menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe tomaten nu nog afrijpen

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Ik heb nog wat groene tomaten aan mijn planten hangen. Laat ik ze buiten hangen ?
Of pluk ik ze en zullen ze binnen nog verder rijpen?
maandag 1 oktober 2012 - 17:23
hildavw

Hildavw

Angelo, ja, die van het forum, had het daarover vorige week op een kookprogramma op TV.
Pluk de nog onrijpe tomaten, leg ze in een kistje, leg er een banaan bij en dek af met krantenpapier.

We zijn het ook zo aan het proberen.
maandag 1 oktober 2012 - 19:28
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Dit lukt idd hoor ik doe dit al een paar jaar zo en het lukt prima

succes
maandag 1 oktober 2012 - 19:39
Figo

Figo

Leg ze gewoon in een kistje op een koele plek, en ze zullen langzaam verder rijpen.
Als je ze nu groen (maar wel volledig ontwikkeld, dus geen half volgroeide of net afgespeende knikkers ..) afplukt, kan je met een beetje geluk nog met kerstmis van je eigen tomaten eten bij een slaatje...Afsnijden met de de hele trossteel is beter.
Verkeerdelijk denken mensen wel eens dat die tomaten enenkel geschikt zijn voor soep: niet dus...
Net zoals trouwens druiven: snij ze af net voor de vorst met een behoorlijk stuk twijg aan, en zet ze in een flesje water op een koele plek. Succes gegarandeerd...
geef maar eens op googel in: druiven en fontainebleau..het werkt nog altijd...
"Toen de inwoners van het naburige dorp Thomery de teelt professioneel aanpakten en een procedé ontdekten om de trossen druiven lang vers te houden, lieten ook de betere burgers van Parijs en zelfs de tsaar van Rusland zich graag bevoorraden. Het dorp had daartoe zelfs een haventje aan de Seine.
maandag 1 oktober 2012 - 19:44
Lino

Lino

Voor de tomaten. Dus beter in het donker dan in het licht?

In de kelder bij de bananen kan ik makkelijk doen.

Ik had al een trosje aan het venster gelegd. Helemaal fout dus
dinsdag 2 oktober 2012 - 14:38
guy_fruit

Guy_fruit

In de serre of kas, kunnen de vruchten tot ca 15 oktober nog goed rijpen.
Belangrijk is dat u 's morgens heel goed verlucht, zodat de vochtigheid buiten kan. Daarna uw serre/kas zoveel mogelijk toe houden, zodat de temperatuur hoog blijft.

Vanaf half oktober kan u ze afplukken of de trossen afknippen en binnenshuis in houten kistjes uit de zon bewaren.
Tip:
http://fruitabc.blogspot.be/2012/09/bijzondere-bewaarbare-tomaten-die-uzelf.html
woensdag 3 oktober 2012 - 16:17
Lino

Lino

nee niet in serre.
Ik heb ze afgeplukt en op een kartonnen fruitschaaltje gelegd en in een broodzak gestopt: eentje samen met een banaan en een andere samen met een appel.
Benieuwd of het wat wordt.
donderdag 4 oktober 2012 - 07:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon