menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pepers

Ga naar meest recente reactie

Paertje

Paertje

Zoals ik reeds eerder vermeld heb, heb ik vorige donderdag, 1 Maart mijn pepers gezaaid in mijn propagator. Ik heb 6 soorten gezaaid maar tot nu komen er van de bijna 24 zaden nog maar een 3tal zaden een klein beetje uit de aarde. En dan is dat nog maar een aantal mm. Zo blijft mijn propagator wel bezet natuurlijk.

Had toch gedacht dat dat iets sneller zou gaan. Zolang de plantjes niet groter zijn kan ik ze niet uitplanten in potjes natuurlijk.

Heeft iemand van jullie een idee wanneer ik de plantjes mag verwachten, die groot genoeg zullen zijn?
dinsdag 6 maart 2012 - 21:04
Prinske

Prinske

Ik denk dat je toch een weekje geduld moet hebben. Ik had bij sommige na zo'n 2 weken nog geen teken van leven gezien en het potje is de garage gezet bestemd om weg te gooien. Nog een week later kwam er alsnog een plantje tevoorschijn.

Ik denk dat de propagator vooral een betere ontkieming (hoger percentage) geeft maar niet noodzakelijk een snellere.
woensdag 7 maart 2012 - 10:20
Paertje

Paertje

Ok, bedankt voor het antwoord. Deze morgen nog twee plantjes zien verschijnen. Blijkbaar gaan de steeltjes toch redelijk snel, eens ze er zijn.
woensdag 7 maart 2012 - 11:47
Gehenna

Gehenna

Naar het schijnt, hoe 'hotter' de peper, hoe langer voor ze kiemen.

Al zijn mijn laatse zaailingen allemaal tegelijk opgekomen na 5-6 dagen en daar zit een oneetbaar heet ding tussen

woensdag 7 maart 2012 - 15:20
Tarragon

Tarragon

Mijn "annuums" kiemden vorig jaar ook merkelijk sneller en ontwikkelden zich ook verder sneller (groei, bloei, oogst) dan mijn "baccatums".
donderdag 8 maart 2012 - 09:31
Paertje

Paertje

Reeds 8 ontkiemde zaadjes.

Dat begint er al heel hoopgevend uit te zien.

Ik weet niet meer precies hoeveel ik er zaaide maar ik vermoed dat dat er 24 waren. Voorlopig zitten we dus al aan een derde. Ik vermoed dat de anderen niet meer zullen volgen.

Nuja met 24 planten zijn we toch niet veel hé. Degene die nu nog niet ontkiemd zijn zullen waarschijnlijk toch niet de sterkste zijn.

Ik ben ook van plan om van de tomaten toch ook een paar plantjes te kopen, om zeker te zijn. Straks, als ik de pepers kan verplanten, komen de zaadjes van de tomaten in mijn propagator. Eén bakje voor de trostomaten en één voor de roma's.
vrijdag 9 maart 2012 - 08:55
Rockey

Rockey

Veel hangt af van de zaadkwaliteit/de gemiddelde warmte in je propagator/de vochtigheid

Ik heb ieder jaar wel een soort die niet uitkomt, en koppig als ik ben het jaar er op nog eens probeer en dan wel succes heeft, om maar te zeggen hoe het kan verschillen.

In principe zijn de Annuums de makkelijkste om te groeien (ook al lees ik op de verschillende fora dat ze toch allemaal een lastige klant hebben aan de Jalapeno (die normaal het makkelijkst van allemaal moet zijn).
Hoe heter je gaat hoe moeilijker is niet echt waar, wat wel klopt is hoe heter hoe langer ze meestal moeten rijpen.
Reken dat je bij een Annuum al na 60 dagen een oogst kan hebben (na maken van bloemen), bij de Chinense (waar de heetste toe behoren) kan dit snel naar 120 dagen gaan.
Hoe sneller ze dan natuurlijk beginnen kiemen zijn, hoe sneller ze kunnen groeien des te sneller ze bloemen maken.

Zou de het niet te snel opgeven, als je plaats hebt laat de prop. aan de kant staan in de warmte voor week of 4-5 zou kunnen dat er toch nog iets gebeurd.
zondag 11 maart 2012 - 08:23
Paertje

Paertje

iBedankt Rockey,

Heb wel plaats maar de prop zou ik nog willen gebruiken voor verschillende andere dingen, tomaten en zo.

Ondertussen reeds 12 zaailingen die reeds goed beginnen groeien. De enige die nog niet uitkomen zijn de thai hot culinary,(die ik gratis kreeg van peperzaden.nl).

Nu, ik zie het volledig zitten.
zondag 11 maart 2012 - 08:49
Tarragon

Tarragon

Goed toch!
zondag 11 maart 2012 - 10:16
Boerke

Boerke

24 planten niet genoeg?????????????????

Vorig jaar hadden wij er een 16 tal(Spaanse lange rode, cayennepepers). Alles laten drogen en gemaald. Ik denk dat wij daarmee nog een tweetal jaar voort kunnen.
Dit jaar ga ik er een tweetal zetten gewoon voor enkele verse te hebben.
zondag 11 maart 2012 - 16:47
Paertje

Paertje

Van mij is het eigenlijk gewoon uit interesse en voor het decoratieve.

Ik weet niet of we er veel van zullen eten eigenlijk. Ik zou ze ook wel laten drogen. Misschien zou ik er ook olie van maken.
zondag 11 maart 2012 - 17:45
Gehenna

Gehenna

Je kan er ook legale pepperspray van maken voor moest je eens overvallen worden op straat en je kan er ook bladluizen mee vermoorden heb ik gelezen

Maakt ni uit wat je er mee doet als je maar handschoenen en een duikersbril draagt bij het verwerken ervan. Tenzij je graag een paar dagen ni weet waar kruipen van de brand in je handen. En als je als man dan moet gaan plassen ...
maandag 12 maart 2012 - 18:17
Paertje

Paertje

Bedankt voor de nuttige tips. Zal van pas komen. Ondertussen reeds 14 zaailingen.
maandag 12 maart 2012 - 18:44
wormengoeroe

Wormengoeroe

Misschien voor wat verder in de toekomst maar je kan capsicums (ook de annuum) overwinteren binnenshuis (de annuums kunnen een jaar of 3 worden, volgens bepaalde bronnen). Ik probeer er dit jaar bonsai van te maken. Of het lukt, weet k nog niet maar ik heb er goede hoop in want ik werk met binnenverlichting.

groetjes,
wormengoeroe
zaterdag 31 maart 2012 - 21:18
Paertje

Paertje

Bedankt voor de tip wormengoeroe. Leuke naam trouwens.

Dat is idd een goede tip, ik was al zoiets van plan maar daarvoor moeten er natuurlijk eerst gezonde planten zijn hé.

Jammer genoeg hebben de zaailingen van de Numex Twilight en de explosive ember het niet gehaald. Ze stonden wellicht te veel in het direct zonlicht. Heb gisteren nog enkele zaadjes geplant. Je weet maar nooit dat het toch nog lukt. Het waren nu wel echt die die ik zeker wilde voor het decoratieve.

De andere zaailingen zullen wellicht straks wel mogen verspeend worden zeker? De twee kiemblaadjes zijn er al een tijdje en van sommige meen ik in het midden van de kiemblaadjes twee nieuwe blaadjes te zien.

Verspenen gebeurt best in potgrond waarschijnlijk hé.
zondag 1 april 2012 - 07:24
wormengoeroe

Wormengoeroe

ik gebruik altijd potgrond voor groenten en daarmee lukt het prima voor mij, na enkele weken strooi ik dan nog eens een organische meststof erop of wormencompost.

Ik verplant mijn plantjes alleen als de nieuwe blaadjes reeds goed uit zijn maar dit is natuurlijk mijn methode.

De plantjes op de foto worden deze week verplant

oh ja, die naam is begonnen als een grapje omdat ik wormen kweek, ik vond het wel een goeie internet naam

groetjes,
stefaan, wormengoeroe

Groenten

zondag 1 april 2012 - 10:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon