menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten Meststoffen

mds2

Mds2

Beste tuinliefhebber, tomatenkweker in serre,

Reeds jaren kweek ik met succes tomaten vanaf het zaaien tot het plukken.
Dit jaar lijk ik het moeilijk te hebben met de juiste keuze van de meststoffen.

De tomaten worden in de serre geplant in een kuiltje waarin compost en enkele koemestkorrels gegooid worden. Naast de stam wordt een PVC-fles met de hals in de grond geplugd om via de weggesneden onderkant elke dag "regenwater" te geven. Verder de gebruikelijke activiteiten : weghalen okselscheuten, opbinden, serre goed verluchten, eens een lichte sproeibeurt tegen "neusrot en plaag".

Tot vorig jaar gebruikte ik nog, gedeeltelijk, als meststof een vloeibaar product van ASEF, te vermengen met water. Een vriend, met als hobby "tomaten kweken", gaf mij de raad af te stappen van ASEF (te duur) en uit te kijken naar een korrel-meststof en gewoon te letten op de samenstelling (NPK enz...). Dit jaar zette ik deze stap maar.... ik merk op dat de groei (werden heel snel bijzonder hoog en vruchtentrossen op grote afstand van elkander) totaal anders is dan de vorige jaren. Ik vermoed dat het aan de wijziging in voedseltoediening zit.

Het lijkt mij een probleem om een product te vinden waar de info over de samenstelling van de meststoffen klaar en duidelijk is of "eenduidig en gelijkluidend qua normering".
We kennen wel de geijkte vermelding van de samenstellende delen :
N=stikstof P=fosfor K=kali Mg=magnesium So=zwavel ??
die steeds in dezelfde volgorde vermeld worden.

Bij de aankoop van de meststoffen wordt het even moeilijk, vermits er in enige mate toch onduidelijkheden zijn bij de vermelding van de "samenstellende delen".
Enkele voorbeelden :
a) 6-3-12 + 2MGO → (DCM organisch, wat zou moeten zeer goed zijn voor tomaten??)
b) 12+0+16 (8+25) → geen merk in plastiek zakken van 25 kg.
c) 20.5.10 + 3MGO + 20 SO3 → geen merk wel vermelding "bevat magnesium en zwavel"
Ik heb b) en c) in mijn bezit en kan niet goed inschatten of dit wel echt geschikt is voor tomaten, wel wordt vermeld op de zak "voor alle groententeelten".

Wie helpt mij hierin een klare kijk krijgen en ik wil graag bijleren en heb dus geen hekel eraan wanneer mij de les gelezen wordt.

Dank bij voorbaat voor de goede raad en vooral voor de verduidelijking van "meststoffen" geven aan tomaten.

Maria
Willy en Maria De Kegel-De Schrijver
Kerkbaan 1
9260 Wichelen
Tel. 052/42.39.11
[email protected]
woensdag 8 augustus 2012 - 13:36
Gehenna

Gehenna

Neen, dat is niet voor tomaten.
Die hebben echt wel de juiste voeding nodig. Zowel b) als c) hebben veel te veel stikstof tegenover de andere 'ingrediënten'
Te veel stikstof laat planten goed groeien maar dat gaat ten koste van bloem en vrucht.

Mijn tomaten meststof (compo): NPK 14,5-7-15 (+2mg) (+17,5 so3) en dan moet ik nog extra magnesium bijgeven maar dat ligt waarschijnlijk aan de grond (staan in grote emmers)
Ik gaf ze eerst gewoon wat koemest, beendermeel en compost maar dat is niet voldoende. Nu groeien ze intussen al veel beter en dragen tenminste al heel wat vruchten.

Je hebt altijd waar voor je geld al zitten er idd wel veel te dure merken tussen.
woensdag 8 augustus 2012 - 16:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon