menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geen tomaten aan de plant

Ga naar meest recente reactie

Lila

Lila

Hallo, hier ook een tomatenprobleem. We hebben in de tuinkas tomaten geplant in de maand april. De planten zijn nu al tot aan de nok gegroeid. Er zijn al duizenden bloesems aan gekomen, maar niet een is tot een tomaat uitgegroeid. Wat kan er aan de hand zijn?
Groetjes
Lila
donderdag 5 juli 2012 - 12:36
guy_fruit

Guy_fruit

In de kas moeten de bloemen bestoven (= getrild) worden. Dit kan u best doen in de voormiddag tussen 10 en 12 uur.
In openlucht zorgt de wind voor de bestuiving.
Als de kaslucht te vochtig is dan is bestuiving niet mogelijk. Dus vanaf 's morgens heel goed verluchten!
Tip:
http://fruitabc.blogspot.be/2012/06/veel-bloemen-en-toch-weinig-vruchten.html
donderdag 5 juli 2012 - 22:37
driesenco

Driesenco

T'is een slecht tomatenjaar
Hier al 5 jaar prachtige opbrengst.

Dit jaar zeer belooft het maar povertjes te zijn, ook weinig bevruchting, veel bladgroei, nog maar 1 rijp tomaatje. Hopelijk komt er nog wat schot in de zaak !


Na het seizoen alle grond uit de serre, 2 spades diep, eventueel grond ontsmetten, overvloedig uitspoelen, koemest invoeren, terug grond invoeren van in de kippenbocht, bekalken, bevloeien, laten vervriezen over de winter, en hopen op een beter jaar volgend jaar
donderdag 5 juli 2012 - 22:53
Lila

Lila

Dank je voor de antwoorden. Het is inderdaad berenat in de kas. Ze staat er nog maar sinds april en de grond is nog niet uigedroogd.
Zou ik de planten kunnen terugsnoeien en hopen op droger weer? Of gooi ik er gelijk alles uit en plant opnieuw?
Groetjes,
Lila
vrijdag 6 juli 2012 - 08:03
guy_fruit

Guy_fruit

Hoe zijn de planten gesteund? Indien ze met touw vastgemaakt zijn dan kan je ze laten zakken, nadat je ca de helft van de stam hebt ontbladerd.
Gebruik voor het verwijderen van die bladeren een scherp mes.
Indien de plantafstand te klein is dan kan je ook enkele planten volledig verwijderen.
Bij het laten zakken van de planten moet je voorkomen dat de stam plooit.
vrijdag 6 juli 2012 - 21:42
Lila

Lila

Ok, ik zal proberen te ontbladeren en te laten zakken.
Groetjes,
Lila
zaterdag 7 juli 2012 - 11:41
Boerke

Boerke

Zoals Guy Fruit al schreef. De bloesems moeten bevrucht worden. Buiten de wind zorgen daar ook de insecten voor. Met het weer van de laatste dagen houden veel mensen hun kas(serre) potdicht.Ik hoor dit ook op mijn werk.
Dit is dus heel slecht. Slechte verluchting en de insecten kunnen niet binnen. Ik heb automatiche dakvensters en mijn dubbeldeur staat steeds op een kier. Zo kan de wind er vrij doorspelen en de insecten kunnen vrij binnen en buiten.
Heb je last van katten zoals wij? Ik heb een hor in het deurgat geplaatst waarvan een derde aan de bovenzijde zonder gaas is, weeral voor de insecten binnen te geraken.
Tot aan de nok gegroeide planten zonder bloemen? Dat had ik vorig jaar met onze paprika's. Nu zijn de paprika's en tomaten kleiner en heb al verscheidene trossen. Bij de paprika's komen de eerste bloempjes. Ik had ze wel laat geplant.
Bij de tomaten hou ik het op vier tomatentrossen per plant.

Groenten

zondag 8 juli 2012 - 22:13
Ogee

Ogee

Ik heb hetzelfde probleem. Wel bloesem maar geen tomaten.
Vorig jaar was mijn eerste jaar met een tuinkas en heb ik te weinig gelucht. Gevolg: plaag.
Nu heb ik een raampje uitgenomen, ik heb een automatische dakvenster en een manuele die altijd een beetje open staat. De deur staat ook altijd open maar met een hor ervoor. Ik zal volgens het idee van Boerke ook het gaas wegnemen uit het bovenste deel zodat de insecten ook langs daar binnen kunnen.
Elke keer dat ik in de kas kom schud ik de bloesems en ga met mijn vinger erover.

Heeft soms iemand nog suggesties om beter bevruchting te krijgen? Kan het iets met voedsel te maken hebben (ik geef water met een omgekeerde fles, waar ik soms wat NPK meststof of gedroogde koemest bijdoe). Alle suggesties welkom!
zaterdag 14 juli 2012 - 13:52
Tjoolaere

Tjoolaere

Is hier ook het geval. Aan de twee onderste trossen volop tomaten, tros drie geen en de vier sporadisch.
Een grote oorzaak is de temperatuur. Het is wel een kwakkeljaar, maar in de bloei zijn er enkele dagen felle zonneschijn geweest waardoor de temperatuur in de serre (met vensters en deur open) even boven de 40°C is gekomen en dit heeft de nog ongeopende bloempjes doen drogen, geelachtig worden en afvallen.
Gewoonlijk bespuit ik het dak van de serre met een kalkoplossing, max. temperatuur blijft dan rond de 35°C, dit jaar niet gedaan wegens andere bezigheid.
zaterdag 14 juli 2012 - 18:39
guy_fruit

Guy_fruit

Het schudden of trillen van de bloemen kan u best doen tussen 10 uur en 12 uur. In de namiddag heeft het meestal minder of geen resultaat.
Zonnig weer en geen te vochtige lucht zijn gunstig voor een goede vruchtzetting.

Ook mag op een zonnige dag de kastemperatuur geen 40° C bereiken, want dan gaat het stuifmeel van de geopende bloemen afsterven.
Tip:
http://fruitabc.blogspot.be/2012/06/veel-bloemen-en-toch-weinig-vruchten.html
zaterdag 14 juli 2012 - 21:30
kenny001

Kenny001

ik heb dit jaar 40
tomaten planten staan en heb deze gewoon in mijn tunnel serre staan en wel altijd een deur en een venster open staan en heb heel veel tomaten aan mijn plant deze moeten wel nog afrijpen want ze zien nog groen maar denk dat dit gewoon een kwestie van tijd is
zondag 15 juli 2012 - 09:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon