menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten in serre - voeding en plaag

Ga naar meest recente reactie

Ogee

Ogee

Vorig jaar heb ik me een kleine serre aangeschaft. De huidige inhoud is op de foto te zien. Tomatenplanten gekocht op de markt. Prachtige planten gekregen met dikke stengels. Tot de plaag toesloeg... Heb nu de grond terug eruit gehaald (ong 35cm) en nieuwe erin. Nu staan de plantjes er een 14 dagen in en de onderste bladeren lijken wat verdachte randen te hebben, één blad heeft zelfs een pluizige bruine plek. Ik lucht veel meer dan vorig jaar, er staat steeds een raampje een beetje open. Ik hoop die zware plaag nu te vermijden !!
Zou het helpen om een waterfles omgekeerd bij de planten te zetten en alleen zo water te geven? En welke meststoffen dan in de fles doen? Heeft iemand er ervaring mee?
Alle raadgevingen zeer welkom.

Groenten

zondag 29 april 2012 - 20:23
Ogee

Ogee

Echt niemand die ervaring heeft met tomaten in een serre water te geven met een omgekeerde fles ?? Graag jullie gewaardeerde raadgevingen of verwijzingen.
Bedankt !
dinsdag 1 mei 2012 - 12:19
Desire

Desire

ja toch wel, ik steek al jaren een fles omgekeerd naast de tomatenplanten en ik doe dit al heel lang, is heel gemakkelijk en proper, de stam is niet nat en vooral aan de stam gieten zou niet mogen daar dat een verrotting van de stam veroorzaakt. in de fles kan je dan ook voeding bijgeven.

Groetjes en succes.
Titin
dinsdag 1 mei 2012 - 15:18
pedro32

Pedro32

hallo ik doe het ook met de flessen ook opletten dat de onderste blaaderen de grond niet raken en dat er geen serregrond in contact komt met de onderstam van de plant. Heb zelf wel al preventief gespoten tegen de plaag
groetjes
dinsdag 1 mei 2012 - 21:21
Ogee

Ogee

Dank voor de reacties. Kunnen jullie ook zeggen: laat je de waterfles dan altijd gevuld. En welke meststoffen doen jullie erin, en is dit 1 keer of zijn die meststoffen er altijd in?
groetjes
dinsdag 1 mei 2012 - 23:01
pedro32

Pedro32

niet teveel watergeven zelf wat ondervinden en zeker niet altijd de flessen vol doen bij dit weer vul ik om de 3dagen de flessen iets minder dan de helft en soms een beetje rond de wortel omdat deze nog niet diepgeworteld zit als de vruchten beginnen te komen geef ik 1maal per week wat mestof
groetjes pedro
woensdag 2 mei 2012 - 09:03
Rottiers81

Rottiers81

Hallo, ik volg dit onderwerp ook met veel interesse en vraag me af of iemand van jullie misschien foto's hiervan heeft hoe jullie deze flessen net opstellen? Ben wel benieuwd en een foto zegt nog net iets meer ook vind ik.
Gr
donderdag 3 mei 2012 - 14:17
pedro32

Pedro32

hallo
kun je hier al wat opzien is een foto van vorige week

Groenten

donderdag 3 mei 2012 - 14:37
Rottiers81

Rottiers81

Pedro, super!
Dus de fles steekt met de smalle kant gewoon een stuk in de grond gewoon net naast de plant, correct?
donderdag 3 mei 2012 - 15:07
pedro32

Pedro32

inderdaad en stop de flessen diep genoeg dat de wortels wat moeite moeten doen om aan het water te geraken zodanig dat ze in de zomer ook water kunnen halen uit de bodem zelf
hoe dieper de wortels = hoe vochtiger van nature de grond is
donderdag 3 mei 2012 - 15:15
Rottiers81

Rottiers81

klinkt ook logisch. we gaan het proberen. bedankt!
donderdag 3 mei 2012 - 15:18
Ogee

Ogee

Hallo allemaal,
ik heb de flessen geplaatst en geef nu zo water, zowat om de drie dagen. De planten staan prachtig, dus tot nu toe goed resultaat.
Vraag: welke meststoffen doen jullie erbij en hoeveel? In het gietwater of in de lege flessen?
Ik krijg ook pluizige witte kleine diertjes op de bladeren (luizen?). Kan ik daar iets tegen doen of beter weg blijven?
Bedankt voor de raad
zaterdag 2 juni 2012 - 14:43
kenny001

Kenny001

ik gebruik de tomaten voedingstofen van de lidl en ben hier vrij te vreden van ben nu ook een product aan het gebruiken van noekepoek staat hier ook een recept van op weet alleen niet of dit effectief werkt aangezien in dit pas aan het testen ben op proef plantjes
zaterdag 2 juni 2012 - 20:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon