menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beste manier om men tomaten te bewateren

Ga naar meest recente reactie

fmens

Fmens

Ik ben op zoek naar een manier om mijn tomaten op een gemakkelijk manier water te geven.Verleden jaar deed ik het met een bewateringsdarm maar met deze methode komt er te veel water tegen de stam en op de onderste bladeren. Dit jaar zou ik willen experimenteren met een drainagedarm. Dus gewoon darm laten vollopen en water laten bezinken. Zou dat lukken?
woensdag 21 februari 2007 - 17:56
Tomateboer

Tomateboer

Ik ben eigenlijk niet zo voor deze toepassing van waterdarmen bij tomaten...
De kans op te veel en onregelmatig watergift is zeer groot
grt
Angelo


http://tomatenforum.messageboard.nl/
woensdag 21 februari 2007 - 18:40
andre

Andre

Voor de serre en ook volle grond zet gewoon een fles waarvan de bodem is weggesneden omgekeerd bij de tomatenplanten of een grote bloempot gaat ook en giet daar het water erin

andre
donderdag 22 februari 2007 - 11:13
jumperke

Jumperke

helemaal mee eens Andre!!!


groetjes jerko!!!
vrijdag 23 februari 2007 - 20:51
Tomateboer

Tomateboer

Da's de beste manier volgens mij voor een hobbytuinder
grt
Angelo
vrijdag 23 februari 2007 - 20:53
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

Tomateboer jij verkoopt ook tomaten zeker? wij ook(mijn vriend en ik) vorig jaar beschikten we over 7 soorten van elk bijna 100 planten of meer dit jaar beschikken we nu al over 9 soorten zaad o.a. marmande,plum,zwarte vleestomaat enzo meer. die verkopen we dit jaar aan 50cent per plant
vrijdag 23 februari 2007 - 20:59
annd6

Annd6

Het voordeel aan bewateren via omgekeerde flessen is ook dat je veel minder onkruid hebt tussen je planten omdat de bovenste laag van de grond droog blijft.
Groetjes
Ann
zaterdag 24 februari 2007 - 12:46
Bowie

Bowie

Voor de serre en ook volle grond zet gewoon een fles waarvan de bodem is weggesneden omgekeerd bij de tomatenplanten of een grote bloempot gaat ook en giet daar het water erin

andre


Misschien raar om te vragen, maar hoe diep zet je die fles dan in de grond - enkel de hals of nog verder?

Het voordeel aan bewateren via omgekeerde flessen is ook dat je veel minder onkruid hebt tussen je planten omdat de bovenste laag van de grond droog blijft.


Zeg An, dit is wel een interessante tip, die moet ik uitproberen, want het enig dat goed groeit in alle mogelijk weer is het onkruid.

Doe je dit ook tussen de andere groenten?
zaterdag 24 februari 2007 - 13:19
wyandotte

Wyandotte

Ik vind nog altijd de beste en goedkoopste manier een omgekeerde fles, en ik zet ze altijd half in de grond.
zaterdag 24 februari 2007 - 13:25
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Ja, dat is inderdaad een groot verschil qua onkruid dan.
Ik steek ze zo diep ik kan, dan moeten de wortels meer moeite doen en heb je daardoor ook sterkere planten. Als ik ze plant steek ik ze meteen mee in het plantgat, je kan ze ook best wat schuin zetten zodat er niet teveel dode bladeren invallen of een gevallen tomaatje.
Nee bij andere groenten doe ik dat niet omdat ze dichter bij elkaar staan, je moet ook aan de flessen kunnen om ze te gieten hé.
Is ook goede tip voor achteraan in bloembakken te doen, met de dop er nog op maar enkele gaatjes erin geprikt, zodat het water geleidelijk aan in de bak loop. Daarvoor gebruik ik kleine flesjes.
Groetjes
Ann
zaterdag 24 februari 2007 - 13:30
Bowie

Bowie

Zet je dan per plant één fles?
zaterdag 24 februari 2007 - 13:46
annd6

Annd6

Inderdaad: per plant een fles.
Ann
zaterdag 24 februari 2007 - 17:50
Tomateboer

Tomateboer

Tomateboer jij verkoopt ook tomaten zeker? wij ook(mijn vriend en ik) vorig jaar beschikten we over 7 soorten van elk bijna 100 planten of meer dit jaar beschikken we nu al over 9 soorten zaad o.a. marmande,plum,zwarte vleestomaat enzo meer. die verkopen we dit jaar aan 50cent per plant


Ik verkopen?
Neen, het is puur hobby,...enkel wanneer ze er thuis komen vragen dan betalen ze...
Normaal gezien als ik de papieren bekijk dan zit ik nu aan een totaal van om en bij de 1000 soorten tomatenrassen.
Elk jaar komen er bij en zaai ik er 230 a 250 soorten van.
grt
Angelo
zondag 25 februari 2007 - 09:41
jumperke

Jumperke

ahzo ,mijn vriend van in het 4de middelbaar en ik kweken er bij mijn oom we hebben daar 2 serres staan die vriend woont 2huizen over mijn oom we zoeken iedere keer meer soorten om te kweken maar we raken niet veel verder dan 10 soorten al die tomatenplantjes verkopen we dan aan de bloemenwinkel naast mijn oom mijn vriend heeft bij zich thuis ook een serre staan en daar hebben we allemaal isomo die we van die bloemenwinkel kregen gelegd en daar zullen we ook tomatenplantjes zetten zo hebben die een warmere voet mijn vriend zou normaal van zijn juf het adres krijgen van u om wat zaad te kopen is het denk ik maar die juf was ziek ze zei alleen dat je in heule woont kan je eventueel je email of telefoon nr geven en je adres als het kan?
zondag 25 februari 2007 - 13:08
lacegarden

Lacegarden

Jumperke,
onze Angelo is zoals zijn tomatendoopmeter, alles voor de hobby, niets voor de portemonnaie. Jij bent natuurlijk bij de pinken, maar daarom is dat van mijnen twegen niet slecht bedoeld hoor. Angelo en ik zijn zowat de OCMW tehuizen ovoor hulp aan tomatenliefhebbers Ik kan het niet goed onder wooden brengen, maar wij zijn nogal aan de vrijgevige kant . Veel mensen op dit forum kunnen dit bevestigen.
Ik ben ooit zeer hard bedrogen door iemand, niet door mensen van dit forum, dit zijn allemaal super sympathiek lui.
Ken je de uitspraak: "veel te goed is half zot" wel dat mag je op mijn rug kleven.
Waar zit jij eigenlijk in Nederland? Ik kom vrij regelmatig in Oudenbosch= Brabant .
groetjes
rita
zondag 25 februari 2007 - 13:23
Tomateboer

Tomateboer

ahzo ,mijn vriend van in het 4de middelbaar en ik kweken er bij mijn oom we hebben daar 2 serres staan die vriend woont 2huizen over mijn oom we zoeken iedere keer meer soorten om te kweken maar we raken niet veel verder dan 10 soorten al die tomatenplantjes verkopen we dan aan de bloemenwinkel naast mijn oom mijn vriend heeft bij zich thuis ook een serre staan en daar hebben we allemaal isomo die we van die bloemenwinkel kregen gelegd en daar zullen we ook tomatenplantjes zetten zo hebben die een warmere voet mijn vriend zou normaal van zijn juf het adres krijgen van u om wat zaad te kopen is het denk ik maar die juf was ziek ze zei alleen dat je in heule woont kan je eventueel je email of telefoon nr geven en je adres als het kan?


A dan bent u de jongen die de lerares bedoelde...
Als ik het zo zie, dan is dat eigenlijk puur om te verkopen,...
Ik dacht dat het zo bedoeld was als hobby, maar je kweekt eigenlijk geen tomaten he...
grt
Angelo
zondag 25 februari 2007 - 13:31
jumperke

Jumperke

Ja ik ben de jongen die de lerares bedoelde ja het is eigenlijk puur om te verkopen maar we zetten zelf wel enkele tomatenplantjes een stuk of 10
zondag 25 februari 2007 - 13:37
jumperke

Jumperke

Is het mogelijk om enkele soorten zaden bij je te kopen?
zondag 25 februari 2007 - 13:42
Tomateboer

Tomateboer

Het probleem is dat ik geen zaden verkoop ten eerste maar ruil,...
En genoeg zaden om in grote hoeveelheden te verkopen doe ik niet omdat ze ingevroren zitten om te herplaatsen.
om zaden te kopen kan je altijd terecht bij Peter Bauwens
http://www.denieuwetuin.be

grt
Angelo
zondag 25 februari 2007 - 13:45
jumperke

Jumperke

Bedankt voor deze info!!

groetjes jerko
zondag 25 februari 2007 - 13:50
jumperke

Jumperke

Een vraagje aan tomateboer:als we zouden tomatenplantjes kopen aan jou hoeveel vraag je dan per plantje?


groetjes jerko
maandag 26 februari 2007 - 19:18
lacegarden

Tekst aangepast

Lacegarden

oei, Jumperke, wij denken dag en nacht na over onze zaden , over onze ruil, over onze ruilkollegas in het buitenland, maar echt verkoopstechnieken en winstmarges dat zijn vragen die ons echt nachtmerries doen krijgen. Allée, toch wat mij aangaat .
Ik ken wel de prijs van een postzegel, maar de prijs van tomatenplantjes, echt niet. Natuurlijk ik ben maar een hobbytuinder, geen beursgenoteerde tomatenplantjesfirma.
En ik ga zeker geen nefaste invloed uitoefenen op Angelo, dat is niet fair van mij.
maandag 26 februari 2007 - 19:57
Tomateboer

Tomateboer

Een vraagje aan tomateboer:als we zouden tomatenplantjes kopen aan jou hoeveel vraag je dan per plantje?


groetjes jerko


Ik moet eerlijk zijn dat ik daar geen prijzen in ken, verkopen is mijn ding niet
....
grt
Angelo
woensdag 28 februari 2007 - 07:33
lisa

Lisa

wel een goed idee met de flessen dit zal ik wel proberen

groetjes lisa
woensdag 28 februari 2007 - 12:54
jumperke

Jumperke

antwoord voor tomateboer:een tomatenplantje kost 0.40cent soms eens 0.50 cent

groetjes jerko
woensdag 28 februari 2007 - 18:36
Tomateboer

Tomateboer

Ik ken de prijzen wel hoor, ale algemeen he
Dan ben je erg goedkoop...normaal bedraagt dit van 0.75 tot 1 euro
grt
Angelo
woensdag 28 februari 2007 - 20:02
Bowie

Bowie

40 à 50 cent/plant, dat zal dan wel voor gewone tomaten zijn zeker, diegene die ge courant vindt, niet diegene waarvan het zaad duur/of moeilijk te vinden is.
donderdag 1 maart 2007 - 12:33
rietje

Rietje


andre heeft meer dan gelijk,maar er niet naast gieten op de bladeren want zo krijg je de tomatenziekte

groetjes,rietje
zaterdag 10 maart 2007 - 17:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon