menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Serre verwarmen

Ga naar meest recente reactie

kenny001

Kenny001

nu we ondertussen al terug januari zijn ben ik stilletjes aan mijn serre aan het indelen hoe ik alles ga zetten
maar nu zou ik eind februari mijn jonge plantjes naar daar willen verhuizen zodat niet weer het hele huis vol potjes staat
maar welk soort vuurtje kan ik er het beste inzetten
heb al vanalles gelezen heb eerst gedacht aan een parasene vuurtje maar is dit goed want lees er ook veel negatief over
donderdag 3 januari 2013 - 00:11
kurt

Kurt

Parasene is een merk met oa kachels / vuurtjes om oa de serre (Belgisch) of kas (Nederlands) te verwarmen.

De petroleumvuurtjes met de buizenconstructie erbovenop (zie foto) hebben wij vroeger ook nog in ons gamma gehad. Deze dingen doen wel wat ze moeten, maar zijn niet zo makkelijk correct af te stellen. Als de lont te lang is zal de vlam goed branden, maar heb je ook veel roetvorming. Als je dan 's morgens naar de serre gaat zijn alle ramen en alle planten gewoon zwart van alle roetvorming.

Ze doen het dus wel prima, maar opgelet dat je de lont goed afregelt of je zal niet veel meer van uw gewassen moeten eten.

Daarnaast geven deze vuurtjes uiteraard ook heel weinig warmte af. Het is maar een kleine vlam waarvan de warmte zich verspreidt via de opgewarmde metalen buisconstructie die erop staat. Je kunt dan evengoed een grote tuinkaars laten branden met daarboven een terracotta dakpan die de warmte dan gelijkmatig verspreidt. Uiteraard ook hier weer opletten voor roetvorming.

Veel succes.
Mvg,
Kurt

Groenten

donderdag 3 januari 2013 - 08:21
Figo

Figo

Idd Kurt...zo'n vuurtje is goed als het niet te koud wordt) en tot je op een morgen alles vol roet hebt...ik ben dan overgeschakeld op een "gewoon" petroleumkacheltje.
Dat gaf al meer warmte, maar verbruik is navenant.
En daarna het gemak van de electrische blazer ontdekt...met bijhorende electriciteitsrekening

En dan was dat hier nog een houten serre met dubbelwandige polycarbonaatplaten...
Een gewone alu/enkelwandig glas-serre denk ik dat je niet voldoende warm kunt stoken als er morgen een langdurige vorstperiode komt van -15 (zoals we de voorbije winters gehad hebben...) zonder degelijk vuur (voldoende KW...)
donderdag 3 januari 2013 - 11:24
sirius

Sirius

Ik heb al 36 jaar
donderdag 3 januari 2013 - 12:53
jdcoster

Jdcoster

Ik gebruik ook een elektrisch blaasvuurtje in mijn kleine (3x3 m) serre. De voordelen daarvan zijn: een betere luchtcirculatie, sneller opwarmen, betere srpeiding van de warmte en schonere lucht.
Omdat de thermostaten van dergelijk vuurtjes niet steeds zeer nauwkeurig te regelen zijn heb ik er een externe thermostaat tussen geschakeld die dan wel aan- en afschakelt tussen +3 en +5
donderdag 3 januari 2013 - 13:01
kurt

Kurt

Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen.
Het petroleumkacheltje is goedkoop qua aankoop en verbruik, maar dan moet je de lont goed afstellen (roetvorming) en er steeds op letten dat je kachel tijdens een koude nacht niet zonder petroleum valt.

Electrische toestellen verbruiken zeker meer, maar je bent geruster dat ze niet zullen uitvallen. Een toestel met een nauwkeurige thermostaat of er een externe thermostaat tussen steken is hier aan te raden om de electriciteitsrekening onder controle te houden.

Isoleren van de serre is zeker aan te raden. Gebruik niet die goedkope noppenfolie met kleine belletjes, maar kies voor de professionele driedubbelwandige noppenfolie met noppen met een diameter van 3 cm. Deze zorgen voor eenzelfde effect als dubbele beglazing. Het is niet goedkoop, maar je kunt ze vele jaren hergebruiken en haalt het er snel uit.

Mvg,
Kurt
vrijdag 4 januari 2013 - 21:50
Borsalino

Borsalino

Ik gebruik een gasvuur met propaangas, niet specifiek om de serre dag en nacht te verwarmen, maar om tijdens de werkzaamheden een aangenaam klimaat er te hebben.

Verbruik 1 gasfles per jaar aan 22.80.

Brand toch bijna dagelijks 2 uur overdag in de wintermaanden.
zaterdag 5 januari 2013 - 18:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon