menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenplaag

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

Ik zoek een middeltje tegen de plaag op serretomaten.
- moet zoveel mogelijk onschadelijk zijn voor de mensen
- gebruik in serre
Alle tips welkom.
Ik gebruik op mijn serredruiven 2 keer spuitzwavel/seizoen en dat geeft goede resultaten tegen ziekten. Misschien is zwavel tegen de tomatenplaag geschikt?
zaterdag 12 mei 2012 - 09:09
danny2

Danny2

Als biologisch middel zou een aftreksel van heermoes goede resultaten geven.
kg heermoes in 10 liter water, 15 min. laten koken en enkele uren laten trekken.
Dit 5 à 10 keer verdunnen en 's morgens spuiten.

groetjes danny
zaterdag 12 mei 2012 - 20:50
lo

Lo

Dit zal ik eens proberen. Heermoes is toch hetzelfde als paardestaart?
Zwavelverdampers zouden ook goede resultaten geven. Iemand ervaring mee?
zaterdag 12 mei 2012 - 21:32
danny2

Danny2

Ik heb zelf druiven en tomaten in dezelfde kap staan. Onze druiven heb ik nog nooit met iets gespoten.
Tomaten heb ik een paar maal de ziekte ingekregen, tegenwoordig steek ik een koperdraadje door de stam van zodra ze de eerste bloem hebben.

groetjes danny
zondag 13 mei 2012 - 20:40
Rottiers81

Rottiers81

Beste Danny,

koperdraadje door de stam? En positieve resultaten dan? Wat is de werking hiervan?

Gr.
Tom
maandag 14 mei 2012 - 10:01
lo

Lo

Beste Danny,
ik had het over middeltjes die zo onschadelijk mogelijk zijn voor menselijke consumptie. Spuitmiddelen tegen 'de plaag' en consoorten zijn veelal op basis van koper. (zwamdood, Bord. pap, kopersulfaat enz.) Dat wil ik nu juist vermijden omdat koper giftig is. Daar waar koperoplossingen OP de plant gespoten worden en de giftigheid van buiten zit, zit uw koperdraadje IN de plant en wordt het zeer giftige koper meegevoerd met de sapstroom... tot in de vruchten.
Dan is het spuiten met koper zelfs nog te prefereren.
maandag 14 mei 2012 - 21:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon