menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenplaag in serre

Ga naar meest recente reactie

Ogee

Ogee

Dit is het tweede jaar dat ik probeer tomaten te kweken in een ACD-serre met 2 bovenramen, 1 automatisch en 1 manueel. Vorig jaar had ik veel tomatenplaag. Heb dit jaar de grond 40cm vervangen en veel meer gelucht. Sinds juni heb ik ook een zijglas achteraan eruit gehaald om meer circulatie te hebben. Toch heb ik sinds enkele weken weer plaag. Bladeren verkleuren en sterven af. Heb ook enkele aangetaste stammen eruit gehaald en aangetaste tomaten weggegooid. Ik heb 2 soorten: hybriden van de markt en speciale hybriden met dubbele stam van Aveve. Die laatste zouden beter bestand zijn tegen ziekten.
Ik had op de site plantaardig.com ( URL GEBLOKKEERD ) gezien dat de kans op plaag in een serre heel klein is.
Nochtans heb ik duidelijk plaag. Niet alleen op planten die wat vocht hadden (de draaibare ramen van de ACD serre laten regen door!!!) maar ook op planten waar geen druppel vocht op valt. Ik geef water via een omgekeerde afgesneden fles zodat de stammen geen vocht krijgen.
Zijn er mensen die ook deze problemen hebben in een serre? Graag jullie bevindingen goed of slecht.
Ik vrees dat het bij evolueert naar spuiten volgend jaar....
groetjes en benieuwd naar jullie reacties
zondag 29 juli 2012 - 19:12
Prinske

Prinske

Hier hetzelfde probleem. Vorig jaar de plaag maar was begrijpelijk wegens een paar foute beslissingen. Teveel planten, deur gesloten houden, vochtig jaar,... .

Dit jaar ook de plaag maar in mindere mate. Heb gewoon de bladeren weggesnoeid en alle aantastingen verwijderd. De tomaten hangen dan wel aan zielige stengels maar rijpen wel verder.

Ik ga volgend jaar enkel nog F1 variëteiten te zaaien en toch ook preventief en zo biologisch mogelijk spuiten. Ik vermoed dat de tomaten uit de winkel meer bespoten zullen zijn dan die van mij... .

Mischien weet iemand zo'n (biologisch) product om preventief te spuiten tegen de plaag?
maandag 30 juli 2012 - 10:11
miriam

Miriam

ik heb net een acd serre en ppff ik heb ook de plaag nu
Ik heb wel gezien dat de serre heel vochtig bijft
ik heb een hordeur (steeds open)
1 manueel raam (deze doe ik dicht als ze regen verwachten ,dus nu vaak alleen s'middags open)
1 aut raam ,en ik heb al gezien dat dit bij vochtig kil weer ook niet open gaat

nu heb ik 14 dagen geleden gespoten
en vandaag weer ,maar het lijkt te verergeren ,ik krijg meer en meer slechte bladeren

iemand raad??
zondag 26 juni 2016 - 02:01
Thefizyx69

Tekst aangepast

Thefizyx69

Ik heb met hybride tomaten van aveve ook al verschillende keren de plaag gehad. Ik koop ze niet meer bij aveve.
@miriam: als het verergert zoals je zegt is het onomkeerbaar. Planten uitdoen en weggooien is de enige oplossing
zondag 26 juni 2016 - 07:28
Ogee

Ogee

Ik heb nu goed resultaat in de serre met speciale hybride tomaten met een dubbele stengel, gekocht op de markt. De planten kosten 3 euro maar zijn dubbel tot driedubbel. Ik ben daar vorig jaar mee gestart en toen de helft vd serre gebruikt voor 3 planten. Die hebben dus dubbele stengel en ik laat er nog 1 of 2 bijkomen door een dief niet weg te nemen. Vorig jaar had ik van die planten 45 kg tomaten. De ganse helft vd serre staat zo vol. Dit jaar gebruik ik de andere helft van de serre. De planten staan mooi. Soms een verdacht blad dat ik wegneem. Het glas van de serre is wel 's nacht heel nat met het slechte weer dit jaar. Ik had alleen last v bladluizen waarvoor ik gespoten heb. In de achterwand van de serre heb ik wel 2 glazen weggenomen om steeds circulatie te hebben. De deur staat steeds open met een hor. Licht en lucht zijn blijkbaar zeer belangrijk.
maandag 27 juni 2016 - 09:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon