menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leemgrond probleem

Ga naar meest recente reactie

Beginnertuinier

Beginnertuinier

Hallo ik ben nieuw hierzo , ik ben nog maar een tiener maar toch tuinier ik , Ik woon op een boerderij en vorig jaar hebben we een stukje omgeploegd met de grote ploeg voor achter de tractor. Het probleem is dat nu het 2de jaar dat er op ge tuinierd wordt de grond te diep is omgeploegd dus nu is al die leem naar boven gekomen. NU groeien vooral mijn kolen amper of zelfs niet , ik heb een zak gedroogd koemest ligeen is dat genoeg voor dit probleem. Sorry dit is miss beetk eingewikkeld
zaterdag 28 juli 2012 - 23:16
sophora

Sophora

Ik denk niet dat een zak koemest het probleem gaat oplossen.
Best zou zijn in het najaar een redelijk dikke laag compost uit te strooien en licht onder te werken.Niet met de ploeg maar met een motoculteur. ook stalmest met veel stro zal de grond lichter maken.
sophora
zondag 29 juli 2012 - 13:09
Beginnertuinier

Beginnertuinier

oke bedankt , ik had ook in gedachten om voor de winter het te ploegen daarna groenbemester erop, en na de winter weer ploegen een kar compost erop en ik kan ook wel aan varkens mest met stro geraken. En dan ligtjes onderwerken met de ' grondbreker of 'trilltander'.
zondag 29 juli 2012 - 18:19
deHaan

DeHaan

Voor de winter ploegen en gelijk stalmest onderploegen.
Stel de ploeg zodanig in dat je niet dieper gaat dan 20cm.
Na de winter beslist niet ploegen.
Als de grond in de winter bevriest dan kan je de grond zowat met een hark gelijk trekken.
zondag 29 juli 2012 - 21:54
lam

Lam

Helemaal met de Haan eens .
Laat in de winter de de kluiten kapot vriezen, verwacht nog geen wonderen het kweekseizoen er op. De stalmest moet eerst opneembaar gemaakt worden door de bacterieen in de bodem.
Beslist niet dieper je grond bewerken dan 20 cm.
zaterdag 4 augustus 2012 - 10:28
Beginnertuinier

Beginnertuinier

oke merci maar ik weet niet ofdat al mijn groenten voor de winter nog rijp gaan zijn hopelijkk wel , maar bedankt voor te reageren
woensdag 15 augustus 2012 - 16:46
Beginnertuinier

Beginnertuinier

wat ik ook merk aan de andere kant van het huis waar mijn ma haar tuin is de grond veel zwarter dat heb ik allemaal niet maar zij heeft daar wel al heel wat jaren tuin. Ik nog maar het 2de jaar en daar kun je ook nie ploegen :P
woensdag 15 augustus 2012 - 17:05
deHaan

DeHaan

Het kleinste stuk tuin wat ik geploegd had, was 3m bij 4 m
Je kan dus bijna overal ploegen met de juiste machine.
woensdag 15 augustus 2012 - 18:41
Beginnertuinier

Beginnertuinier

ja met een motoculteur
vrijdag 17 augustus 2012 - 22:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon