menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenten in de serre in potten...

Ga naar meest recente reactie

Prinske

Prinske

Ik zou dit jaar in de serre voornamelijk met potten willen werken om ziekte (fusarium ed) geen kans te geven.

Eigenlijk een simpele vraag: hoe groot moeten de potten zijn om groenten/fruit (tomaten, meloenen, paprika, komkommer,...) in de serre in potten te kweken.

En met welke soort grond vullen jullie die potten.

Alvast bedankt!
maandag 18 februari 2013 - 08:35
pascalho

Pascalho

Hoi prinske
Veel groenten kunnen in redelijk kleine potjes zoals:

Sla ongeveer 15 cm
Tomaat ongeveer 20 cm
Paprika ongeveer 15 cm
Aardbei ongeveer 25 cm
Augurk ongeveer 20 cm
Meloenen weet ik niet of dat kan
Komkommer weet ik niet of dat kan
Hoop dat je er wat aan hebt
Groetjes pascal
maandag 18 februari 2013 - 08:51
BOSVROUW

BOSVROUW

Komkommer kan ook hoor! doe dit elk jaar!
maandag 18 februari 2013 - 09:44
Prinske

Prinske

Slechts 20 cm voor tomaten ed?

En moet er iets speciaals gedaan worden met de potten? Extra gaten onderaan, argexbolletjes, ... .
maandag 18 februari 2013 - 09:53
Bombycilla

Bombycilla

Tomaat ongeveer 20 cm
Paprika ongeveer 15 cm
Aardbei ongeveer 25 cm
Augurk ongeveer 20 cm

allemaal te klein of je moet 'szomers 3x per dag water geven
maandag 18 februari 2013 - 10:03
CindyV

CindyV

Ik deel de mening van bombycilla. De potgrond gaat veel te snel uitdrogen in een pot van 20cm. Een veel grotere pot of alle planten buiten de serre zetten als het warm is zou ik voorstellen.
maandag 18 februari 2013 - 12:13
Prinske

Prinske

Toch even toelichten, het is de bedoeling dat ik de potten wel ingraaf zodat de kluit toch wel wat beschermd is tegen uitdroging. Bovendien leg ik over elke pot zo'n poreuze tuinslang waardoor ik water kan geven. Maar ik had ergens gelezen dat je extra gaatjes dient te maken in de pot voor een betere doorwatering. Klopt dit?

Maar is de kans dan weer niet wat groter om fusarium in de grond te krijgen door deze gaatjes?
maandag 18 februari 2013 - 14:11
Gehenna

Gehenna

Mijn tomaten en pepers stonden in 10 en 20L emmers (kan je vragen bij bakker en frituur) Kleine planten in 10L, de grote tomaten en pepers in 20L. Ze hebben niet geklaagd
Onderin de emmers gaatjes geboord en een laag steentjes op de bodem. Daarop heb ik stukken oude muggezift gelegd om de aarde tegen te houden en de steentjes makkelijk te recupereren.
maandag 18 februari 2013 - 18:09
charelke

Charelke

Gehenna, je systheem van werken in grote emmers en potten gebruik ik eveneens maar de gaten boor ik langs de zijkant op zo'n drie-tal vingers van de bodem zodat er wel steeds vocht in de emmer blijft.
groetjes
Charelke uit Ham
dinsdag 19 februari 2013 - 10:16
CindyV

CindyV

Elk contact met de grond kan ervoor zorgen dat fusarium ook in de pot komt. Misschien kan een laagje plastiek op de bodem van de pot helpen. Ik vraag mij af hoe lang de schimmel nog in serre blijft en of je niet beter meteen de serre ontsmet.
dinsdag 19 februari 2013 - 10:18
BOSVROUW

BOSVROUW

Ik zet ze op schotels en geef water langs onder!
dinsdag 19 februari 2013 - 10:20
Prinske

Prinske

@CindyV: ik heb nog geen fusarium in m'n serre hoor, wil het gewoon kost wat kost vermijden...
dinsdag 19 februari 2013 - 11:55
Gehenna

Gehenna

Juist Charelke, heb dat bij enkele potten gedaan en die hadden minder water nodig.
dinsdag 19 februari 2013 - 15:27
Bombycilla

Bombycilla

Fusarium is een schimmel en verspreid zich door de lucht maakt dus niet uit of de pottten op de grond staan,geen fusarium in de serre?onzin fusarium is overal het tast alleen je planten niet aan.een gezonde plant wordt niet door schimmels aangetast
donderdag 21 februari 2013 - 11:39
Prinske

Prinske

Welke schimmel het juist is weet ik niet maar als je vele jaren na elkaar meloenen op dezelfde plaats zet zal er een schimmel in de grond komen en moet je de serre volledig uitgraven. En dit zou ik willen vermijden door in potten te kweken. Weet iemand hoe ?
vrijdag 22 februari 2013 - 14:32
Bombycilla

Bombycilla

je zal schimmels en aaltjes door elkaar halen, besmetting van de serre=bobem kun je alleen voorkomen door geheel dichte potten te gebruiken en dat is weer slecht voor je planten
zaterdag 23 februari 2013 - 11:07
Iwanowic

Iwanowic

hallo,ben nieuw en heb nog niet aan forums gedaan.
bij lezen van deze heb ik mss een idee, tuinieren op een tafel, mijn zoon maakt deze vanfdit jaar en is mss een oplossingtegen ziektes ea.
zondag 24 februari 2013 - 13:33
Prinske

Prinske

Is er dan geen enkele manier om meloenen jaar in jaar uit in dezelfde serre te kunnen kweken? Hoe doen de professionele kwekers dat dan?
maandag 25 februari 2013 - 08:38
Manou

Manou

Ik kweek ieder jaar meloen in dezelfde serre, maar ik zet ze gewoon nooit in de grond, ook niet in potten in de grond. Ik gebruik gewoon grote potten die op een dekzeil in de serre staan en ieder jaar gebruik ik nieuwe grond in de potten maak ik de potten goed schoon en ieder jaar wordt het dekzeil grondig gereinigd net al de rest van de serre... nooit problemen gehad tot hiertoe.
Ik denk niet dat er hier in de lage landen echt grote meloen kwekerijen zijn. Ik heb ze nog niet gevonden althans, de Belgisch gekweekte meloenen. Maar ik kan mis zijn... diegene die ik vind in de allerlei winkels zijn meestal van buitenlandse (tropische) afkomst. En ik veronderstel bijgevolg dat het in die landen warm genoeg is om ze gewoon buiten te kweken Maar ik kan mis zijn hoor

groet Manuela.
maandag 25 februari 2013 - 19:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon