menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mislukte inmaak

Ga naar meest recente reactie

marijn

Marijn

Beste tuinvrienden
Afgelopen zomer hebben wij verschillende soorten groenten geweckt, o.a bonen en koolrabi.
toen we ze in december wilden gebruiken zat er wit bezinksel onder in de potten en na het openen ruikten ze zurig, wij hebben ze weg gedaan omdat we de kwaliteit niet vertrouwden. We hebben de wekpotten voor gebruik gewassen met heet soda water en de ringen in soda water uitgekookt verder hebben we ons aan de weckvoorschriften gehouden. Op het land is matig gebruik van kunstmest gemaakt. Weet iemand misschien wat hiervan de oorzaak is?

bij voorbaat dank, Marijn
vrijdag 2 februari 2007 - 19:49
lacegarden

Lacegarden

er kunnen heel veel oorzaken zijn die fouten kunnen geven
welke weck potten
welke deksels
welke afsluitrubbers?

zeten er geen schilfertjes af van het glas
?
welke t°
welke t° van het voedsel , warm of koud in de potten gedaan?
t° van voedsel moet steeds dezelfde zjn als de t° van het water in de weckketel
de tijd van het inmaken

laat eerst eens weten hoe jehet juist gedaan hebt en met welke materialen
vrijdag 2 februari 2007 - 20:43
marijn

Marijn

Beste Lacegarden

in antwoord op je vragen het volgende:
ik heb de nieuwste weckrondrandglazen gebruikt met be bijbehorende deksels en platte ringen
ik heb alles zorgvuldig gecontroleerd op beschadegingen
de glazen zijn gevuld volgens de voorschriften uit het weck inmaakboek uitgave 1988 dat houdt in dat de koolrabi is voorgekookt en de bonen er rauw in zijn gegaan, de glazen zijn aangevuld met koud water en er is ook koud water in de weckketel gedaan.
ik heb een volautomatische weckketel, dus de inmaaktijd begint als het water de juiste temperatuur bereikt heeft.(koolrabi voorgekookt 90 min. op 100graden en bonen rauw 120 minuten op 100 graden)

niet in alle glazen is er sprake van dit bezinksel een aantal zijn ook gewoon goed.
de glazen die aangetast zijn zitten nog wel dicht dus het proces speelt zich af in de gesloten potten.

marijn
maandag 5 februari 2007 - 11:02
lacegarden

Lacegarden

marijn
ik maak zo een 500 bokalen per jaar in. Dit jaar heb ik ook een reeks potten gehad die ik heb moeten wegdoen.
Ik denk dat het kwam om dat ze ingemaakt zijn in de periode dat het hitte golf was. Waarschijnlijk was de kamertemperatuur waar ik de bokalen (zoals altijd ) weg zette veel te hoog in vergelijking met vroeger.

Ik had ook koolrabi die ik heb moeten wegdoen en dan een twaalf tal potten met spinaziesoep.
Voor de rest is alles goed gegaan. Maar :
ik heb een volledige automatische weckketel. gaat goed
Maar: ik verkies mijn grote ijzeren stokoude ketel met deksel en thermometer waar ik veel meer bokalen in kan doen in één beurt, waar ik nog handdoeken tussen de bokalen steek, .
Ik plaats die ketel op een groot gasbekken, laat alles eerst goed doorkoken , als er zeer veel damp uit de ketel komt , verminder ik het vuur, en laat dan de gewenste tijd die in het boekje staat verder gaan. Ik heb thuis mijn moeder en grootmoeder altijd op die manier zien inmaken.

Ik neem de bokalen er onmiddellijk nadien uit en laat ze afkoelen zonder ze tijdens het afkoelproces aan te raken.

veel SUC6
rita
maandag 5 februari 2007 - 11:59
pukkie

Pukkie

hallo rita

ik ben ook op zoek naar een goed boek waarin het weck proces duidelijk beschreven staat.
weet je soms goede boeken die te koop zijn ?
zaterdag 14 april 2007 - 13:57
lacegarden

Lacegarden

ik zoek in de tweedehands boeken, op rommelmarkten, in kringloopwinkels:
alle oude huishoud- en kookboeken, oa. boerinnenbond zowel belgisch als hollands, margriet, libelle enz. daar staat steeds een volledig hoofstuk van het inmaken, met de tijden en alles erop en eraan.
Er is ook een boekje van Weck zelf, in het frans is er eenjte van Le parfait.
In de winkels die inmaak spullen verkopen wordt het boekje van Weck verkocht.
Je kan ook op eBay en op andere internet sites kopen.
In de oude boekjes van Gonthier, zadenfirma daar staat ook steeds een volledige werkwijze voor inmaken in. Ik heb er ooit ééntje gvonden in de Hoogstraat in Antwerpen van Val Saint-Lambert; zeer goed maar in het frans.
grts
zaterdag 14 april 2007 - 19:06
phili

Phili

Hoi,
ik maak mijn groentes en fruit altijd in, in de oven en heb daar goede resultaten van.
Het bederven van de groentes kan toch aan de kunstmes liggen, dat heb ik wel eens met bonen gehad die toch net teveel hadden gekregen.
groetjes catootje
vrijdag 20 april 2007 - 05:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon