menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sneeuw in de Serre werpen.

Ga naar meest recente reactie

Wannus

Wannus

Dag
Voor wie een serre heeft om wat groenten te kweken ,
heb ik vroeger altijd gehoord dat sneeuw zeer goed is voor in een serre.
dus als er waarheid in deze wijsheid zit , is het dus het moment om
sneeuw in de serre te werpen .
Gr
zondag 20 januari 2013 - 12:17
Wouter35

Wouter35

Dat van die serre heb ik nog niet gehoord maar ik weet wel nog dat ik vroeger alle sneeuw in de tuin op een grote hoop smeet. Wanneer het gras begon te groeien was het gras exact waar de hoop lag al snel 4 keer langer ofzo. Waarom weet ik niet exact maar die sneeuw leek dus zeker niet slecht te zijn voor hetgeen wat er groeide
zondag 20 januari 2013 - 12:59
Pieter2

Pieter2

Iedere neerslag bevat stoffen die vnl. afkomstig zijn van de industrie, landbouw en vervoer. Een daarvan is stikstof. Doordat je de sneeuw op een hoop gooit, gooi je dus ook al die stikstof op een hoop. Als je de sneeuw zou laten liggen, zou die stikstof gelijkmatig verdeelt zijn over je gazon. Stikstof is nodig voor bladvorming, daarmee dat je gazon in het voorjaar zo goed groeit op die plaats.
zondag 20 januari 2013 - 13:47
Boerke

Boerke

Waren onze deuren niet dichtgevroren had ik vandaag er sneeuw ingegooid. Ik doe dat al vanaf onze serre er staat. Ik had dat ook horen zeggen dat dat goed is.
Sneeuw werkt ook als een isolatielaag voor de planten die er onder staan.
zondag 20 januari 2013 - 16:47
Wouter35

Wouter35

is Dat dan eigenlijk ook goed voor de groententuin die sneeuw?
zondag 20 januari 2013 - 18:00
Boerke

Boerke

Uw vraag komt goed gelegen. Hier zit juist iemand bij ons die bodemonderzoek doet.
**Sneeuw en regen is voor alles goed. Er wordt stikstof met de neerslag in de grond gebracht. Dus is het zeker goed voor de tuin. Maar zei hij nog,de sneeuw is niet zo goed meer als vroeger. Hier schrok ik wel een beetje. Er zit niet veel zwavel meer in door de roetfilters van de wagens . En dit hebben planten ook nodig. Hierdoor moet er voedsel gesmeten worden waar zwavel inzit.
Hij heeft nog van alles uit de doeken gedaan.
**Zo moesten ze eens bodemstalen onderzoeken(i.s.m. groene verenigingen) van boeren (overbemesting tegen te gaan) en van tuinliefhebbers hun tuin. Die laatste mochten zelf ,uit eigen wil, een staal aanbrengen. Dit was zo een groot succes omdat deze allemaal wilden weten hoe hun tuingrond eruit zag en wat bleek? Ze hadden de stalen naast elkaar gelegd en de tuingrond bleek meer overbemest te zijn dan die van de boer. Er waren er bij die zeker drie jaar geen stikstof meer hoefden te smijten.Gewoonweg omdat sommige tuinders niet wisten wat ze moesten smijten . Niet wetend wat goed is voor die plant of voor die andere plant. Ze gingen gewoon naar de winkel en kochten steeds hetzelfde voedsel maar ze zagen niet wat er in zat en wat de tuin feitelijk nodig had. En dat is volgens hem het grootste probleem.
**Eens goed vriezen zonder sneeuw is ook heel goed.Daarom dat ik onze tuin ieder jaar opleg op winterbedden. Dat lucht de grond goed uit en is gemakkelijker te bewerken.
zondag 20 januari 2013 - 20:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon