menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenprobleem

Ga naar meest recente reactie

Archer

Archer

Ik heb een probleem met mijn tomaten:

Ik heb enkele planten met een gekruld blad. Normaal is dat niet zo erg, een beetje teveel voedingstoffen voor de nog te kleine plant, dat groeit er wel uit.

Maar van enkele planten zie ik geen top meer zitten. Heb ik te hoog gediefd en de top eruit gehaald? Of zijn deze planten toch ziek ?

Groenten

dinsdag 19 juni 2012 - 19:25
kenny001

Kenny001

aan de foto te zien zou ik ze eerst en vooral als eens opsteken langst een balkje zodat ze stevigheid hebben en geen water geven aan de wortel maar met behulp van een fles aan de wortel zodat de stam niet nat word en ik denk dat je de kop er hebt uitgeknipt maar da is niet zo erg deze zal van een zijtak wel een nieuwe scheut maken en ja kan deze dan late doorgroeien
dinsdag 19 juni 2012 - 20:12
lam

Lam

u kweekt ze keurig aan een spiraal, daar kan het niet aan liggen.
U kan er per ongeluk de kop er uit gedieft hebben, dan geen probleem, dan komt er een zijscheut die de taak van de hoodstengel overneemd. Behandel deze dan ook als de hoofdstengel.
Andere mogelijkheid is dat er helemaal geen geen kop in komt , dan ook wachten op een scheut uit een oksel, zo als hier boven beschreven en behandel die als hoofdstengel.
Veel succes

zaterdag 23 juni 2012 - 14:36
guy_fruit

Guy_fruit

Welk is de naam van uw tomatenras?
Mogelijk is het een zelftoppende of struikvormige tomatenplant en die blijft laag groeiend.
zondag 24 juni 2012 - 10:02
lam

Lam

Geen idee welk soort het is.
Ik heb jaren terug het zaad gekregen , het was gekocht in Amerika .
Ik win er elk jaar zaad van terug.
Het soort blijft aardig soort echt en smaak heerlijk zoet.
Ze zijn niet zelf toppend , ik haal na 4 trossen de kop er buiten altijd uit.In de kas kan dat meer trossengeven.
zondag 24 juni 2012 - 10:29
Archer

Archer

Ondertussen gaat het van kwaad naar erger met mijn plantjes. Volgens mij zitten ze met een (virus)ziekte. Niemand een idee wat het precies zou kunnen zijn?

Groenten

woensdag 4 juli 2012 - 06:26
Archer
woensdag 4 juli 2012 - 06:28
mazzel

Mazzel

te veel aan een bepaald mineraal element
donderdag 5 juli 2012 - 13:37
verbena46

Verbena46

Hebben de bladeren ook gele /bruine vlekjes ? Dan kan het zijn dat het de schimmel "Septoria lycopersici" is.
De bladeren verliezen vitaliteit hiermee en gaan ook krullen maar de vruchten blijven gezond.
Onze tomaten hebben ook last van deze "septoriosi" (zo heet deze schimmelziekte hier) maar alleen in de onderste bladeren. De planten zijn verder goed gezond.
Zo nu en dan behandel ik ze met bordolese pap.

gr verbena
donderdag 5 juli 2012 - 21:04
twinneke

Twinneke

Hier zijn de tomaten in de grond ook zielig.Vorig jaar deden die het veel beter.Denk toch door het weer .De tomaten in de tomatenhangzakken doen het beter dan die in de volle grond staan.
Tijdje terug bij kruidvat van die topsy tomaten hangzakken gekocht a 1,99 normaal zijn dezelfden een stuk duurder.Dacht voor dat geld kan ik dat is uitproberen had er 3 gekocht 2 in gebruik.Volgend gebruik ik ze alle 3.
De tomaten in potten zien er ook beter uit,maar die in de grond is het blad heel zielig.Er komen wel bloemetjes in zie ik en boven in is het blad wel fris groen.

Ik denk echt dat het weer ze dit jaar parten speelt.

maandag 23 juli 2012 - 21:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon