menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten in flessen planten.

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

Ik zag bij Knovos dat hij tomatenplantjes in pertflessen kweekte. Erg leuk en dat zou ik ook wel willen proberen.
Ik ben alleen bang dat het potgrond en plantje dan uit de fles valt.
Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Groenten

zondag 29 april 2012 - 17:39
svoffel

Svoffel

heel leuk, dat zie ik ook wel zitten, kijk mee uit naar mensen die hier ervaring mee hebben!

groetjes

S
zondag 29 april 2012 - 19:21
vinifera

Vinifera

Ik ben echt benieuwd op het resultaat

zondag 29 april 2012 - 19:53
rubbyboy

Rubbyboy

Leuk ik ben benieuwd of dat er reacties op komen!!!!
maandag 30 april 2012 - 08:26
Gehenna

Gehenna

Lijkt me een kleine fles voor een tomatenplant.
Het proberen waard misschien. En als het niet goedkomt dan weten we dat ook weer
maandag 30 april 2012 - 12:51
Prinske

Prinske

En hoe zit het dat met steun? Zo'n plant wordt toch tamelijk groot en de vruchten worden toch redelijk zwaar?
maandag 30 april 2012 - 13:53
Jefke12

Jefke12

Zal alleen maar voor de opkweek zijn vermoed ik.
Die flessen kunnen nooit de grotere planten houden en al zeker niet als er tomaten aankomen.
Misschien is het eerder voor kleinere trostomaatjes?

Trouwens: wat zit er onderaan die flessen? Ik zie precies bovenaan plantjes zitten, maar ook vanonder?
maandag 30 april 2012 - 20:26
christa

Christa

Hallo,

Ik heb nog tomaat in klein emmertje gekweekt, onder de emmer gat ingemaakt en tomaatplantje erin gezet, dan ondersteboven aan wslijn gehangen. Dit was ook even proberen en ik moet zeggen dat het goed lukte.
Eerst groeit het toch omhoog, daarna als tomatjes eraan komen begint het meer te hangen.

Dus al met al goed geslaagd

Groetjes
(hopelijk is foto gelukt)

Groenten

maandag 30 april 2012 - 22:04
Lino

Lino

haha, leuk idee.
Ik heb hier nog tomatenplantjes over. Misschien probeer ik het ook wel.
dinsdag 1 mei 2012 - 09:21
HappyDeez

HappyDeez

Ja hoor de foto is prima gelukt.
Maar valt het plantje dan niet uit het emmertje? Of laat je hem eerst ergens anders goed wortelen?
dinsdag 1 mei 2012 - 10:05
Lino

Lino

Ik heb maar direct de daad bij het woord gevoegd, voor de plantjes echt te groot worden. Benieuwd of het wat wordt...

Groenten

dinsdag 1 mei 2012 - 10:38
HappyDeez

HappyDeez

Leuk hoor!
Welk soort tomaat is dit?
Ik heb de Tiny Tim gezaait en vraag mij af of dat met deze ook kan.
dinsdag 1 mei 2012 - 13:27
Lino

Lino

Ik heb geen idee welke soort het is. Kerstomaatjes of trostomaten? Heb het zaad zelf gerecupereerd uit tomaten uit de winkel, maar niet genoteerd wat het is

Verrassing!
woensdag 2 mei 2012 - 08:15
annemiek123

Annemiek123

ja kleine tomaatjes zijn het meest geschikt, en struikvorm. Dus geen stamtomaten kiezen. Ik denk dat de tiny tim prima kan, zelfs wel in zon fles, als ze weinig ruimte krijgen en grond, blijven de plantjes compacter, hoe meer grond en ruimte hoe groter de plant. Ik heb zelf de Thumbler red erin gedaan, maar heb ook nog zaailingen over en ook nog van die lange zwarte potten, denk dat ik er ook nog 2 extra ga hangen.

Groenten

zondag 13 mei 2012 - 13:04
Lino

Lino

Vorige maand:
[afbeelding verwijderd niet-https]

ondertussen al enkele problemen vastgesteld: het water loopt er te makkelijk uit onderaan. Dus heb er meer grond in gedaan en de meeste gaten dichtgemaakt.

Het zwarte potje wordt denk ik ook te heet in de zon.
Dus een witte lap rondgewikkeld.


Ik heb mijn twijfels of het wat wordt, maar proberen doet mee he.
Het zijn trostomaten (weet ik ondertussen van de plant die binnen is blijven staan: die is al een meter hoog en heeft al bloempjes)

Vandaag zien ze er zo uit:

Groenten

dinsdag 29 mei 2012 - 13:55
HappyDeez

HappyDeez

Dankjewel voor je update!
Jammer dat het wat meer aandacht vereist.
dinsdag 29 mei 2012 - 14:34
Lino

Lino

('k Heb aan mijn vorig bericht nog een foto toegevoegd zoals ze er nu uitzien)
dinsdag 29 mei 2012 - 14:52
Lino

Lino

Zie hier mijn resultaat:
1 hangplant heeft 2 tomaatjes nog groen laten afvallen. Die zijn wel gerijpt op de vensterbank.
De andere heeft 3 tomaatjes hangen waarvan 1 nu al mooi rood wordt.
Het probleem is de waterhuishouding het water loopt er makkelijk door, dus als de zon wat schijnt droogt het zeer snel uit. Ik vergeet nogal eens water te geven dan, dus het zal wel aan mij liggen dat het geen groot succes is.
Voordeel is wel dat deze geen plaag hebben. Mijn tomaten in volle grond heb ik allemaal moeten wegdoen. Niet 1 kunnen oogsten.
Onze tomatenplant in pot in de woonkamer heeft ook enkele tomaatjes opgeleverd, maar vrij klein.

Nee, tomaten kweken is niet aan mij besteed blijkbaar
dinsdag 14 augustus 2012 - 17:55
kiwi700

Kiwi700

Hallo allemaal!

Heb zo'n Topsy Turvy's op mijn terras geplaatst dit jaar, zo'n groene zak voor tomaten onderste boven te kweken. Toevallig eens gekocht in de Kruidvat voor maar €1,99.

Een leuke manier voor kleine tomaten soorten te kweken, de plantjes hebben wel veel extra voedingstoffen nodig omwille van dat ze niet in volle grond zijn.
Voordelen zijn dat het overtollig water vanzelf uit de hangzak vloeit, geen parasieten meer en vele lekkere tomaatjes.

Als je dit in een PET-fles doet is het handig om aan de bodem (fleshals) waar het plantje uitkomt een (nieuwe) afwassponsje te plaatsen met een snee in waardoor de plantstengel zich bevindt, dit zorgt ervoor dat zowel de plant als de aarde niet door de fleshals valt. Neem anders eens een kijkje op de website van Topsy Turvy, handige tips en filmpjes.

Groetjes


Groenten

vrijdag 24 augustus 2012 - 09:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon