menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geente tomaten op 2 punten anders aangepakt dan vorig jaar

Lander

Lander

Ik heb dit jaar eens iets anders gedaan met het opbinden van geënte tomaten.

1--Van tomatenspiralen ben ik reeds een tijdje niet meer tevreden (onze serre/kas) maakt heel snel meer dan 40° en dan zie ik dat de stengels van al dan niet geënte tomaten daar tegen bruin worden. En voor geënte tomaten die je toch hoger kunt laten kweken, vind ik dat je de stengels beter moet kunt laten doorzakken als je aan de 2de helft van je productie zit.

Ik heb nu van die met groene plastiek beklede lange stokken (met die ribbels in) langs de tomaten gezet en een constructie gemaakt met horizontale latten . Zo staan ze stevig vast.

Ik was begonnen met de platstelen daaraan aan te binden met die rekbare holdraad, maar nu heb ik zo'n holdraad gespannen van onder aan de plant tot in de nok. ik steek gewoon telkens mijn bovenste stuk van de planten tussen draad en stok. Zo houd ik ze nu stevig vast zonder al te veel werk (behalve dan in het begin van de constructie) Dat lijkt dus een beetje op het aan zo'n spiraal draaien. Hoe ze het gaan doen met veel gewicht er aan weet ik natuurlijk nog niet. Ik zit al aan 9de bloemknop en we zijn nog maar half juni voorbij. Leve geënte tomaten

2-- Ik heb de truc van Magnesium toegepast om minder kans op bladproblemen te krijgen. om de 14 dagen strooi in wat Magnesium aan de voet van de tomaat
Maar ook een andere tip heb ik toegepast: als je tomatenplanten goed bekijkt zitten er meestal 3 bladeren tussen de vruchtstengels. Ik heb nu de middelste daar onderuit gehaald (uiteraard van waar bij mij al groene tomaten aan staan -niet aan de kop) op die manier zou je de suiker van het blad voor en onder de tomaat toch dichtbij houden én toch wat meer lucht geven . de bladeren onder de eerste tomaten zijn er trouwens ook al af om geen risico te hebben dat daar water op komt bij het gieten

ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn van deze werking; maar wou jullie dat toch eens delen
zondag 17 juni 2012 - 11:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon