menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rode bieten oogsten

Ga naar meest recente reactie

ncasteleyn

Ncasteleyn

Wanneer is het ideale moment om rode bieten te oogsten. De plantjes die ik in de serre zette hebben reeds knolletjes van een viertal cm.

Kun je deze reeds eten of is het nog te vroeg. Hoe groot mogen ze maximaal worden??

thx
zaterdag 9 juni 2012 - 12:46
miriam

Miriam

de grote van een raap is ideaal maar ik had vroeger ook hel zware die werden in de winkel geliefd om te persen
dinsdag 26 juni 2012 - 20:09
kenny001

Kenny001

zoals mirian zegt ik zou ze laten groeien tot knolletjes van een vuist dikte
dinsdag 26 juni 2012 - 21:32
jozefleon

Jozefleon

allen gegroet.

"Moeten" rode bieten geoogst worden als de biet reeds halvelings boven de grond uitsteekt ?

Ik laat ze liever zo lang mogelijk in de grond dan in de diepvries want dan zijn ze verser en ... er blijft ook het probleem van het heropwarmen van nitraatrijke groenten, wat kanker zou kunnen veroorzaken ... en ik heb kanker gehad ...

Dank op voorhand voor elke reactie

Groenten

maandag 27 augustus 2012 - 10:08
Boerke

Boerke

Wie zegt dat je de bieten in de diepvries moet steken? Wij leggen ze op en heel heerlijk.
Benodigheden:Rode bietjes zoet-zuur

1 kg rode bietjes

2 tassen water

2 tassen wijnazijn

2 tassen suiker

1 koffiel kaneel, 1 koffiel kruidnagel

10 peperkorrels

3 ajuinen

takje tijm, laurier, zout







Rode bietjes wassen. Staartjes loof 1 a 2 cm eraan laten. Koken met de pel tot ze zacht zijn, ± 20 min. Spoelen en afkoelen. Pellen en in schijfjes snijden.

Alle ingredienten 10 min koken. Dan de schijfjes biet bijdoen en nogmaals 10 min koken met deksel op de pan. Opletten dat de bieten niet te zacht worden!

Bieten in bokalen scheppen en overgieten met de warme vloeistof. Bokalen goed afsluiten.



Gebruik lege confituur, mayonaise of andere potjes, goed gespoeld met heet water. Ze moeten goed sluiten. Op deze manier blijven ze een jaar goed.

De staartjes loof zorgen ervoor dat de bieten niet te veel sap verliezen tijdens het koken.

Zomerbietjes zijn klein, rond en zoet van smaak. Ze zijn verkrijgbaar van maart tot september.

Bietjes zijn rijk aan kalk. Bietensap heeft een hoog suikergehalte. Het sap heeft een laxerende werking.

P.S.: Gevonden op internet.
maandag 27 augustus 2012 - 17:59
jozefleon

Jozefleon

Ok, bedankt voor Uw reactie.
Maar weet iemand of ik ze nog in de grond mag laten zitten ?

groeten
dinsdag 28 augustus 2012 - 10:17
Driez

Driez

Ik laat ze zitten tot aan de eerste vorst. Ze worden dan wel een pak dikker.
woensdag 29 augustus 2012 - 08:58
jozefleon

Jozefleon

OK
bedankt voor uw reactie.

ik doe dat dan ook maar.
een rode biet ziet er stevig genoeg uit om gedeeltelijk bovengronds stand te houden ...
donderdag 30 augustus 2012 - 10:32
schoolmeestertje

Schoolmeestertje

In principe kun je je ze net zo lang in de grond laten zitten tot de vorst. Vuistdik is een vrij grote. Of ze boven de grond uit steken, geeft ook niet zo; hooguit is daar de schil wat ruwer, maar dit gaat er bij het koken toch wel af.
Overigens het loof kun je ook eten.
Gegroet
vrijdag 31 augustus 2012 - 20:36
jozefleon

Jozefleon

OK Bedankt.
ik volg je raad
groeten
zaterdag 1 september 2012 - 10:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon