spinazie, uien, kropsla, snijsla ...

bestaat er verder een lijst met vriesbestendige en onbestendige zaden ?

hartelijk dank op voorhand voor elke reactie

donderdag 28 maart 2013 - 12:22
TuinmanTom

TuinmanTom

De meeste zaden zijn bij mijn weten vorstbestendig en zeker wanneer ze onder een klein laagje grond liggen (nachtvorst betekent immers vorst op 10cm boven de grond, het kan best zijn dat het 1cm onder de grond enkele graden warmer is en onder wat stro of een doek/plastiek nog eens enkele graden erbij).

Het zijn echter de kiemplantjes die wel eens durven sneuvelen bij een stevige winterprik als je niet oplet.

Wortel en radijskiemplantjes kunnen tot -6
donderdag 28 maart 2013 - 13:57
jozefleon

Jozefleon

hartelijk dank voor uw uitvoerig antwoord
groeten
zaterdag 30 maart 2013 - 10:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon