menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaat scheurt

Ga naar meest recente reactie

schoolmeestertje

Schoolmeestertje

Ik heb in mijn kasje geweldige tomaten, alleen er komen van die schueren in. Hoe komt dat en wat is er tegen te doen?

Groenten

zaterdag 8 september 2012 - 21:18
rialle

Rialle

Ik denk door te veel water....

GRoetjes Rialle
zondag 9 september 2012 - 10:32
Boerke

Boerke

Ik heb dat ook voor. Het volgende heb ik eens horen zeggen maar of dit juist is ? Misschien kan dit iemand bevestigen.
Als tomaten groen zijn is de schil nog zacht. Bij het water geven zet deze dan nog gemakkelijk uit. Bij rode tomaten is de schil meer stroef,stijf en bij het water geven kan deze niet goed meer uitzetten en daardoor barst de schil. Dus hebben ze toen gezegd:" Als de tomaten rood worden moet je minder water geven,enkel om in leven te houden".
Ik zie wel dat je met de plaag zit op de bladeren(de bruine vlekken). Dit kan je vermijden om met het product van de aardappelplaag te spuiten(als het er bij staat natuurlijk). Wat ik wel zou doen, die aangetaste bladeren verwijderen.
zondag 9 september 2012 - 10:39
Boerke

Boerke

Voilà, Rialle was me al voor. Dus zou het toch dat kunnen zijn.
zondag 9 september 2012 - 10:39
Pieter2

Pieter2

Ik zou die al geplukt hebben...
zondag 9 september 2012 - 11:12
schoolmeestertje

Schoolmeestertje

Maar ze beginnen al te scheur voor het rood worden...
maandag 10 september 2012 - 23:15
lam

Lam

Het scheuren van tomaten,rode, groen en spitskool, komt door overmatige water gift ( veel regen kan ook).
maandag 10 september 2012 - 23:41
Prinske

Prinske

Nu het wat kouder wordt vooral opletten met het water geven en inderdaad de aangetaste bladeren verwijderen. Bij mij zijn op dit moment alle bladeren weg. De meeste tomaten zijn geoogst en de laatste zullen zo ook wel rijpen. Het zorgt er alleszins voor dat alles luchtiger wordt en schimmels geen kans krijgen.
dinsdag 11 september 2012 - 09:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon