menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimbonen

Ga naar meest recente reactie

PHILIP

PHILIP

ik heb dit jaar voor het eerst klimbonen ( staakbonen) besteld bij het Vlaams zaadhuis kwestie van een beetje plaats te besparen in de tuin. Ik heb hier echter geen ervaring mee en na een beetje googlen ben ik er nog steeds niet uit omdat de adviezen elkaar tegenspreken. Moeten de bonen nu aan de binnenkant van de staak ( ttz met de staak tss mij en de boon) of aan de buitenkant van de staak ( ttz eerst de boon en dan de staak) geplant worden. Ik heb verstaan dat dit een verschil maakt ivm met de afwatering als het regent.

Verder heb ik ook nog gelezen dat er een systeem van dubbele staken bestaat. Kan iemand mij hier iets over vertellen?

alvast bedankt voor jullie hulp

philip
dinsdag 20 februari 2007 - 16:48
andre

Andre

Philip.

Staakbonen: aan de binnenkant wordt van elke staak een halfcirkelvormig gleuf gemaakt en dit op een tiental cm van de staal, waarin je 4à 8 zaden legt op een 4- tal cm van elkaar met een diepte voor zware gronden van 2 cm voor lichte gronden 5 cm. Na opkomst laten we de 2 tot 6 stevigste planten staan. De anderen neem je weg. Je steunt de planten door ze aan te aarden zodra de bonen hun eerste echte bladpaar gevormd hebben. Staakbonen kunnen in het begin wat last hebben om de staak te vinden. Je kan ze dan de weg wijzen door ze rond de staak te winden tegen de zon richting in.. De dubbele rij methode is altijd veel steviger dan de enkele rij. De afstand tussen de rij bedraagt 50 cm en in de rij 90 cm. Dus dit wil zeggen je zet een rij staken met tussen ruimte van 90 cm en dan de volgende rij recht daarover met een tussen ruimte van 50 cm. Bovenaan wordt er nog een dwars ligger geplaats en zo wordt alles netjes samen gebonden

andre
dinsdag 20 februari 2007 - 18:11
hugo

Tekst aangepast

Hugo

dit is wat André bedoeld met dubbele rij,, ik plant ook aan de binnenkant van de staak
groetjes


http://img406.imageshack.us/img406/4607/hpim15692reqe6.jpg
dinsdag 20 februari 2007 - 18:55
brompie

Brompie

Kan iemand mij zeggen wat staakbonen zijn of moet ik dan denken aan een snij of sperciboon???
Grt Brompie
dinsdag 20 februari 2007 - 20:03
hugo

Hugo

staakbonen zijn bonen die omhoogklimmen,, snijbonen of princessebonen (spercibonen),, men heeft beide soorten ook in struikvorm, in dat geval hoeft men niet te steunen

groetjes
dinsdag 20 februari 2007 - 20:21
PHILIP

PHILIP

bedankt Andre en hugo, dit is zeer duidelijk
woensdag 21 februari 2007 - 16:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon